Radu Cristian, director de marketing la Trust Motors, importatorul Peugeot: Suntem nevoiti sa vindem si masini sub pretul de productie pentru a reduce stocurile
Unele modele Peugeot la care stocurile sunt mai mari sunt vandute cu preturi chiar mai mici decat cele de productie, acest lucru fiind valabil in special pentru vehiculele comerciale la care piata s-a prabusit cu 70%, sustine Radu Cristian, director de marketing la Trust Motors, importator al masinilor Peugeot. In plus, retelele de dealeri ale companiilor care vand masini noi sunt dimensionate pentru o piata de 260-280.000 de unitati, insa in prezent se va ajunge la jumatate din aceasta cifra, astfel ca jucatorii sunt obligati sa-si completeze ofertele si cu masini second-hand, insa de calitate, nu cu trecut incert, a mai spus el.
Un fenomen izolat – pierderi acceptate de toata lumea
„Discount-uri uriase de 50% se explica prin faptul ca unele masini sunt vandute sub pretul la care au fost produse (…) Asta nu s-a intamplat in prima parte a anului dar se intampla in a doua parte si mai ales la vehiculele comerciale, unde piata a cazut cu 70%”, spune reprezentantul Trust Motors
„E mai bine sa ai o pierdere controlata, decat sa tii masini pe stoc foarte mult timp fara a stii cand si cu cat le vei vinde. Ganditi-va ca si intretinerea unei masini pe stoc costa, iar daca trec multe luni valoarea ei la revanzare scade”, a mai explicat el. Sunt numai cateva modele la care producatorul accepta din start sa vanda in pierdere, insa in mod normal un constructor de volum castiga in medie cam 15% la o masina, iar importatorul si apoi dealerul au in medie marje de profit de 4-5% fiecare, a mai spus Cristian. „Acum si producatorul si dealerul si importatorul isi impart pierderile la unele modele, la fel cum atunci cand piata mergea struna isi imparteau castigurile”.
Vanzarea de masini SH alaturi de cele noi, o solutie tot mai posibila in criza
Radu Cristian spune ca dealerii care vand masini noi trebuie acum in criza sa-si completeze oferta si cu masini second-hand, deoarece pot castiga clienti care nu au bani pentru un automobil nou. „Pe segmentul low-cost clientii stau in cumpana daca sa-si ia o Dacia Logan sau o compacta din import, de doi – trei ani vechime si un nivel superior de dotari”. Pe acest segment se pot face vanzari mari, insa spre diferenta de piata „gri” a masinilor second-hand, unde preturile sunt mai mici, dar istoricul masinilor e incert, delaerii de masini noi ar trebui sa aiba grija sa vanda masini second-hand de calitate cu un trecut clar si garantie.
Totusi, pentru o companie care vinde in prezent doar masini noi, intrarea pe segmentul second-hand prin importuri din Vest nu inseamna neaparat profituri mai mari deoarace pretul de lista al unei masini e in general mai mare in Occident, decat la noi, astfel ca si dupa depreciere va fi mai mare, iar transportul, spre exemplu din zona Parisului, pana in Romania pentru un second-hand ce va fi vandut cu circa 6.000 euro ajunge la 600 de euro. In plus, si taxa de poluare e destul de mare, astfel ca nu e rentabil sa aduci masina si sa o vinzi.
Vanzarile de masini noi ale marcii Peugeot in Romania, incluzand si vehiculele comerciale, au atins maximul in 2007 cand s-au apropiat de 17.000 de unitati, dar anul acesta tinta este de numai 5.800.
In aceasta perioada s-au lansat trei modele noi: 206 Plus, crossover-ul 3008 si decapotabila 308 CC, iar in prima parte din 2010 vine coupe-ul 308 RCZ si monovolumul 5008. Despre lansarea masinii electrice iOn, prezentata la Salonul de la Frankfurt, nu se stie inca mare lucru.