Sari direct la conținut

PwC CEO Survey 2024: 10 CEO de top din România vorbesc despre reinventarea afacerilor și impactul Inteligenței Artificiale

PwC România
CEO Survey, Foto: PwC România
CEO Survey, Foto: PwC România

Liderii companiilor din România se așteaptă la o presiune mai mare în următorii trei ani din partea tehnologiei, inteligenței artificiale, schimbărilor climatice și a altor mega tendințe care vor afecta economia globală, rezultă din raportul PwC CEO Survey 2024, care va fi lansat public pe 19 martie în cadrul unei conferințe la care sunt invitați, alături de Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România: Mihaela Bîtu, CEO ING România și Bogdan Putinică, Country Manager, Microsoft România. Prin urmare, executivii sunt pregătiți să ia măsuri pentru a reinventa modelele de afaceri.

Ce va însemna această reinventare și cum percep ei cele mai mari provocări și oportunități? Ce cred despre impactul AI? Raportul PwC CEO Survey reflectă principalele percepții, dar pentru a înțelege cum se pregătesc, este completat de o serie de interviuri cu: Mihaela Bîtu, CEO ING Bank, Christina Verchere, CEO OMV Petrom, Omer Tetik, CEO Banca Transilvania, Sergiu Manea, CEO BCR, Lăcramioara Diaconu Pințea, Country Manager Romania, OX2, Adrian Ariciu, CEO METRO România, Ela Moraru, CEO Google Romania, Jovan Radosavljevic, GM Coca-Cola HBC Romania, Raffel Volker, CEO E.ON România și Cătălin Radu, General Manager Bristol Myers Squibb.

Citiți interviurile integrale aici: https://blog.pwc.ro/category/features/inside-the-mind-of-a-ceo/

Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România

”Pe măsură ce inflația se temperează în toate statele și volatilitatea macroeconomică nu mai este percepută ca un pericol iminent pentru afaceri, liderii de companii au devenit mai optimiști. Observăm că, acum, preocuparea principală este pentru viabilitatea afacerilor pe termen lung, mulți fiind neîncrezători că actualul model va mai fi relevant pentru piață peste un deceniu. Noile tehnologii, schimbările climatice și alți factori forțează reinventarea companiilor”.

Christina Verchere, CEO OMV Petrom

”În ceea ce privește diminuarea deficitului de talente cu ajutorul AI – suntem abia la începutul acestei tehnologii, iar impactul său asupra multor aspecte ale vieții profesionale și personale este încă de văzut. În cadrul organizației noastre, avem mai multe inițiative în curs de desfășurare care vizează explorarea oportunităților pe care GenAI le permite prin evaluarea potențialului său de a transforma procesele noastre de afaceri, de a îmbunătăți experiențele clienților noștri și de a stimula inovația în toate departamentele. Avem în derulare prototipuri în ceea ce privește analiza predictivă, analiza sentimentelor, chatbots inteligenți și extragerea metadatelor.”

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania

”Pentru noi, reinventarea înseamnă că dorim să fim proactivi în ceea ce privește adaptarea la așteptările clienților și acționarilor astfel încât să oferim cele mai bune produse pentru clienți și rezultate peste media pieței pentru acționari. Este necesar să anticipăm oportunitățile și riscurile din piață, să capturăm valoarea din ele. Adică ne uităm cu un ochi la prezent și cu un ochi la viitor, alocăm resursele ambivalent, urmărind ambele orizonturi. De-a lungul anilor, BT a marcat mai multe reinventări.”

Mihaela Bîtu, CEO ING România

”Este esențial să construim un viitor mai bun și sustenabil pentru generațiile următoare, iar efortul fiecărei companii și al fiecărei persoane contează. Nu avem luxul să mai privim practicile sustenabile, mai ales cele care vizează clima, ca pe un deziderat pe termen lung, ci trebuie să fie cap de listă pe agendele noastre în fiecare zi. Anul trecut a marcat pentru noi o creștere consistentă a volumului de finanțări care contribuie la tranziția către o economie mai verde. Astfel, am mobilizat peste 1 miliard de euro prin finanțări sustenabile, ce includ atât acordarea de credite, cât și intermedierea de emisiuni de obligațiuni verzi”.

Sergiu Manea, CEO BCR

”Când vorbim despre AI, ca și despre oricare altă tehnologie nouă – de la metavers la edge și quantum computing, e necesar să ținem cont de capitalul uman. Orice companie care vrea să facă performanță și orice societate care vizează bunăstarea, nu poate exista cu oameni lăsați în afara forței de muncă. Ori Gen AI nu este o soluție pentru deficitul de talente, care, de altfel, se poate acutiza dacă nu există o reformă generală a sistemului de educație și dacă nu facem investiții continue în calificare și recalificare.”

