Sari direct la conținut

Raport UNICEF: Unul din trei utilizatori de internet este copil sau adolescent sub 18 ani, la nivel mondial, dar decalajul digital este mare/Beneficiile si pericolele lumii digitale

HotNews.ro
Raportul Starea Copiilor Lumii 2017, Foto: UNICEF
Raportul Starea Copiilor Lumii 2017, Foto: UNICEF

„In ciuda prezentei masive a copiilor in mediul online – unul din trei utilizatori de internet la nivel mondial este copil – aproximativ o treime din tineretul lumii nu dispune de acces la tehnologia digitala, ceea ce accentueaza inechitatile in randul copiilor si le reduce posibilitatea de a participa la o economie care capata tot mai mult un caracter digital”, arata rezultatele unui studiu global al UNICEF cu tema ‘Copiii in lumea digitala’, prezentat luni in cadrul unei conferinte organizate de Ministerul Comunicatiilor. Raportul recomanda actiuni mai rapide, investitii mai tintite si cooperare mai extinsa menite sa asigure protectia copiilor de pericolele unei lumi conectate tot mai mult, in paralel cu demersul de valorificare a oportunitatilor erei digitale.

Ideile principale ale studiului UNICEF:

„Tehnologia digitala a schimbat deja lumea in care traim, iar pe masura ce tot mai multi copii ai lumii devin conectati la mediul online, aceasta transforma tot mai mult si copilaria:

  • – Tinerii (15-24 ani) reprezinta grupul de varsta cel mai conectat. La nivel mondial, 71 % se afla in mediul online comparativ cu 48 % din populatia totala.
  • La nivel mondial, aproximativ unu din trei utilizatori de internet este copil sau adolescent sub 18 ani.
  • – Exista tot mai multe dovezi potrivit carora copiii acceseaza internetul la varste din ce in ce mai mici. In unele tari, copiii sub 15 ani au aceleasi sanse de a utiliza internetul ca si adultii peste 25 de ani.  
  • Telefoanele inteligente alimenteaza o ‘cultura a dormitorului’ (‘bedroom culture’), pentru multi copii accesul online devenind mult mai personal, mai privat si mai putin supravegheat.  

Conectivitatea poate schimba cursul vietii unora dintre cei mai marginalizati copii ai lumii:

  • Tehnologiile digitale ofera copiilor oportunitati de invatare si educare, in special in regiunile izolate si in situatii de criza umanitara.  
  • – De asemenea, tehnologiile digitale le permit copiilor sa acceseze informatii privind problemele cu care se confrunta comunitatile lor si le pot facilita implicarea in rezolvarea acelor probleme.    
  • Tehnologiile digitale pot oferi oportunitati economice, asigurand tinerilor acces la cursuri de formare si la servicii de corelare a cerintelor angajatorilor cu abilitatile tinerilor care doresc sa se angajeze, creand totodata noi tipuri de munca.  
  • – Pentru a accelera procesul de invatare, tehnologia informatiei si a comunicatiilor (TIC) in invatamant trebuie sa fie dublata de formarea cadrelor didactice si de abilitati pedagogice puternice.

Accesul la lumea digitala devine si o noua granita, in spatele careia raman milioane de copii care ar putea beneficia cel mai mult de pe urma tehnologiei digitale:

  • Aproximativ 29% din tineretul lumii – aproximativ 346 de milioane de persoane – nu sunt online.
  • Tinerii africani sunt cei mai putin conectati. Aproximativ 60% dintre ei nu sunt conectati online, comparativ cu doar 4% din tinerii europeni.
  • – Decalajele digitale reprezinta mai mult decat o chestiune de acces. Copiii care se bazeaza mai mult pe telefoanele mobile decat pe calculatoare pot beneficia doar de o experienta online de nivel secundar, iar cei care nu au competentele digitale necesare sau care vorbesc limba unei minoritati au frecvent probleme in a gasi continut virtual relevant pentru ei.
  • Decalajele digitale reflecta totodata discrepantele de ordin economic, amplificand avantajele copiilor din mediile mai instarite si lipsindu-i de oportunitati pe copiii cei mai saraci si mai dezavantajati.  
  • Exista, de asemenea, un decalaj digital intre sexe. La nivel global, in 2017 in randul utilizatorilor de internet s-au inregistrat 12% mai multi barbati decat femei. In India, mai putin de o treime din utilizatorii de internet sunt femei.  

