Romanii si japonezii lucreaza la inlocuirea bujiilor cu lasere, pentru cresterea eficientei motoarelor auto
Bujia, dispozitivul care produce scanteia necesara aprinderii combustibilului la motoarele cu explozie, ar putea fi inlocuita de lasere performante care vor creste eficienta motorului si ar elimina problemele legate de uzura, au anuntat cercetatori romani si japonezi care lucreaza la un proiect despre care presa engleza a scris pe larg. Solutia propusa e ca aprinderea sa fie facuta de lasere din ceramica ce pot fi construite la un pret redus si cu avantajul ca aprinderea va fi mai rapida. Echipa va prezenta pe larg lucrarea in Baltimore, la o conferinta despre lasere pe 1 mai.
Bujia este dispozitivul de producere a scanteii electrice pentru aprinderea amestecului carburant din cilindrii motoarelor cu ardere interna, iar in cei 150 de ani de cand exista, principiul de functionare nu s-a schimbat mult.
Totusi, descoperirea echipei romano – japoneze promite – cel putin in teorie – sa revolutioneze industria auto prin eliminarea problemelor legate de uzura ce apare in timp la bujii dar si pe cele legate de aprinderea greoaie in zilele foarte reci.
Solutia nu este una noua, inlocuirea bujiei cu lasere, insa nu a putut fi pusa in practica din cauza ca laserele erau prea mari, ineficiente si instabile pentru a fi puse sa faca aprinderea. Totusi, echipa de cercetare spune ca acum a gasit o metoda de a produce cu costuri mai mici lasere suficient de compacte si eficiente care sa faca aprinderea mai eficienta dar si sa reduca emisiile poluante ale masinii.
Si mai important este ca echipa este in discutii cu producatorul de componente auto Denso care este interesat sa puna solutia in practica. Solutia propusa prevede trimterea simultana a doua – trei unde laser in mijlocul amestecului aer – combustibil, astfel incat aprinderea sa se faca mult mai rapid, in nanosecunde, in loc de milisecunde, si in mod simetric, fata de clasica bujie.
Un alt avantaj tine si de faptul ca intreg sistemul de lasere poate fi produs din ceramica, astfel ca daca se vor face volume mari, costurile pot fi mult reduse.
O alta problema care poate fi rezolvata tine de faptul ca uzura care apare la electrozii clasicei bujii cu cat e folosita mai des nu va fi o problema si la sistemul de lasere care efectueaza aprinderea prin concentrare optica de energie si nu mai necesita electrozi.
Lucrarea va fi pe larg prezentata la Conference on Lasers and Electro Optics programata in Baltimore (USA) la inceput de mai.
Cercetarea a fost realizata de Institutul National de Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei (Romania), Institute for Molecular Science (Japonia) si Nippon Soken, Inc.
Proiectul a demarat in 2008, iar partenerii nationali au fost Universitatea Politehnica Bucuresti – Facultatea de Stiinte Aplicate, Universitatea Pitesti, Facultatea de Tehnologie Mecanica si Setcar SA.