RAR spune ca invazia vehiculelor mai vechi de zece ani se inteteste. In octombrie s-au inmatriculat de doua ori mai multe decat in sase luni
Registrul Auto Roman a inregistrat de la inceputul anului si pana la sfarsitul lunii octombrie o crestere foarte mare a autovehiculelor mai vechi de zece ani la prima inmatriculare in Romania. In octombrie s-au inmatriculat peste 27.000 de astfel de vehicule, in timp ce per total, in primele sase luni fusesera inregistrate circa 14.400. Contextul e tulbure. Producatorii de masini si importatorii de vehicule noi se plang ca noua taxa de poluare omoara piata masinilor noi si pune in pericol mii de locuri de munca. Criza musca si ea din vanzarile de masini, iar companiile care comercializeaza vehicule noi nici nu mai stiu pe seama cui sa puna scaderile: pe criza sau pe taxa de mediu.
Numarul de vehicule mai vechi de zece ani aflate la prima inmatriculare in tara, spun cei de la RAR, a crescut de la luna la luna. Daca in ianuarie au fost inscrise peste 1.300, in aprilie s-a trecut de 2.000 de unitati, in iulie s-au depasit 10.000, in septembrie numarul a trecut de 21.300, iar in octombrie a fost de 27.802 unitati. Numarul de masini mai vechi de zece ani intrate in circulatie a trecut de 88.000 la zece luni si e de presupus ca va trece lejer de 100.000 pentru tot anul.
Situatie tensionata pe piata auto
Producatorii de masini si importatorii de automobile noi atrag de ceva timp atentia ca noua taxa de mediu intrata in vigoare de la 1 iulie favorizeaza intrarea masinilor foarte vechi in tara. Declaratiile au devenit alarmiste in ultima vreme, cand vanzarile de masini noi au scazut cu 20 – 30% si chiar cu mai mult. Diverse voci din industrie spun ca daca taxa auto nu se modifica din nou, piata masinilor noi se va prabusi in 2009, iar zeci de mii de locuri de munca din industria de profil sunt in perciol.
Conform datelor APIA, ponderea masinilor mai vechi de 10 ani in totalul masinilor second hand inmatriculate a crescut enorm, de la mai putin de 1% in trimestrul trei din 2007 (cand taxele erau prohibitive, cateva mii de euro), la 42% in trimestrul al treilea din 2008. In plus, spun cei de la APIA, daca in T3 din 2007 48% din masinile second hand inmatriculate aveau varste intre patru si zece ani, in T3 2008 ponderea a ajuns la 41%.
In vechea varianta a taxei, inmatricularea unui Logan nou cu motor 1,4 benzina costa 160 de euro, iar pe noua varianta intrata in vigoare la 1 iulie e de 237 euro. Pe de alta parte, cei care vor o masina veche pot sa o inmatriculeze acum ieftin: Un VW Golf din 1993, motor 1,4 benzina, are o taxa de 118 euro pe noua varianta, fata de 2.602 euro pe vechea varianta.
Taxa ar putea sa dispara pentru masinile noi
In acest context problematic, Guvernul a anuntat miercuri ca ia in calcul eliminarea taxei pentru inmatricularea masinilor noi, pentru a stimula vanzarea de automobile autohtone si in ideea de a mai contracara efectele crizei. Masura ar putea avantaja Dacia, ale carei vanzari au scazut cu 30% luna trecuta si 50% in primele zile din noiembrie.