Tehnologia digitala ii poate expune mai mult pe copii pericolelor existente atat online, cat si offline. Deja copiii vulnerabili pot fi expusi mai mult riscurilor de vatamare fizica, inclusiv pierderea vietii private:

  • – TIC accentueaza riscurile traditionale asociate copilariei, precum intimidarea (bullying), si alimenteaza noi forme de abuz si exploatare a copiilor, cum sunt, spre exemplu, materialele cu copii abuzati sexual ‘realizate dupa cerintele clientului’ si live streaming-ul actelor de abuz sexual la care sunt supusi copii.
  • Prin intermediul profilurilor anonime create pe retelele de socializare si a forumurilor nesecurizate asociate jocurilor online, agresorii ii pot contacta mai usor pe copiii care nu sunt constienti de pericolele care ii pandesc.
  • – Noile tehnologii – precum criptovaluta si retelele de tipul ‘Dark Web’ – reprezinta o sursa care alimenteaza live streaming-ul actelor de abuz sexual al copiilor si alte tipuri de continut online daunator si care ridica probleme serioase pentru organele de aplicare a legii nevoite sa tina pasul cu acestea.
  • 92% din numarul total de URL-uri identificate global de catre Internet Watch Foundation ca facilitand abuzul sexual in randul copiilor sunt gazduite in doar cinci tari: Olanda, Statele Unite, Canada, Franta si Federatia Rusa.  
  • – Eforturile de protectie a copiilor trebuie sa aiba in prim plan copiii vulnerabili si dezavantajati care pot sa nu inteleaga asa bine riscurile online, inclusiv pierderea intimitatii, si care sunt mai expusi pericolelor.  
  • Desi atitudinile difera de la o cultura la alta, copiii adesea se indreapta mai intai catre cei de varsta lor atunci cand se confrunta cu riscuri si probleme in mediul online, astfel incat parintilor le este mai greu sa-si protejeze copiii.

Impactul potential al TIC asupra sanatatii si fericirii copiilor reprezinta o tema care preocupa tot mai mult publicul larg – si o zona ce necesita ample cercetari si date:

  • Desi majoritatea copiilor prezenti online considera experienta respectiva ca fiind una pozitiva, multi parinti si profesori sunt ingrijorati de faptul ca timpul petrecut de copii absorbiti in fata ecranelor dispozitivelor digitale ii face pe acestia sa sufere de depresie, creand dependenta de internet si constituind chiar si un factor ce contribuie la obezitate.    
  • – Sfaturile contradictorii pot crea confuzie in randul celor care au grija de copii sau care se ocupa de educatia acestora, evidentiind nevoia unor cercetari superioare calitativ cu privire la impactul TIC asupra bunastarii.
  • Cercetatorii recunosc faptul ca utilizarea exagerata a tehnologiei digitale poate contribui la depresia si anxietatea in randul copiilor. Pe de alta parte, copiii care intampina dificultati in mediul offline au posibilitatea uneori de a lega prietenii si a primi sprijin social online de care altfel nu ar putea beneficia.
  • – Pentru majoritatea copiilor, aspectele fundamentale – precum depresia sau problemele de-acasa – au un impact mai mare asupra sanatatii si fericirii lor decat timpul petrecut in fata ecranului.  
  • – Abordand timpul petrecut de copii in mediul virtual dintr-o perspectiva de tip ‘nici prea prea, nici foarte foarte’ – si acordand atentie mai mult activitatilor in care sunt implicati copiii online si nu atat duratei petrecute online, le putem asigura copiilor o mai buna protectie si ii putem ajuta sa-si valorifice la maximum timpul petrecut online.  

Raportul Starea Copiilor Lumii 2017 recomanda sase actiuni prioritare de valorificare a puterii digitalizarii in paralel cu asigurarea de oportunitati copiilor celor mai dezavantajati si limitarea pericolelor pentru cei mai vulnerabili:

  • – Asigurarea accesului necostisitor al tuturor copiilor la resurse online de calitate foarte buna.
  • – Protejarea copiilor impotriva pericolelor din mediul online, precum abuzul, exploatarea, traficul, intimidarea online si expunerea la materiale neadecvate.
  • – Garantarea protectiei intimitatii si identitatii copiilor in mediul online.  
  • – Dezvoltarea competentelor digitale astfel incat copiii sa se poata informa, implica si actiona in siguranta in mediul online.
  • – Valorificarea puterii sectorului privat in demersul de promovare a standardelor si practicilor etice care protejeaza si sustin copiii in mediul online.
  • – Plasarea copiilor in centrul politicii digitale.”

Mai multe detalii in raportul atasat.

In cadrul conferintei, CERT-RO a prezentat un ghid pentru parinti care cuprinde reguli si masuri de precautie pentru evitarea pericolelor din lumea digitala. (vezi documentul atasat).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro