Sari direct la conținut

Raportul TVR: Deficit de 162 milioane lei in 2010. Veniturile nete din publicitate s-au ridicat la 8,78 milioane euro, iar obligatia de plata a Splendid Media este de 7,79 milioane euro

HotNews.ro

Televiziunea publica a terminat 2010 cu un deficit de 161.956.133 lei (38,47 milioane euro, la cursul mediu anual), potrivit Raportului de activitate al institutiei pentru anul trecut, publicat pe site-ul institutiei. Cu un an inainte, SRTv inregistra un deficit de 48 de milioane de lei. Cifra de afaceri neta a TVR in 2010 a fost de 531,87 milioane lei, veniturile totale ridicandu-se la 571 milioane lei.

In prefata raportului, presedintele-director general al SRTV, Alexandru Lazescu, arata ca 2010 a fost „un an dificil din multe puncte de vedere”, deoarece a functionat timp de trei luni fara Consiliu de Administratie, a trecut prin numeroase schimbari de management si organizatorice si multe dintre masurile de redresare financiara „au fost operate din mers”, facand ca „efectele sa nu se produca imediat”.

  • Lazescu insista in prefata ca nu vrea sa transmita un mesaj legat de dificultatile prin care a trecut institutia in 2010, ci de „planul de reconstructie al Televiziunii publice pe termen lung”. „In acest sens, temelia deja exista: la ora actuala TVR difuzeaza cele mai bune talk-showuri culturale, filme si seriale din piata de televiziune. Transmitem cele mai importante competitii sportive din lume. (…) Am regandit inclusiv rolul pe care TVR ar trebui sa-l joace in societate, noua abordare punand accent pe dezbateri, programe de instruire, campanii sociale, parteneriate strategice si schimbul de idei cu societatea civila, profesionistii de media si zona academica.”

Ce spune, intre altele, raportul:

  • Televiziunea romana s-a aflat in 2010 sub doua mandate. La data de 30 iunie 2010, TVR avea o pierdere cumulata de 77,140 milioane lei.
  • Cauzele situatiei actuale a TVR: neindexarea taxei TV, ramasa la nivelul de 4 lei din anul 2003; anularea scutirii de TVA pentru cumpararea de licente si cresterea cotei TVA de la 19% la 24%; impactul direct al crizei economice asupra veniturilor din publicitate, care au scazut la un nivel de 54% fata de 2008; introducerea din 2005 a contributiei de 15% din totalul veniturilor generate de publicitate la CNC; cresterea costurilor fixe ca urmare a indexarilor de pret si a TVA.
  • In cazul indexarii anuale a taxei TV cu rata inflatiei, nivelul atins de aceasta ar fi fost suficient pentru ca Televiziunea romana sa nu fie in deficit in acest moment.
  • Decizii manageriale care au influentat rezultatele financiare, anterior preluarii de catre actualul CA a administrarii TVR: gestionarea deficitara a relatiei contractului cu regia de publicitate Splendid Media; lipsa de masuri de management editorial pentru reducerea/stoparea scaderii de audienta; achizitia de licente fara o strategie de programe pe termen lung (ex.: contractele cu UEFA – fotbal si cu NBC – filme. In cazul UEFA, rata de recuperare a cheltuielilor, prin publicitate a fost de doar 4%); acumularea de penalitati aferente datoriilor catre bugetul de stat; acumularea de remuneratii restante datorate organismelor de gestiune colectiva a drepturilor de autor; lipsa fondurilor pentru investitii.

Informatii despre situatia financiara in 2010, potrivit raportului:

  • Venituri totale: 571 milioane lei
  • Venituri din taxa TV: 302,57 milioane lei (54,07% din totalul veniturilor din exploatare), cu 6,13% mai mici decat in 2009
  • Venituri totale din publicitate, in valoare de 37,37 milioane lei (6,68% din totalul veniturilor din exploatare), cu 5,50% mai mari fata de 2009
  • Venituri din subventii din exploatare: 183,16 milioane lei (32,73% din totalul veniturilor din exploatare)
  • Alte venituri din exploatare: 36,4 milioane lei (6,52% din totalul veniturilor din exploatare)
  • Cheltuieli totale: 733 milioane lei
  • Cifra de afaceri neta, 531.874.300 lei
  • Rezultat net al exercitiului: deficit de 161.956.133 lei
  • Creantele SRTv la 31 decembrie 2010: 109,8 milioane lei (clienti: 44,8 mil. lei – taxa tv; 19,6 mil. lei – Splendid Media. Alte creante: 163.944 lei – litigii; 17,29 mil lei – subventii; penalizari taxa TV – 17,4 mil lei; 2,3 mil lei – Splendid Media)
  • Datorii pe termen scurt, la 31 decembrie: 332,98 milioane lei; datorii pe termen lung: 27,8 milioane lei

Principalele surse ale deficitului de 161,95 milioane lei (deficitul la preluarea mandatului de catre actualul CA – 77,14 milioane lei), potrivit raportului:

  • licentele pentru sport – de la 33 milioane lei in 2009 la peste 101 milioane lei in 2010
  • diferente de curs valutar nefavorabile (de la 3,5 milioane lei in 2009 la 16,3 milioane lei in 2010)
  • penalitati bugetare (5 milioane lei in 2009, 31 milioane lei in 2010)

Masuri de redresare aplicate de urgenta de catre noua conducere, potrivit raportului de activitate:

  • diminuarea pierderilor prin negocierea reesalonarii platilor
  • renegocierea platilor obligatiilor catre organismele de gestiune a drepturilor de autor
  • reducerea angajamentelor financiare noi la strictul necesar (ex.: reducerea stocului de rezerva a filmelor)
  • regandirea activitatilor si structurilor organizatorice
  • auditarea TVR pentru eficientizarea manageriala si implementarea unui control al gestionarii resurselor.

Publicitatea TVR in 2010

Potrivit raportului, veniturile totale inregistrate de TVR din publicitate (6 statii, site si teletext) s-au ridicat la 9,65 milioane euro, suma ce include si rebate-ul pentru agentii, care s-au ridicat la 412 mii euro). Dupa acordarea comisioanelor si rebate-urilor, veniturile nete au fost de 8,78 milioane euro. Obligatia de plata a Splendid Media pentru 2010 este de 7,79 milioane euro.

  • Veniturile totale de 9,65 milioane euro reprezinta 85% din venitul garantat si ofertat de catre Splendid Media SA la licitatia din 2008
  • Potrivit Splendid Media, neindeplinirea business plan-ului pe 2010 a fost cauzata de: scaderea drastica a bugetelor de publicitate pe fondul crizei economice mondiale (-10% fata de 2009); lipsa break-urilor si nealocarii integrale a 8 minute publicitate/ora; scaderea cu 4% a audientei pe spot la TVR 2; 72,3% din spoturile difuzate pe TVR Cultural au avut audienta 0 (niciun ban incasat);
  • La TVR 1, procentul de nealocare a minutelor de publicitate in 2010 este de 4,3%; in cazul TVR 2, procentul este de 2%; din cauza nealocarii minutelor de publicitate la cele doua posturi, venitul net minim garantat pentru 2010 scade cu 429,418 euro
  • Conform contractului, Splendid Media are obligatia de a achita catre TVR pana la 31 martie 2011 85% din venitul net minim garantat pentru 2010, corectat cu lipsa pauzelor. Drept urmare, obligatia de plata a Splendid Media pentru 2010 este de 7,79 milioane euro net.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro