Sari direct la conținut

Reconfigurarea circulației pe DN2. Ministrul Transporturilor „Am cerut CNAIR să urgenteze implementarea regimului 2+1 alternativ, dar trebuie făcut ca la carte și cu cap. În paralel construim autostrada A7”

HotNews.ro
Drum in format 2+1 alternativ în Suedia, Foto: Google Street View
Drum in format 2+1 alternativ în Suedia, Foto: Google Street View

Deși autostrada A7 care va străbate Moldova de la Nord la Sud este în diferite etape de implementare, primul sector de la Ploiești la Buzău fiind chiar scos la licitație, ministrul Transporturilor Cătălin Drulă spune că vrea reconfigurarea sistemului de circulație pe „actualul drum sinucigaș DN2”. „Am cerut companiei de drumuri CNAIR să urgenteze implementarea soluției de regim de circulație 2+1 care, dacă este făcută cum trebuie, reprezintă o mare îmbunătățire a siguranței drumului”, a spus Drulă care a precizat că modificările nu se pot face peste noapte și că trebuie făcute „cu cap” și „atenție la detalii” și că implementarea pe sectoare mai extinse ar putea să se facă din 2022.

„M-am luptat începând din 2013-2014 pentru autostrada A7 Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani care să înlocuiască actualul drum ucigaș DN2. Pe vremurile acelea, atât publicul larg, dar mai ales politicienii nu înțelegeau de ce avem nevoie de o autostradă nord-sud în Moldova și am primit de nenumărate ori remarci precum “e foarte bun DN2, se merge tare, faci medie de 120 km/h de la Bacău la București, la ce ne trebuie autostradă”, amintește ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

Potrivit acestuia, România a avut și are multe, mult prea multe, drumuri presărate de cruci.

„Este imaginea pe care le-am desenat-o cu pixul pe hârtie celor de la Comisie când m-am luptat pentru finanțarea A7 prin PNRR. Mulți își amintesc că și DN3A București-Fetești și DN22C Cernavodă-Constanța erau drumuri ale morții în anii 2000, până s-a construit autostrada A2. Și DN7 între Sibiu și Deva era un drum al crucilor. Până s-a construit autostrada A1 Sibiu-Deva. Autostrăzile și drumurile expres sunt o parte esențială în îmbunătățirea siguranței rutiere și a recordului negru pe care îl deține România la victime. Cealaltă parte este respectarea regulilor de circulație, respectul pentru viață, și aici acțiunea Poliției directă și prin mijloace automate este esențială”, a spus Drulă.

„În ceea ce privește DN2, deși A7 este în licitație pe primul sector (A3-Buzău) și urmează în lunile ce vin celelalte licitații, am cerut companiei de drumuri CNAIR să urgenteze implementarea soluției de regim de circulație 2+1 care, dacă este făcută cum trebuie, reprezintă o mare îmbunătățire a siguranței drumului”, a menționat ministrul Drulă.

Drum în format 2+1 alternativ în Suedia / Sursă: Google Street View

Patru aspecte importante de reținut pentru reconversia DN2 la sistemul 2+1 alternativ

1. Un drum 2+1 are capacitatea MAI MICĂ decât un drum ca DN2 care deși în acte este 1+1 este folosit în realitate în regim (de infarct) 2+2. Deci va trebui toți să acceptăm că în anumite ore de vârf vor fi întârzieri (ambuteiaje) acolo unde nu sunt în prezent. Dar câștigăm siguranță și vieți salvate. Și asta numai până când e gata A7 care ne va scăpa definitiv de acest coșmar, spune Drulă.

2. Conversia DN2 în 2+1 trebuie făcută ca la carte și cu cap și atenții la detalii: am cerut companiei de drumuri să elaboreze un normativ inspirat din modelul suedez. Asta înseamnă, printre altele, separator median între sensuri care să prevină intrarea pe contrasens (și accidentele frontale), benzi ușor mai înguste pe sensul cu 2 benzi pentru a lăsa o bandă mai lată pe sensul cu 1 bandă (astfel ca în caz de avarie, un vehicul ramas în pană să poată fi ocolit), zone de tranziție de la 2+1 la 1+2 corect semnalizate și trasate, integrarea intersecțiilor la nivel (cu viraje la stânga) de pe DN2 în zonele de tranziție, a declarat Drulă.

3. Conversia în 2+1 nu se poate realiza peste noapte (“cu o găleată de vopsea”). E nevoie de o proiectare atentă a detaliilor (spre exemplu, pe zona existentă de pe DN2, experimentală există câteva chestiuni de siguranță care pot fi îmbunatățite). E nevoie de separare mediană și de corecții ale pantelor transversale astfel încât vârful de pantă (acolo unde scurgerile de ape se fac către ambele laterale) să fie între noile sensuri de circulație. Trebuie făcută implementarea noului sistem împreună cu așternerea de noi covoare asfaltice. Trebuie regândită zona din interiorul localităților astfel încât acostamentul să nu mai fie folosit pentru circulație, a mai spus ministrul.

4. Avem nevoie și de finanțarea adecvată pentru aceste măsuri – nu este fără costuri această conversie, așa cum am explicat mai sus. Am investit mult în drumuri în acest an, dar nevoile sunt și mai mari. De aceea cerem o suplimentare a sumelor pentru CNAIR, la rectificare, a declarat Drulă.

„Toate aceste precondiții înseamnă că nu se va face de pe azi pe mâine această conversie. Am cerut conducerii CNAIR un calendar accelerat și bine gândit al etapelor de implementare astfel ca în 2022 să introducă pe zone extinse sistemul 2+1. În final e important să spun că nici sistemul 2+1, nici autostrăzile noi, nu ne vor salva de șoferi teribiliști, de agresivitate în trafic și de încălcarea regulilor. E nevoie și de Poliție și Ministerul de Interne pentru a aduce ordinea pe șoselele României”, a mai declarat ministrul Drulă.

Două din cele mai active asociații civice din domeniul infrastructurii – Asociația Pro Infrastructura și Asociația Construim România – au cerut miercuri Ministerului Transporturilor și Companiei de Drumuri soluții urgente pentru limitarea accidentelor rutiere grave pe drumurile naționale. Ținta principală a luărilor de poziție este DN2, cel mai periculos drum din România și unde, în acest weekend, au murit cinci persoane într-un singur accident de circulație.

Cele mai mari valori ale traficului din Moldova în prezent se desfășoară pe DN2/E85, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de către șoferi drept încă o bandă de circulație – unul din drumurile naționale cele mai periculoase după numărul de accidente.

Astfel s-a ajuns ca DN2/E85 să fie, din punct de vedere al accidentelor, cel mai periculos drum național din România.

Asociația Pro Infrastructura au atras atenția miercurii că pentru DN2 și pe alte drumuri de 13 metri lățime există o soluție simpla și ieftină de a separa sensurile și a evita astfel de carnagii: 2+1 alternativ. Măsura a fost implementata parțial pe cei 10 km dintre Sinești și Movilița, cu rezultate excelente: zero decese în mai bine de doi ani.

În paralel, și Asociația Construim România a lansat un nou apel pentru transformarea marcajului ambiguu de pe DN2 într-un format de tipul 2+1 alternativ.

Drum 2+1 alternativ în Suedia / (sursa foto: teknikensvarld.se)

CITEȘTE ȘI:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro