Raport Mastercard: Românii se bazează pe numerar pentru majoritatea achizițiilor cotidiene
Românii se bazează pe numerar pentru majoritatea achizițiilor cotidiene, dar folosesc în mod uzual și soluțiile de plată digitale, arată un raport al Mastercard difuzat luni la prânz. „Există un potențial semnificativ de îmbunătățire a gradului de înțelegere de către utilizatori a plăților digitale, nivelul de cunoștințe al consumatorilor români cu privire la metodele de plată digitale înregistrând 55 de puncte din 100, conform Indicelui Plăților Digitale”, raport dezvoltat de Mastercard, care analizează evoluția plăților digitale la nivel național.
„Datele ne arată că, atunci când o soluție de plată este considerată sigură, aceasta este cu atât mai utilizată și percepută ca fiind convenabilă. Dacă plata în numerar, plata cu cardul la POS și transferul cont-la-cont sunt văzute ca cele mai sigure și comod de utilizat, în cealaltă extremă se situează metode precum plățile făcute prin servicii tip Buy Now Pay Later, coduri QR și cu smartwatch-uri. Mulți consumatori nu sunt convinși că soluțiile inovatoare sunt sigure, prin urmare nu se simt confortabil să le utilizeze. Rolul nostru este să ajutăm oamenii să se familiarizeze cu metodele digitale de plată, prin acces la informații și implicarea în inițiative de educare, inclusiv prin a crea contexte de utilizare a cardului și a opțiunilor moderne de plată”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România și Croația.
Sub-indicele Cunoștințe analizează înțelegerea metodelor de plată digitale, nivelul de familiaritate al consumatorilor cu anumiți furnizori de soluții de plată, percepțiile acestora cu privire la confortul și securitatea oferite de metodele electronice de plată și nivelul de încredere în soluții și furnizori de servicii.
Sub-indicele urmărește trei componente: cunoașterea generală a metodelor de plată digitale, intenția de a le folosi și cunoștințele practice despre cum se folosesc plățile fără numerar.
Cunoașterea generală a metodelor de plată digitale
Componenta Cunoașterea generală a metodelor de plată digitale analizează nivelul de informare și familiaritate al utilizatorilor cu metodele de plată, examinând indicatori precum cunoașterea diferitelor metode de plată, a furnizorilor specifici și a măsurilor de securitate aferente plăților digitale. Componenta a obținut 54 de puncte din 100, scor calculat pe baza rezultatelor celor trei indicatori: cunoașterea metodelor de plată – 65 de puncte, cunoașterea măsurilor de securitate de bază – 64 de puncte, cunoașterea mărcilor furnizorilor și a soluțiilor oferite de aceștia – 34 de puncte.
Toți indicatorii au înregistrat îmbunătățiri, ceea ce arată că populația din România cunoaște din ce în ce mai bine soluțiile de plată digitale și potențialul acestora. În același timp, nivelul de familiaritate cu denumirile furnizorilor și soluțiile oferite de aceștia rămâne scăzut.
Generația mai tânără (18-30 ani) și cu studii superioare este deschisă la soluții mai noi: 41% folosesc portofele digitale și 24% au declarat că au plătit deja cu un smartwatch sau cu o soluție de tip cod QR.
Pe de altă parte, respondenții cu educație pre-universitară și generația mai în vârstă (50-69 ani) prezintă un nivel de cunoaștere mai scăzut în ceea ce privește metodele de plată inovatoare și utilizează preponderent soluțiile de plată mai tradiționale, precum plata cu cardul la POS și transferul cont-la-cont.
Totodată, consumatorii sunt conștienți de măsurile de securitate la nivel teoretic, însă le lipsesc cunoștințele practice. Schimbarea parolelor sau a codurilor PIN este cea mai cunoscută măsură de securitate, urmată de confirmarea prin SMS sau notificarea push prin mobile banking cu privire la transferuri. Deși respondenții au fost destul de familiari cu măsurile de securitate tradiționale, măsurile mai inovatoare precum cititorul de amprente sau recunoașterea facială nu sunt la fel de preferate pentru utilizare.
În același timp, respondenții din mediul urban au obținut cu 10% mai multe rezultate corecte la întrebările privind diferite aspecte legate de plățile digitale decât cei din mediul rural, ceea ce poate fi pus pe seama accesului mai ușor la informație în mediul urban.
Intenția de a folosi metodele de plată digitale
Componenta ce analizează Intenția consumatorilor de a utiliza metodele de plată digitale a obținut 57 de puncte din 100. Intenția consumatorilor de a utiliza plățile digitale se bazează pe percepția lor cu privire la comoditatea în utilizarea diferitelor metode de plată, securitatea percepută a acestora și deschiderea generală către inovare în domeniul plăților.
Cu cât o metodă de plată este considerată mai ușor de folosit de către consumatori, cu atât este percepută ca fiind mai sigură. Numerarul este metoda de plată utilizată cel mai frecvent, considerată mai sigură decât celelalte metode disponibile. Al doilea loc în preferințele românilor este ocupat de plata contactless cu cardul la un terminal POS, iar locul trei revine transferului instant cont-la-cont.
Cunoștințele practice despre cum se folosesc plățile non numerar
Componenta care evaluează nivelul de Cunoștințe practice despre cum se folosesc plățile fără numerar măsoară înțelegerea respondenților privind alternativele de plată digitale și dacă au abilitățile pentru a le folosi în mod eficace. Aceasta a înregistrat 55 de puncte din 100, rezultat ce indică faptul că înțelegerea limitată a aspectelor tehnice ale plăților digitale împiedică mulți români să aprecieze ușurința de a folosi aceste metode și, prin urmare, adoptarea acestora.
Despre Indicele Plăților Digitale
Indicele Plăților Digitale (Digital Payment Index; DPI) este un instrument de analiză care urmărește evoluția plăților digitale la nivel național. Indicele a fost realizat anul acesta în patru țări: Austria, Croația, România și Ungaria, analizând datele înregistrate la nivelul anului 2022. România a obținut un scor de 56 din 100 de puncte, rezultat calculat pe baza punctajelor individuale ale celor trei sub-indici: 70 pentru Infrastructură, 55 pentru Cunoștințe și 44 pentru Utilizare.