Sari direct la conținut

Raport PwC: Vânzările de mașini electrice au crescut cu 28%, în 2022, pe principalele piețele europene. În 2023, creșterea va depinde de politica stimulentelor financiare

PwC România
Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria auto, Foto: PwC România
Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria auto, Foto: PwC România

Vânzările de mașini electrice (BEV) pe principalele piețe europene* au crescut în 2022 cu 28% față de anul precedent, însă pentru acest an evoluția va depinde de politicile de stimulente financiare guvernamentale acordate populației pentru aceste achiziții, reiese dintr-o analiză realizată de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC. În ultimul trimestru al anului trecut, vânzările au înregistrat un avans de 39%, raportat la perioada corespunzătoare din 2021, consumatorii grăbindu-se să beneficieze de stimulentele integrale. Începând din acest an mai multe state cu piețe auto importante au diminuat sau eliminat stimulentele.

”Mai multe țări trec acum la o altă etapă de dezvoltare a pieței BEV, în care consideră că stimulentele acordate de guverne și-au atins scopul și în care se bazează pe un interes mai mare din partea consumatorilor, precum și pe reglementările privind limitarea emisiilor de CO2. Rămâne însă de văzut dacă eliminarea sau reducerea stimulentelor, atât în Europa, cât și în China, vor avea un impact semnificativ asupra pieței. Nici în România nu este exclus ca sumele acordate prin Rabla Plus să fie limitate la mașinile electrice mai scumpe de 60.000 de euro, o practică deja întâlnită în alte state europene. De altfel, România acordă acum printre cele mai mari stimulente, de 10.000 euro, ceea ce s-a reflectat într-o creștere semnificativă a vânzărilor de mașini verzi, cu aproape 50% în 2022”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria auto, PwC România.

Scăderea stimulentelor se vede deja în evoluția piețelor

După ce în trimestrul al patrulea, germanii au cumpărat pentru prima dată mai multe vehicule hibride și BEV decât vehicule cu combustie internă (+66%), consumatorii grăbindu- se să profite de stimulentele integrale, de la începutul anului se vede o contracție a pieței, pe fondul reducerii sumelor. Din ianuarie 2023, stimulentele au scăzut de la 6.000 euro la 4.500 euro pentru modelele sub 40.000 euro și de la 5.000 euro la 3.000 euro pentru modelele cu prețuri mai mici de 65.000 euro, iar stimulentele pentru PHEV au fost eliminate.

Și cumpărătorii de BEV din Franța primesc, de la începutul anului 2023, maximum 5.000 de euro din partea statului, în scădere cu 1.000 de euro. Cu toate acestea, stimulentul pentru gospodăriile cu venituri mici a crescut la 7.000 de euro.

În China, piață care a crescut cu 87% anul trecut, subvențiile pentru BEV au fost retrase complet.

Alte concluzii ale raportului:

  • Vânzările totale de mașini electrice – BEV, hibride și plug-in de pe principalele cinci piețe europene au crescut cu 12%, la 3,7 milioane vehicule. Dacă mai sunt adăugate Austria, Norvegia, Suedia, Elveția și Olanda, vânzările au avansat cu 11,4%, la 4,4 milioane.
  • În ciuda tensiunilor geopolitice și a prețurilor ridicate la energie, vânzările globale de BEV-uri au crescut cu 70% în 2022, față de anul anterior.
  • Vehiculele electrice vor depăși vehiculele cu combustie internă în ceea ce privește costurile totale ale deținerii unei astfel de mașini.
  • Tensiunile geopolitice sporesc presiunea asupra producătorilor europeni de echipamente originale pentru a-și construi propriile facilități de producție de baterii în Europa.
  • Piața BEV din Statele Unite a prins avânt cu o creștere de 88% anul trecut.

*În cadrul raportului, strategy& analizează principalele piețe auto europene, respectiv Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie.

Articol susținut de PwC România

ARHIVĂ COMENTARII