Schimbarile aduse Legii Audiovizualului: digitalizare, regim mai relaxat pentru publicitate si amenzi mai mari
Ordonanta de urgenta prin care Guvernul a modificat marti Legea Audiovizualului nr.504/2002 „deschide perspectiva digitalizarii. Eram in urma la acest capitol. Avem un cadru legal in care normele privind regimul publicitatii sunt relaxate. Asta nu inseamna ca vom avea mai multa publicitate”, a afirmat miercuri presedintele CNA, Rasvan Popescu, intr-o conferinta de presa organizata de Ministerul Culturii.
Potrivit ministrului culturii, Adrian Iorgulescu, modificarile aduse Legii Audiovizualului creeaza cadrul general pentru introducerea serviciilor digitale de radiodifuziune si televiziune, deoarece „actul normativ modificat este armonizat cu legislatia europeana si raspunde necesitatilor actuale”. Acum, „operatorul tehnic poate fi ales la alegere. Am depasit faza de monopol, fiecare isi alege operatorul prin care isi va transmite propriile imagini si sunete”, a spus Iorgulescu
Noul act prevede reglementari privind relaxarea regimului publicitatii, prin admiterea unor noi procedee – product placement, publicitatea pe ecran partajat, publicitatea virtuala. Aceste procedee vor oferi posturilor de televiziune surse suplimentare de venituri, cu potential benefic achizitiei de programe de calitate, potrivit ministrului.
„Romania este, cred, primul stat care reuseste sa integreze serviciile digitale. Nu stiu sigur daca Suedia a facut acest lucru”, a spus Rasvan Popescu.
Potrivit acestuia, „posturile vor putea obtine mai multe venituri din publicitate pentru a investi in noua televiziune digitala si vor putea achizitiona mai multe programe noi.” Dar si amenzile pentru posturile tv au fost majorate, in unele cazuri chiar dublate, prin noile reglementari, a insistat presedintele CNA.
De asemenea, actul normativ prevede o continuitate a ofertelor catre public prin asigurarea emisiei digitale pentru toti radiodifuzorii care detin in prezent licente audiovizuale analogice.
Noile reglementari privind Legea Audiovizualului reprezinta implementarea in legislatia interna a noii Directive a Parlamentului European si a Consiliului nr. 2007/65/CE de modificare a Directivei televiziunii fara frontiere, adoptata la 11 decembrie 2007 si devenita astfel Directiva serviciilor mass-media audiovizuale. Romania se afla astfel printre primele tari membre ale UE care finalizeaza procesul de transpunere a Directivei in legislatia interna.