Raport: Guvernul SUA pierde razboiul informational cu propaganda rusa
Statele Unite incep sa piarda razboiul informational cu Rusia, Statul Islamic si alti rivali, potrivit unui nou raport care cere intarirea eforturilor contrapropagandistice americane si reforma agentiei guvernamentale care se ocupa de radiodifuziune internationala, scrie Reuters.
Potrivit sursei citate, raportul pune in lumina problemele Broadcasting Board of Governors, agentie federala creata in 1994 si care, intre altele, are drept rolul de „tampon” intre Departamentul de Stat si operatiunile informative finantate de guvern. BBG are un buget anual de 730 de milioane de dolari si administreaza media precum Vocea Americii si Radio Europa Libera.
- Raportul citat de Reuters se bazeaza pe evaluarile intocmite de 30 de profesionisti din domeniul diplomatiei publice si cel al politicii externe. Concluzia comuna este ca radiodifuzorii finantati de guvern nu trebuie sa devina instrumente de propaganda pentru guvernul american, dar sistemul prin care este asigurata, in prezent, distanta intre guvern si aceste media este depasit, iar radiodifuzorii respectivi se distanteaza adesea de obiectivele de politica externa ale SUA.
Potrivit raportului, „concurentii cu mesaje anti-americane starnesc un razboi international – si il castiga – in timp ce radiodifuziunea internationala americana e provocata sa tina pasul cu acesti competitori si cu schimbarile din peisajul media (…) Strategia de comunicatii internationale a SUA trebuie reconstruita de la zero”.
Potrivt lui S. Enders Wimbush, fost membru al BBG si director al Radio Liberty, criza ucraineana „este cea mai grava provocare pe care radiodifuziunea internationala americana a intampinat-o de la caderea URSS incoace”.
Wimbush si alti experti citati de Reuters arata ca, dupa ce Rusia a anexat Crimeea anul trecut si a inceput sa-i sprijine pe separatistii din estul ucrainei, a existat o usoara extindere a programelor de radiodifuziune, dar Washington-ul este depasit de Kremlin in aceasta privinta.
- Reuters il citeaza pe Jeff Trimble, director ajunct al Biroului de Radiodifuziune Internationala a BBG, potrivit caruia, din februarie 2014, au fost create sau extinse 25 de programe, cele mai multe in limba rusa. Aceeasi agentie cere Congresului si fonduri suplimentare de 15 milioane de dolari pentru a contracara Rusia, in anul fiscal ce incepe pe 1 octombrie. BBG argumenteaza ca audienta sa, in Ucraina, s-a dublat fata de 2012, ajungand la 7,5 milioane de oameni.
Dar acelasi Trimble arata ca partile nu joaca de pe pozitii egale in lupta pentru influentarea populatiei, in Rusia si tarile invecinate. Rusia a blocat programele finantate de guvernul american si cheltuie 400-500 de milioane de dolari anual pentru eforturile media internationale. SUA, pe de alta parte, cheltuie circa 20 de milioane de dolari anual pentru serviciile in limba rusa. Potrivit unui diplomat citat de Reuters sub protectia anonimatului, „nu sunt bani. Suntem Lichtenstein, comparativ cu sumele cheltuite de rusi”.