Scandalul Facebook – Analytica îi face pe aproape jumătate din utilizatorii de social media din Germania „să dea unlike”
În urmă scandalului Facebook, fiecare al doilea utilizator din Germania al rețelelor de socializare vrea dezabonarea, sau cochetează cu ideea acesteia, potrivit unui sondaj al Institutului Emnid. Acești useri ai Facebook, Instagram și Twitter își văd sfera privată pusă în pericol, după dezvăluirile de manipulări electorale în SUA, făcute prin intermediul Cambridge Analytica, folosind datele a zeci de milioane de utilizatori ai Facebook. Reacția userilor privați ai platformei de socializare e însoțită de închideri de conturi ale companiilor, cum sunt Tesla și SpaceX, că și de retragerea de publicitate pe FB, după cum a anunțat Mozilla. Să fie Facebook „o bulă de irealitate“ care se sparge în curând, spre disperarea fanilor de pisici virtuale?
Preocupat de sfera să privată, mai mult ca în alte țări, cetățeanul din Germania sancționează prompt derapajele Facebook. În sondajul realizat marți și miercuri de institutul de sondaje Emnid pentru revista „Focus”, 49% au luat în considerare renunțarea la rețelele de socializare. Bărbații (53%) sunt mai predispuși să se dezaboneze decât femeile (44%). Sondajul a fost făcut pe un eșantion de 1.010 persoane. Sondaje au inițiat online și alte publicății și platforme.
T-online.de relevă duminică, în urmă chestionării a 16.673 de utilizatori, următoarele rezultate, date prin răspunsul la întrebarea: „Va gândiți, datorită scandalului legat de Cambridge Analytica, să nu mai folosiți Facebook?”: „Da, neapărat” (15,3%), „Mai degrabă da” (16,9%), „Indecis” (11,3%), „Mai degrabă nu” (25,8%”, „Nu, în niciun caz” (11,2%), „Deja nu mai folosesc Facebook” (19,5%).
- Reacții oficiale
Având în vedere scandalul Facebook care vizează folosirea necorespunzătoare a datelor de utilizator, președintele Oficiului Federal pentru Securitatea Informațiilor, Arne Schönbohm, ia poziție. „Exemplul prezent arată că această protecție, în cooperarea cu alte companii, necesită o calitate superioară”, a spus Schönbohm pentru „Rheinische Post”. Cazul trebuie clarificat și transparentizat, crede el, fiind încă neclar, dacă Facebook a fost doar un furnizor de date ignorant și victima, sau complice al Cambridge Analytica.
Compania britanică de analiză a datelor, Cambridge Analytica, ar fi accesat în mod neautorizat anumite date, provenind din peste 50 de milioane de profiluri de utilizatori Facebook. De asemenea, în informațiile apărute în spațiul public se spune că baza de date a sprijinit, în mod special, campania electorală a președintelui american Donald Trump.
Scandalul datelor de la Facebook ridică întrebarea dacă și câte dintre cele peste 30 de milioane de utilizatori din Germania, ai rețelei sociale, ar putea fi afectate. Nu există, până acum și oficial, niciun răspuns. În consecință, ministrul federal al Justiției, Katarina Orz (SPD), a solicitat clarificări de la un reprezentant de rang înalt al companiei, de la Berlin.
- Reacții juridice
Mai mult chiar, se pune problema responsabilității juridice, la care se caută răspuns de la politicieni. Guvernul federal ar trebui să examineze modul în care ar trebui să se comporte pe viitor, dar și să răspundă la întrebarea referitoare la opțiunile juridice pe care le au utilizatorii germani ai Facebook, pentru a acționa împotriva unei încălcări a legii protecției datelor personale. Din perspectiva mai multor avocați specializați în drept constituțional, acțiunea în justiție este extrem de limitată.
„Datorită poziției sale monopoliste și a puterii sale pe piață, Facebook e obligată să ia măsuri efective de protecție a sferei private” , spune profesorul universitar de drept, Christoph Degenhart, pentru Handelsblatt. În opinia să, acest lucru nu s-a întâmplat, ci Facebook a facilitat accesul la aceste date. „Pe de altă parte, sunt de părere că acela care își oferă datele Facebook, își sacrifică într-o apreciabilă măsură și intimitatea, astfel încât să nu mai poată să invoce un drept nelimitat la sfera privată”, consideră profesorul din Leipzig.
Poziția să e susținută și de profesorul în științe administrative de la Universitatea din Speyer, Joachim Wieland, care spune că „relația utilizatorilor germani cu Facebook ține de dreptul privat, așa încât aceștia pot invocă o lezare a protecției datelor lor personale, însă nu pot, în mod nemijlocit, să apeleze la drepturile lor fundamentale“.
Facebook nu a oferit, până în clipă de față, prea multe răspunsuri. Ministrul Justiției german va vorbi luni despre consecințele scandalului, cu șeful Facebook pentru politici în Europa, Șir Richard Allan. Britanicul Allan, fost politician și arheolog, este privit că lobbyist-șef al Facebook. Din 2009, el lucrează că director de politici pentru companie.
Vineri, Facebook și-a reiterat dorința de a acționa. „Prioritatea noastră acum este de a clarifica incidentele din trecut, pentru a evita utilizarea nepermisă de date în viitor și pentru a oferi oamenilor mai mult control“, a declarat Semion Rens, de la Facebook Germania.
- Reacții europene
Nu doar în Germania are efect scandalul legat de Facebook. Uniunea Europeană prevede orientări mai stricte în protecția consumatorilor, pentru rețele virtuale precum Facebook și Google. În viitor, chiar și servicii gratuite cum ar fi Gmail, vor fi acoperite de normele de protecție a consumatorilor, după cum prevede un document al Comisiei Europene pus la dispoziția Reuters și pe care, din informațiile Handelsblatt, agenția de știri îl va publică luna viitoare.
În cadrul acestor oferte gratuite, „utilizatorii plătesc cu date, în loc de bani, pentru serviciul de folosință gratuită a Clouds sau a cailor de comunicare“. „Datorită creșterii valorii economice a datelor personale, aceste servicii nu mai sunt gratuite“, scrie în documentul UE citat de Handelsblatt. Se prevede că „utilizatorii să primească informații despre utilizarea datelor înainte de a avea primul acces și să poată rezilia contractul de folosință în termen de14 zile de la primirea lui“.