„România se apropie cu pași rapizi de un accident feroviar cu zeci de victime”, avertizează Asociația Pro Infrastructură
- Vlad Barza
„România se apropie cu pași rapizi de un accident feroviar major cu zeci de victime, probabil o ciocnire între un tren de marfă greu de peste 1.000 de tone și un tren de călători”, avertizează Asociația Pro Infrastructură. Pentru ca lucrurile să stea mai bine trebuie alocați mulți bani pentru mentenanță, iar șantierele de modernizare trebuie deblocate. Mesajul vine la o zi după ce două trenuri au ajuns din greșeală pe aceeași linie în județul Olt, însă mecanicii au frânat și au evitat o ciocnire.
În mesajul postat pe Facebook, API își explică pesimismul extrem:
- modernizăm prea puțin și avem sisteme de siguranță depășite;
- riscul de eroare umană este ridicat;
- proiectele de reconstrucție feroviară au întârzieri uriașe în special din cauza lipsei interesului politic;
- România pierde bani europeni din cauză că nu termină proiectele la timp;
- miniștrii de la Transporturi sunt interesați de autostrăzi, dar NU și de calea ferată.
Iată mesajul integral postat de Asociația Pro Infrastructură
Așa cum am spus de mai multe ori în ultimii ani, România se apropie cu pași rapizi de un accident major cu zeci de victime, probabil o ciocnire între un tren de marfă greu de peste 1.000 de tone și un tren de călători. Chiar ieri acest eveniment tragic a fost evitat in extremis la nici 150 km de Capitală, pe magistrala București-Craiova.
Cum a ajuns CFR SA să trimită două trenuri în sensuri contrare pe aceeași linie, ca-n Grecia? Pe scurt, lipsa modernizării. Sistemele arhaice ale CFR cer un impiegat de mișcare în fiecare stație, dotată de obicei cu un „calculator” de generație zero, tehnologie bazată pe relee inventată în anii 1940-1950.
Așadar oamenii sunt răspândiți peste tot în rețea, deci risc crescut de eroare umană. Sau ne pomenim cu defectarea unor electromagneți din secolul trecut care determină trecerea pe mod „manual”, predispus la greșeli și la (ne)înțelegeri telefonice.
Sistemele moderne permit operarea mai multor stații cu un singur dispecer, trimiterea „tren contra tren” fiind exclusă automat, iar poziția, direcția de deplasare și numărul trenului sunt vizibile pe ecran, ceea ce nu se întâmplă pe instalațiile actuale, depășite moral.
De ce nu este modernizată o linie de primă importanță, ca București-Craiova? Pe scurt, nu mai sunt bani europeni fiindcă s-au pierdut miliarde de euro cu întârzieri de 4-10 ani pe sectoarele coridorului Curtici – Constanța. Finanțarea care ar fi trebuit să ajungă pe București – Craiova a fost cheltuită de proiectele de pe coridorul principal unde încă sunt întârziate 6 loturi de peste 300 km.
Așa cum arătăm mereu în comunicatele noastre, indiferent de constructor, proiectele de reconstrucție au întârzieri grobiene în special din cauza lipsei interesului politic. Vedeți politicieni pe calea ferată? Toți sunt pe autostrăzi.
De ce este închis un fir de circulație? În sfârșit s-au accesat niște fonduri europene pentru mentenanță prin PNRR. Teoretic, toată suprastructura (șina, traverse, prinderi) trebuie înlocuită periodic.
Între stațiile Drăgănești-Olt și Fărcașele se execută doar „cârpeli” pe câte 2-3 km care în mod normal nu ar avea de ce să dureze mai mult de câteva săptămâni (hai, luni), dar aceste „Quick” Wins se târâie în România timp de doi ani de zile (vezi captură în comentariu)!
Așadar „așteptăm” accidentul cu zeci de victime ca să se trezească politicienii, să aloce bani (serioși) de mentenanță de la bugetul de stat și să deblocheze șantierele de modernizare. De la ministrul anti-feroviar Grindeanu, care nu s-a gândit să repare mai întâi calea ferată din zonă nici măcar când a închis DN7 pe Valea Oltului, nu mai avem nicio așteptare.