Adrian Ariciu, CEO Metro

”Fără reinventare nu poți rămâne competitiv. Pentru compania noastră, acest proces implică o reevaluare profundă a modului în care creăm valoare pentru clienții noștri, angajații noștri și societate în ansamblu. Reinventarea înseamnă să ne privim strategia de companie printr-o lentilă care anticipează viitorul, să identificăm cum pot mega-trend-urile să influențeze și să modeleze cererea în industria noastră și să adaptăm proactiv modelul nostru de business pentru a rămâne relevanți și competitivi. Iar pentru noi, asta poate fi sumarizat într-un singur cuvânt: multicanal.”

Ela Moraru, Country Manager Google România

”Ultimii trei ani ne-au reconfirmat faptul că tehnologia joacă un rol vital în a facilita adaptarea, conexiunea și productivitatea, menținând economia în mișcare. Pentru a prospera în acest climat economic complex, afacerile trebuie să integreze în mod continuu modele de lucru inteligente și instrumente digitale eficiente din punct de vedere al costurilor. Trebuie să fim vigilenți cu privire la păstrarea unei viziuni strategice pe termen lung. Abordarea provocărilor urgente nu trebuie să ne împiedice să ne ocupăm de problemele fundamentale ale sustenabilității și incluziunii – piloni ai construirii unui viitor mai puternic și mai echitabil.”

Jovan Radosavljevic, GM Coca-Cola HBC Romania

”În calitate de membri ai industriei băuturilor, un sector care a fost afectat în ultimii doi ani de măsuri discriminatorii succesive, sperăm să avem un mediu mai previzibil, în special din punct de vedere fiscal, în acest an, dar și în anii următori. Este un lucru de care toate industriile au nevoie, pentru a continua investițiile care asigură creșterea. Creșterea cotei de TVA de la 9% la 19% pentru băuturile răcoritoare, implementată la începutul anului 2023, a produs o scădere de 10% a volumelor din sectorul nostru anul trecut. Începând cu 1 ianuarie 2024, ne confruntăm cu o taxă complet nouă, aplicată doar sectorului nostru – taxa pe zahăr pentru băuturile nealcoolice care va avea un impact suplimentar nu doar asupra activității noastre, ci și asupra întregului lanț valoric, afectând în principal micii comercianți și clienții care se confruntă deja cu o putere de cumpărare diminuată.

Lăcramioara Diaconu Pințea, Country Manager Romania, OX2

”Preocuparea, în opinia mea, ține de întregul context, care rămâne complicat din punct de vedere macroeconomic, politic și geopolitic. 2024 este un an super-electoral în România, cu patru rânduri de alegeri, ceea ce ar putea perturba unele aspecte care pentru noi, investitori în energie, sunt esențiale. Mă refer aici la procesul de autorizare a proiectelor și la felul în care planurile de business ale investitorilor privați se intersectează cu planurile autorităților. Costul finanțării rămâne ridicat, sunt elemente de incertitudine în zona contractelor pe termen lung – PPA, a mecanismului contractelor pentru diferență (CfD), a procesului de conectare la rețeaua națională.”

Raffel Volker, CEO EON România

”Viitorul nu poate fi altfel decât sustenabil, verde și digital. Proiectele noastre viitoare se vor fundamenta pe analiza atentă a nevoilor și așteptărilor clienților, a tendințelor din piață și a inovațiilor din domeniul energetic. Referitor la cea mai mare preocupare, aceasta este legată de cadrul actual de reglementare a activității de distribuție, care nu susține investițiile necesare în rețele. Rețelele ar trebui să fie prioritatea investițională absolută în energie în acest moment. Noi vrem să investim în rețele și mai mult decât sumele record pe care deja le-am investit în anii trecuți. ”

Cătălin Radu, GM Bristol Myers Squibb

”În ceea ce privește industria farmaceutică, îmbinarea tehnologiei cu tratamentele noastre medicamentoase poate contribui semnificativ la îmbunătățirea calității acestora și poate face diferența în supraviețuirea pacienților cu afecțiuni precum cancerul sau scleroza multiplă, sau în salvarea vieții celor cu probleme cardiace. Tehnologia a făcut deja progrese notabile în descoperirea și modelarea unor noi medicamente și molecule cu potențial curativ. Ceea ce în trecut necesita ani întregi de cercetare fundamentală poate fi acum realizat în perioade mult mai scurte, datorită utilizării platformelor tehnologice.”

Articol susținut de PwC România

ARHIVĂ COMENTARII