Sari direct la conținut

PwC: Un regim fiscal adecvat in domeniul logisticii ar putea adauga 25 de miliarde de euro la PIB-ul Romaniei

HotNews.ro

Un regim fiscal si legislativ adecvat in domeniul transportului si logisticii ar putea adauga pana la 25 de miliarde de Euro la Produsul Intern Brut al Romaniei pana in 2025 si ar putea duce la crearea a 150.000 de noi locuri de munca, potrivit concluziilor unui seminar organizat de Archicom, European Gateways Platform, Dutch-Romanian Network, Camera de Comert Romano-Olandeza si PwC Romania.

Solutiile propuse de participantii la seminar:

  • Plata TVA la import prin decont pentru toate companiile, indiferent de valoarea importurilor;
  • Reprezentarea fiscala globala;
  • Oferirea de avantaje suplimentare pentru agentii economici autorizati;
  • Vamuirea marfurilor in interiorul tarii;
  • O strategie de transport inter-modal in Romania;
  • Educatia in domeniul logistic si al lanturilor de aprovizionare in cadrul Universitatilor din Romania;

„Romania, cu pozitionarea sa geografica strategica, ar putea atrage o parte importanta a traficului de marfuri venind din Asia catre Europa Centrala si de Est, daca ar exista un regim fiscal si legislativ adecvat. Am observat deja o crestere solida a exporturilor Romaniei in ultimul an. Suntem increzatori ca daca s-ar adopta politicile necesare in domeniul transportului si logisticii, exporturile Romaniei ar putea sa creasca inca si mai mult, prin adaugarea bunurilor re-exportate provenind din Asia, sau chiar produse semi-fabricate si intermediare care ar fi asamblate in Romania si livrate la export”, a declarat Peter de Ruiter, Presedintele Camerei de Comert Romano-Olandeze si Partener, Liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania.

Mai mult de 250 de experti si factori implicati au discutat in cadrul seminarului de astazi de posibilitatile de a spori competitivitatea Romaniei in Europa, pentru a se transforma in centrul logistic al Europei Centrale si de Est, prin intermediul Portului Constanta.

In cadrul conferintei s-a anuntat de asemenea crearea primelor facultati de logistica din Romania, deschise in parteneriat de Universitatile Politehnice din Bucuresti si Timisoara, Universitatea Ovidius din Constanta si Universitatea Fontys de Stiinte Aplicate din Venlo.

„Acest program, finantat partial de catre statul olandez, este un pas important inainte in dezvoltarea capacitatii logistice si de transport a Romaniei, prin crearea unei noi generatii de specialisti in logistica cu o inalta calificare, care vor folosi practicile si capacitatile logistice de ultima generatie, similare cu cele utilizate in Olanda”, a declarat Gerard Kuijs, CEO al Archicom Romania.

Noile state membre ale Uniunii Europene, plus Austria, genereaza in prezent mai mult de 12% din PIB-ul UE, insa regiunea atrage mai putin de 1% din traficul maritim de marfa destinat Europei. „Acesta este un dezechilibru major, estimat din calculele noastre la mai mult de 5 milioane de containere TEU per an si 20 de miliarde de tone de marfuri vrac, bunuri provenind in principal din Asia de Est si Orientul Mijlociu care ar trebui sa ajunga direct in regiune, dar tranziteaza in schimb statele din Europa de Nord-Vest”, a explicat Robin Martens, Directorul Executiv European Gateways Platform.

Statele din nord-vestul Europei- Olanda, Germania si Belgia de exemplu- ofera un cadru fiscal foarte atractiv pentru transportatorii de marfa si operatorii logistici, avand totodata capacitati de infrastructura foarte bune, atat in ceea ce priveste infrastructura portuara, cat si coridoare logistice de interior, porturi interioare si sisteme de transport intermodal eficiente. „Insa pentru bunurile venind dintre Asia, rutele mai lungi inseamna costuri mai mari, timpi de livrare mai lungi si emisii mai mari de gaze cu efect de sera”, a mai adaugat Martens.

Cele mai multe dintre imbunatatirile legislative necesare pentru a imbunatati statutul Romaniei de centru logistic al Europei Centrale si de Est sunt simplu de pus in practica si au costuri neglijabile pentru bugetul public pe termen scurt, dar ar putea genera beneficii majore pentru finantele publice chiar pe termen mediu si lung, au mai spus vorbitorii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro