Reclamele prin telefon, primite cu precautie de consumatori
Tinerii bucuresteni care impun tendinte de consum folosesc in proportie de 39% internetul mobil. 60% dintre ei spun ca au primit reclame pe mobil, 29% dintre ei nu sunt de acord cu acestea, in forma actuala, iar 26% cred ca astfel de reclame nu isi ating scopul – argumentele lor tinand de forma publicitatii pe mobil, nu de probleme de fond, arata primul studiu realizat pe tema marketingului mobil in Romania, prezentat in cadrul unei conferinte de profil, desfasurate joi.
Studiul a fost realizat de compania Unlock Research si se bazeaza pe intervarea unor persoane din Bucuresti incluse in profilul de „trendsetter” in utilizarea mobilului – barbati si femei cu varste intre 19-35 de ani, utilizatori de telefonie mobila, cu nivel mediu si ridicat de educatie si venit. Rezultatele cercetarii de piata au fost prezentate in cadrul Mobile Marketing Conference, organizata de Evensys.
Dupa mai multe prezentari referitoare la eficienta marketingului mobil, dar si la faptul ca acesta este inca abia in faza inceputului, in Romania, studiul a prezentat cum ar primi consumatorii in masura sa impuna tendinte una dintre cele mai noi forme de comunicare comerciala – cea pe mobil.
Potrivit studiului, pe langa discutiile telefonice, utilizatorii din esantionul ales mai folosesc mobilul pentru:
- SMS – 81%
- bluetooth – 70%
- internet – 39%
- MMS – 22%
Intrebati daca mobilul este perceput ca mijloc eficient de media:
- 60% spun ca au primit reclame pe mobil
- 29% spun ca nu sunt de acord cu ele, in forma lor actuala
- 26% spun ca reclamele pe mobil nu isi ating scopul
- din esantionul ales, adultii (26-35 de ani) sunt mai sceptici in aceasta privinta decat tinerii (19-25 de ani)
- 13% sunt „foarte de acord” sau „de acord” cu reclamele pe mobil
Cei care nu considera foarte eficienta comunicarea comerciala pe mobil, majoritatea invoca faptul ca mesajele de acest fel sunt reci, distante, formale si rigide, cliseistice si nediferentiate.
Cateva dintre avantajele actuale ale reclamelor pe mobil, in perceptia utilizatorilor din esantion:
- informeaza – 70%
- pot fi citite oricand – 43%
- pot fi retransmise usor – 32%
- niciun avantaj – 19%
Numar rezonabil de mesaje comerciale pe zi, in perceptia utilizatorilor de mobil:
- 34% nu vor sa primeasca nicio reclama
- 1 mesaj – 25%
- 2-3 mesaje – 27%
Marea majoritate apreciaza ca si-ar schimba perceptia referitor la reclamele pe mobil daca primesc beneficii materiale in schimb (serviciu nelimitat de trimitere-primire MMS – 98%, serviciu nelimitat de trimitere-primire SMS – 84%, recompensa materiala pentru fiecare mesaj comercial primit – 71%, acces gratuit la Internet pe mobil – 67%)
Informatia comerciala pe mobil trebuie:
- sa nu fie transmisa agresiv
- sa fie prezentata clar si eficient
- sa prezinte divertisment, oferte si informatii utilitare, informatii. 11% dintre respondenti ar accepta mesaje electorale
- sa fie transmisa „pe un ton mai plin de viata, mai colorat, mai interactiv”
Marketingul mobil va creste, dar nu foarte repede, pe piata din Romania
Studiul Unlock Research a fost precedat, in cadrul conferintei de joi, de o serie de prezentari ale unor specialisti in domeniu. Printre acestia, Stephanie Jackson, senior director Online Services, Vodafone Romania, a spus ca:
- noile canale de comunicare ofera avanjatul unor masuratori mult mai precise si pot atinge mult mai eficient publictul tinta, in conditiile diversitatii in continua crestere de pe piata media actuala, unde canale precum TV-ul sunt, in unele perioade, sold-out
- exista in continuare o distanta mare intre comportamentul consumatorilor, foarte avansat, si cheltuielile de marketing pe noile media
- publicitate pe mobil: prin aplicatii, MMS, SMS, ringtone-uri, mobile internet, mobile TV, continut sponsorizat, bannere WAP
- 90% dintre consumatori se afla acolo unde se afla si telefonul lor
- in prezent, in Romania, canalele simple (SMS, MMS) sunt folosite pentru ca au mult mai multi clienti decat, spre exemplu, mobile Internet, fapt pentru care vor creste mai rapid decat cele mai complexe
- majoritatea campaniilor de pana acum au fost orientate mai mult pe brand decat pe actiune.
Citeste si pe Pagina de media: Marketingul si publicitatea pe mobil sunt in crestere in Romania