Sari direct la conținut

Sancțiuni dure pentru fenomenul „shrinkflation”. Ciolacu: Această formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie

HotNews.ro
Sancțiuni dure pentru fenomenul „shrinkflation”. Ciolacu: Această formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie
FOTO: Richard B. Levine / imago stock&people / Profimedia

Ordinul președintelui ANPC de stopare a fenomenului prin care comercianții scad gramajul produselor, dar lasă prețurile la fel (shrinkflation) este gata, a anunțat miercuri premierul Marcel Ciolacu. Potrivit acestuia, actul prevede sancțiuni dure pentru producătorii care nu semnalează pe ambalaj că au redus gramajul, deși prețul a rămas neschimbat.

„Aceasta formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie! Finalizăm azi procedura de consultare la nivel european și cel târziu luni putem avea actul publicat în Monitorul Oficial: producătorii trebuie să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, iar prețul produsului este neschimbat. Și aplicăm sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a declarat miercuri Marcel Ciolacu.

VEZI AICI ORDINUL ANPC

Încălcarea ordinului atrage sancționarea operatorului economic, conform prevederilor art. 18 raportat la art.50 alin.1 lit.d din OG 21 / 1992 republicată, cu amendă cuprinsă între 1.000-10.000 lei și sancțiunea contravențională complementară a opririi temporare de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remediere, respectiv informarea consumatorilor.

Ciolacu a reclamat scumpiri camuflate la unii comercianți

Premierul Marcel Ciolacu a acuzat în luna mai din acest an că unii comercianți au redus gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari, cerând autorităților de control să intervină urgent.

El a spus că în paralel trebuie pregătită o măsură pe modelul francez – producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul dacă prețul produsului a rămas neschimbat.

  • „Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent, iar în paralel să pregătim o reglementare pe modelul francez – producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul dacă prețul produsului a rămas neschimbat și evident sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a declarat Ciolacu.

Drept urmare, ANPC a pus în dezbatere un proiect de ordin potrivit căruia comercianții care vând produse preambalate, a căror cantitate a fost modificată, vor trebui să informeze cumpărătorii despre acest lucru, chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare.

Astfel, comercianții vor trebui să ofere aceste informații în același câmp vizual, într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune, pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată.

De asemenea, pe lângă indicarea reducerii de volum sau greutate, aceste informații vor include și modificarea prețului pe unitatea de măsură, astfel încât consumatorii să poată lua decizii de cumpărare în cunoștință de cauză.

Așadar, mesajul pe care îl vor afișa comercianții va fi „acest produs a fost modificat sub aspectul cantității chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”.

Conform proiectului, măsura se aplică atât produselor alimentare, cât și celor nealimentare.

„În plus, se aplică pe o perioadă pentru care operatorii economici își asumă prin declararea în textul mesajului a perioadei concrete în interiorul căreia înțeleg să comercializeze produsele cu cantitate scăzută. Aceste cerințe nu se aplică vânzării la distanță”, conform documentului.

Modelul francez – „shrinkflation” la raft: „E o jecmăneală”

Vânzătorii cu amănuntul din Franța vor trebui să le indice clienților care au produse alimentare și de altă natură ce au fost reduse ca dimensiune fără o scădere corelată a prețului, fenomen cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, relatează Reuters.

Ministerul francez al finanțelor a declarat vineri că, începând cu luna iulie, vânzătorii cu amănuntul vor fi nevoiți să indice timp de două luni care alimente și alte produse de uz curent precum detergentul au fost reduse ca dimensiune într-o manieră în care a dus la o creștere a prețului raportat la gramaj.

„Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt. Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor iar încrederea merge mână în mână cu transparența”, a declarat ministrul finanțelor Bruno Le Maire într-un comunicat.

Prețurile la alimente au devenit un subiect politic major în Franța anul trecut, după ce inflația la produsele alimentare a atins un nivel record de 16% în 2023.

În luna august Bruno Le Maire a anunțat că a ajuns la un acord cu principalii retaileri și producători de alimente pentru a reduce prețurile la 5.000 de produse de uz curent, ca măsură pentru intensificarea luptei împotriva inflației.

INTERVIURILE HotNews.ro