Rechinii Internetului musca din domeniul .ro
In spatiul virtual romanesc au fost inregistrate multe nume de domeniu inspirate de la firme mari, precum Ferrari sau Marlboro, de catre persoane care n-au nimic de a face cu aceste companii.
Beiersdorf, Auchan, Michelin, Ferrari, Nivea sint doar citeva dintre domeniile .ro inregistrate de oricine altcineva decit titularii marcilor respective. O firma romaneasca a inregistrat nu mai putin de 12 astfel de domenii, pentru a profita de momentul in care respectivele companii vor dori sa-si faca aparitia pe web-ul romanesc.
Companiile incearca sa-si recupereze numele pe cale amiabila, apoi prin moderare, prin arbitraj si in final prin Justitie. In general, reusesc dupa arbitraj la Organizatia Internationala a Proprietatii Intelectuale. Pina si autoritatea guvernamentala de reglementare a comunicatiilor – ANRCTI -, condusa de Dan Georgescu, a avut probleme in a-si inregistra domeniul pe web-ul romanesc.
Printre domeniile .ro care au facut sau fac obiectul unei dispute pot fi gasite nume precum Michelin, Lexus, Valvoline, Benetton, Chrysler, Ikea, Ferrari, Marlboro, Harley-Davidson, Bayer sau OMV. Majoritatea au recurs la arbitraj in cadrul Organizatiei Mondiale a Proprietatii Intelectuale (WIPO – World Intellectual Property Organization).
„Daca exista persoane care inregistreaza nume de domenii inspirate din firme celebre, a caror notorietate este foarte mare, trebuie sa aduca extrem de multe argumente prin care sa dovedeasca faptul ca nu au facut-o cu un scop oneros“, spune Gheorghe Serban, director executiv al Asociatiei Nationale a Internet Service Providerilor din Romania (ANISP).
Pasii pe care ii fac companiile ce-si doresc numele de domenii sint identificarea detinatorului si incercarea de a rezolva pe cale amiabila, solicitarea de moderare de la registrul de domenii .ro, solicitarea de arbitraj de la WIPO, iar daca nu se ajunge la o solutie, apeleaza la Justitie.
In afara de a pierde numele inregistrat, nu exista alta pedeapsa prevazuta de lege, nici macar la cei care au mai multe abateri. Compania care vrea recuperarea numelui poate cere, in schimb, prejudicii.
12 „greseli nevinovate”
Exista, printre altele, o firma romaneasca ce a inregistrat o serie de nume de domenii .ro echivalente cu denumirea unor companii mari. Printre domeniile inregistrate de Web4COMM SRL se afla beiersdorf.ro, nivea.ro, thebodyshop.ro, the-body-shop.ro, volksbank-leasing.ro, wrigley.ro, osram.ro, rexona.ro, chrysler.ro, praktiker.ro, novotel.ro si auchan.ro.
In cazul Auchan, care a reclamat folosirea domeniului auchan.ro, reprezentantul firmei respective a declarat ca “Romania este o tara multietnica ce are multe minoritati recunoscute, ca substantivul «auchan» face trimitere la populatia roma si ca site-ul sau este necomercial, avind ca target minoritatea roma, si ca atare nu poate fi ilegal“.