Saibele falimentului feroviar
Birourile CFR Infrastructura Cluj sunt in fierbere. Contractele de achizitie prin care bugetul companiei a fost „uscat” sunt puse sub lupa atat de catre inspectorii Camerei de Conturi Cluj, cat si de catre Corpul de Control al Guvernului. Pe vremea fostului director al CFR, Mihai Necolaiciuc, la Cluj s-au achizitionat saibe pentru care statul a platit 1,5 milioane de lei bucata.
In aceeasi perioada, societatile Trafer Dej si General Invest s-au „racordat” la pusculita CFR Infrastructura Cluj, castigand miliarde de pe urma contractelor supraevaluate.
Curtea de Conturi a luat la „puricat” contractele de achizitie derulate de fosta conducere a CFR Infrastructura Cluj. Primele constatari au scos la iveala modul in care bugetul companiei a fost „pradat” prin achizitionarea de materiale la preturi exorbitante. Mai exact, s-au cumparat saibe la pretul de 1,5 milioane bucata, creandu-se un prejudiciu de aproximativ doua miliarde de lei.
„Verificarile celor de la Camera de Conturi dureaza de peste doua saptamani”, a declarat Dumitru Mateias, directorul CFR Infrastructura Cluj. El a confirmat achizitionarea de saibe la un pret exorbitant, dar a mentionat ca se verifica toate contractele derulate de catre fostii directori ai CFR Infrastructura.
„Nu avem concluziile, dar toti cei implicati vor da explicatii legate de contractele de achizitie”, a declarat Ioan Ghirasim, seful Camerei de Conturi Cluj. Controalele derulate de Camera de conturi au fost dublate, „incognito”, de catre cele ale reprezentantilor Corpului de Control al Guvernului.
„Noi nu am fost informati, dar am aflat ca si cei de la Corpul de Control fac verificari la CFR”, spune Ghirasim. Seful CFR Infrastructura Cluj sustine ca actuala si fosta conducere nu se fac vinovate de pierderile cauzate de supraevaluarea bunurilor cumparate. „Toate achizitiile s-au facut direct de catre conducerea de la Bucuresti”, a declarat Mateias.
Bugetul CFR, curatat de sapunuri si pesticide
Managementul lui Necolaiciuc a „sapat” adanc in bugetul CFR, in special prin regionalele din teritoriu. Chiar daca se aflau in pozitii de conducere, fostii directori spun ca achizitiile si, implicit, ilegalitatile contractelor de furnizare se faceau direct de la Bucuresti si ca acestea erau dirijate de catre Mihai Necolaiciuc. „Toate contractele erau semnate la Bucuresti.
Eu am fost primul care am refuzat sa particip la ilegalitati. Daca cineva facea sesizari ca preturile sunt prea mari sau nu se achizitionau materialele necesare, era demis. De aceea am fost si eu demis”, a declarat Dan Ghidel, fost director in cadrul CFR Infrastructura.
El a mentionat ca, in timp ce necesarul de traverse era foarte mare, se achizitionau cantitati imense de sapun sau pesticide, care nu erau de necesitate maxima. Dumitru Bucur, fost sef de divizie la CFR Infrastructura, a recunoscut ca a dat explicatii reprezentantilor Camerei de Conturi asupra modului in care se faceau achizitiile in companie.
„Toti cei care am fost in sistem nu faceam decat sa primim marfa achizitionata de conducerea de la Bucuresti. Nu era treaba noastra sa semnalam daca preturile erau prea mari”, a declarat Bucur. Atat Bucur, cat si Ghidel, sustin ca, in cazul achizitiilor, le-a fost fortata mana, iar de ilegalitatile comise se face vinovata exclusiv conducerea de la Bucuresti.
Sifonul CFR este la Dej
Prin CFR Infrastructura au „curs” din bugetul statului spre societati comerciale sute de miliarde. Un prim exemplu este societatea „Trafer” din Dej. Afacerea este patronata de Florentina Barbur si condusa de un fost angajat CFR, Dumitru Irimus, ex-lider sindical al Depoului Dej.
Despre acesta s-a vehiculat ca ar fi finul fostului director al Companiei Nationale CFR, Viorel Simut, cel care a condus CFR in perioada 1997-2000.
Conform datelor oferite de Ministerul Transporturilor, societatea a realizat, in timpul cat Necolaiciuc a fost director, lucrarile de supraetajare ale agentiei de voiaj Baile Felix, consolidarea aceleiasi agentii, diferite reparatii la acoperisul si corpul imobilului statiei CFR, dar si amenajarea sediului SAAF (Societatea de Administarea a Activelor Feroviare) Cluj, tot o companie feroviara.
Cel mai important contract a fost obtinut, insa, pe seama companiei Alcatel, pentru care „Trafer” a realizat lucrari de subantrepriza.
Alcatel a primit un contract CFR generos pentru introducerea fibrei optice de-a lungul cailor ferate. Societatea din Dej a intrat in atentia Directiei Nationale Anticoruptie odata ce s-a ajuns la concluzia ca exista o legatura intre prosperitatea firmei si modul de atribuire a contractelor comerciale pe vremea lui Necolaiciuc.
General Invest a dat explicatii procurorilor anticoruptie
O alta firma clujeana, „General Invest”, este cercetata pentru derularea unui contract de sistem informatic pentru CFR. Pocurorii au executat verificari cu privire la efectuarea unor plati ilegale dinspre CFR SA catre societatea patronata de Lucian Ovidiu Nicula. Prejudiciul s-ar ridica la peste 106 miliarde de lei vechi.
„General Invest” a furnizat si instalat sisteme de avizare si informare a calatorilor.
Lucian Ovidiu Nicula a fost pus sub acuzare pentru complicitate si abuz in serviciu contra intereselor publice, in vederea obtinerii de foloase necuvenite, fiind suspectat ca ar fi emis facturi fiscale pentru lucrari pe care nu le-a efectuat.
Procurorii anticoruptie sustineau ca, in perioada 2001-2002, conducerea Companiei CFR SA a incheiat 14 contracte cu societatea General Invest, toate cu incalcarea flagranta a legii. Cercetarile au fost efectuate de Inspectoratul General al Politiei Romane, referatul cu propunerea inceperii urmaririi penale fiind inaintat procurorilor Parchetului Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Fiind vorba de functionari ai statului ce au comis fapte de coruptie, Parchetul instantei supreme si-a declinat competenta in favoarea Departamentul National Anticoruptie, in luna mai a acestui an.