Sari direct la conținut

Radu Ghetea: "Clientii bancilor nu uzeaza de cele 10 zile in care ar putea studia contractele. Semneaza repede actele si pleaca"

HotNews.ro

“Infiintarea institutiei Ombudsmanului bancar, dar si al unui birou in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) care sa dezvolte programe de informare cu privire la sectorul financiar ar fi foarte utile”, se arata intr-un document al Bancii Mondiale, care cuprinde o diagnoza insotita de recomandari pe marginea protectiei financiare a consumatorilor romani.

Exista foarte multe exemple din lume cu privire la modul in care poate fi intarita protectia consumatorilor de produse financiare; de la cazul Canadei, care a infiintat Financial Consumer Agency in 2001, si pana la italieni, unde Asociatia Bancilor Italiene au pus in practica programe de educatie financiara a populatiei, se mai arata in Raportul de Evaluare al Bancii Mondiale, cu privire la protectia si educatia consumatorilor de produse si servicii financiare din Romania.

Anna Hartman, Acting county Manager, Banca Mondiala

  • Produsele financiare sunt greu de inteles. Nu le cumperi in fiecare zi, nu sunt ca marfurile pe care le iei de la magazinul de langa colt.
  • Nu este in mod necesar rolul statului sa informeze, ci si al firmelor private care activeaza in acest domeniu. In Germania, unde locuiesc eu, exista sisteme care ne ajuta sa luam decizii informate. In privinta recomandarilor, marile provocari pentru Romania sunt imbunatatirea informatiilor si a competentei cu care aceste informatii sunt puse la dispozitia clientilor.

Sue Rutledge, Consumer Protection Coordinator, Banca Mondiala

  • Imprumuturile de consum au crescut cu cea mai mare viteza in Romania. Cu aceasta crestere nu ne putem intreba decat cum vor putea romanii sa isi achite datoriile. In Rusia au crescut de la 0 la 20 la suta din portofoliul total de credite. In Slovacia, consumatorii au luat credite cu viteza de 20% anual.
  • In Cehia, consumatorii au aflat ca plata in avans fusese discutat la semnarea contractului si au constatat ca plateau de doua ori imprumutul. In Letonia, analiza indica faptul ca acei clienti nu au inteles cum se calculeaza dobanzile.
  • In Romania, consumatorii nu inteleg foarte bine ce inseamna si mai ales care este costul efectiv al imprumutului. Intrebarea e daca exista o structura pentru protectia consumatorilor de produse financiare. In SUA exista o agentie care e si foarte eficienta.
  • Uneori, in Romania, informatiile sunt date cu litere foarte mici, dificil de citit, chestiuni valabile si in alte tari. Cum sa te aperi, cand informatiile sunt foarte greu de citit? Am avut si eu luna trecuta probleme financiare si am facut o analiza a bancilor din zona Washington DC. Bancile nu mi-au furnizat informatii pentru ca nu aveau tonner la imprimanta. 
  • In Australia se foloseste o pagina in format standard, care include termenii cheie ai unui contract. Este surprinzator cat de eficient poate fi un asemenea instrument. Bancile ajung sa concureze mai transparent. Ar fi bine ca si Romania sa se gandeasca la aceste lucruri.
  • Atunci cand simti ca banca te nedreptateste, trebuie sa ai la cine sa te duci. Toate plangerile legate de banci ar trebui inregistrate, agregate, pentru a vedea care sunt tendintele. Daca nu cumva e un anume produs care creeaza probleme. Pentru Romania sugerez si infiintarea unui Avocat al Poporului, specializat pe probleme financiare. Nu costa mult, dar cladeste increderea consumatorilor. Oamenii nu stiu unde sa se duca, iar o asemenea institutie e necesara.

Radu Ghetea, presedinte CEC Bank si ARB

  • ARB a fost preocupata dintotdeauna de a gasi acele metode prin care sa protejam consumatorul roman. Am sa va dau cateva exemple pentru a puncta unele jaloane care in activitatea noastra au legatura cu protectia consumatorilor.
  • Este vorba de infiintarea Fondului de Garantare din sistemul bancar. ARB a pus la punct documentatia, singurii sponsori fiind bancile comerciale.
  • O alta institutie prin care am redus costurile tranzactiilor este sistemul electronic de plati Transfond. 
  • Tot noi am infiintat Biroul de Credit.
  • Fiecare isi poate introduce datele si sa afle nivelul creditului pe care il poate accesa.
  • Una dintre discutiile cu ANPC e legata de cele 10 zile in care clientul poate citi contractul. Clientul nu uzeaza de acest drept. El zice „Da-mi repede sa semnez contractul, ca am de dat bani”, semneaza si pleaca.
  • Haideti sa nu incurajam negocierea contractelor de credit de consum, ca nu se practica nici in alte tari.
  • S-a creat aceasta psihoza printre banci, sa nu dea contractele din mana. Unele au platit consultanti pentru acele contracte si nu le-ar placea sa le vada in mana concurentei.
  • In privinta Ombudsmanului, nu avem doritori. Trebuie sa avem mediatori bancari. In Romania exista cativa mediatori scoliti prin America, dar pe care nu-i cunoastem. Si atunci am pornit doua actiuni consecutive. Am lansat functionarilor bancari o invitatie sa vina la niste cursuri de mediere. Nu s-a inscris nimeni, insa.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro