PwC România Tax Talks: SAF-T într-o nouă etapă – simpla depunere a declarației nu mai este suficientă, ANAF va verifica dacă datele raportate de companii sunt corecte
Mulți contribuabili au îndeplinit obligația legală de a-și depune raportările SAF-T, însă fără a verifica de fiecare dată corectitudinea datelor incluse. Din acest an, se va trece la următoarea etapă, mai exact, pe lângă un nou val de notificări ale ANAF pentru depunerea SAF-T și chiar amenzi, instituția va demara verificarea datelor raportate.
În noul episod PwC Romania Tax Talks, Anca Macovei, Director PwC România, și Izabela Stoicescu, Senior Manager au discutat despre cum se pot pregăti companiile pentru completarea corectă a declarațiilor SAF-T și la ce să se aștepte în acest an din partea autorităților.
Urmăriți episodul 5 al PwC Tax Talks:
Principalele declarații:
- Mulți contribuabili au finalizat implementarea fișierului de raportare SAF-T, proces care care s-a dovedit a fi anevoios și de lungă durată. În 2024, SAF-T intră într-o nouă etapă, în care ANAF va începe să analizeze datele incluse în raportare.
- ANAF a transmis deja notificări de nedepunerea atât în toamna anului 2022, cât și în primăvara anului 2023 pentru cei care fie nu au depus deloc declarațiile SAF-T, fie le -au depus aproape goale. Aceste demersuri vor fi continuate de ANAF și ne așteptăm să fie un nou val de notificări sau chiar amenzi pentru nedepunere. De asemenea, probabil că ANAF va începe să verifice și corectitudinea datelor. Ne amintim aici că în martie anul trecut s-au publicat o serie de teste de consistență, astfel încât fiecare entitate raportoare, contribuabili, să știe care sunt aspectele pe care trebuie să le urmărească în pregătirea declarației SAF-T.
- Din punctul nostru de vedere, este important, pe de o parte, să ne asigurăm că depunem declarațiile, însă foarte important este ca datele pe care noi le raportăm în aceste declarații sunt corecte și complete și, bineînțeles, dacă avem diferențe, când le vom identifica și, bineînțeles, documenta în mod corespunzător și din timp.
- Vorbim despre multe date, despre o structură fixă și foarte multe restricții. Fișierul presupune transmiterea unui volum semnificativ de date fiscale și contabile în trei tipuri de declarații: lunară sau trimestrială, declarația anuală pentru datele aferente mijloacelor fixe și declarația la cerere care acoperă datele privind stocurile.
- Validatorul pus la dispoziție de către ANAF nu face verificări de substanță / corectitudinea datelor, ci este limitat la structura .xml și la restricțiile din punct de vedere sintactic. Fiecare contribuabil trebuie să adapteze verificările pe care le are de efectuat, însă într o primă etapă, ca și aspect obligatoriu, să spunem într adevăr ar trebui ar trebui urmate o serie de verificări calitative.
- Există softuri sau tool-uri care pot verifica automat declarația după ce aceasta a fost exportată și validată. Și inclusiv acestea ar putea și inclusiv ar mai putea fi inclusă în rutina de lucru lunară a departamentului financiar contabil.
- Dacă ne uităm la experiența altor țări care au implementat SAF-T și la ce ne dorim noi pentru România, cu siguranță așteptarea este să scăpăm de parte din declarațiile de TVA, de exemplu. Polonia, care a implementat SAF-T acum mai bine de cinci ani, a renunțat acum patru ani la declarațiile de TVA, bineînțeles înlocuindu-le cu declarația SAF-T. Clar, ne așteptăm și la utilizarea datelor incluse în raportare în cadrul inspecțiilor fiscale și cu siguranță toate aceste date vor fi folosite pentru analize de risc, pentru identificarea anumitor diferențe.
- Așteptarea noastră este ca, într-un viitor cât mai apropiat, toate inițiativele digitalizare să ducă la o transparentizare a proceselor de inspecție fiscală și, bineînțeles, a modului în care contribuabilii se vor conforma obligațiilor de raportare fiscală.
Articol susținut de PwC România
ARHIVĂ COMENTARII