Sari direct la conținut

Șeful grupului Euroins: Plafonarea prețurilor RCA este departe de a fi o soluție magică pentru rezolvarea problemelor din România / Ce alternative propune acesta

HotNews.ro
Kiril Boshov, Foto: Euroins Romania
Kiril Boshov, Foto: Euroins Romania

„Nu avem niciun interes să avem prețuri mari, interesul industriei este să avem un număr mic de dosare de daună”, susține într-o declarație pentru HotNews.ro Kiril Boshov, CEO al Euroins Insurance Group.

Plafonarea pentru 6 luni a prețurilor RCA, măsură propusă de autorități în urma creșterilor de prețuri după falimentul City, este departe de a fi o soluție magică pentru rezolvarea problemelor industriei românești de asigurări, consideră acesta.

  • „Limitarea prețurilor este departe de a fi o soluție magică pentru rezolvarea problemelor industriei românești de asigurări. Să ne uităm la motivele care au dus la scumpirea RCA: sunt multe accidente în România, accidente cu mulți răniți și oameni care își pierd viața.
  • Asigurații din România provoacă multe accidente peste graniță, iar multe țări europene nu au o limită la plata daunelor morale.
  • Pentru un accident cu victime multiple, plătim despăgubiri între 1,1 milioane de euro și 4,4 milioane de euro pentru o asigurare pe care am încasat între 70 și 100 de euro.”, a declarat joi pentru HotNews.ro Kiril Boshov, CEO al Euroins Insurance Group.

Potrivit acestuia, ‘există alternative mai bune, soluții mult mai simple în loc de plafonarea prețurilor asigurărilor’.

  • „În urmă cu un an, Executivul lucra la un proiect pentru decontarea directă. Toată lumea a fost de acord cu această inițiativă. Era un pas vital pentru România, mai ales că această decontare directă există în majoritatea țărilor europene. Această inițiativă însemna apariția unui etalon de prețuri și compensații, plăți mai rapide, o evoluție. Înseamna inclusiv disciplină în raport cu atelierele auto.
  • În formula actuală de propunere, dacă provocați un accident mortal – veți plăti același preț pentru asigurarea RCA. Indiferent câte accidente au fost provocate, indiferent de pagube, victime. Tot ceea ce face această limitare a prețurilor este să încurajeze comportamentul de risc și iresponsabilitatea în trafic. Această plafonare a prețurilor a avut loc și în 2016, când prețurile asigurărilor au fost înghețate timp de 6 luni. Acea măsură a avut efecte adverse semnificative și a avut un impact puternic asupra pieței asigurărilor.”, a spus acesta.

Oficialul bulgar a subliniat că principiul asigurărilor este același în toată lumea: pentru fiecare risc există un preț, dar că atunci când se ajunge la plafonarea RCA, concurența și inovația dispar.

  • „În motivarea acestei plafonări apare informaţia că s-a ţinut cont de evoluţia inflaţiei din ultimul an, de opt procente. Dar când ai o asigurare, noi, asiguratorii, ajungem să plătim pentru evenimente care vor avea loc în viitor, nu accidente din trecut. Ca atare, ar trebui să fie luate în considere prognoze privind evoluția inflației. Analiza nu a luat în calcul falimentul City Insurance, care a dus la creșterea semnificativă a plăților către BAAR de la toți asigurătorii RCA. Sunt multe alte aspecte care lipsesc din motivarea acestei plafonări.”, a declarat șeful grupului Euroins.

Rezolvarea problemelor din piața RCA ar putea veni din îmbunătățirea infrastructurii rutiere, așa cum s-a constatat în Bulgaria, ori prin programe de educație rutieră, susține acesta.

  • „În căutarea de soluții, ne putem uita la exemplele din Bulgaria. În 2010 am avut în jur de 1000 de accidente mortale. Între 2010 și 2015, a fost construită o autostradă între Sofia și Burgas și alta spre Istanbul, iar numărul accidentelor mortale a scăzut cu 40 la sută. Există atât de multe alte soluții. Nu avem niciun interes să avem prețuri mari, interesul industriei este să avem un număr mic de dosare de daună.
  • În mod tragic, România are cea mai mare rată de decese și accidente grave pe cap de locuitor. Parțial din cauza infrastructurii și lipsei programelor prevenire și educație în siguranța rutieră.
  • În calitate de asigurători, nu putem asista direct la construirea drumurilor și autostrăzilor, dar dacă autoritățile vor să lanseze programe de educație rutieră și de prevenire a accidentelor, ele trebuie să știe că suntem un partener dornic să contribuie și să sprijine.”, a mai declarat acesta.

Plafonarea tarifelor RCA pentru 6 luni: Ce prețuri maxime vor plăti persoanele fizice și firmele

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat luni tarifele de referință pentru asigurările RCA, pe baza cărora ar urma să fie plafonate timp de 6 luni prețurile acestor asigurări auto atât pentru persoane fizice cât și firme, după ce Guvernul va adopta o hotărâre în acest sens. Exemplu concret: un șofer cu vârstă între 41-50 de ani, aflat în clasa B0 de daunalitate, cu o mașină cu o capacitate cilindrică între 1601-1800 cmc va plăti maxim 1.039 de lei. Dacă este în clasa B8, prețul se va reduce la jumătate.

Tarife de referinta RCA Foto: ASF

Ministerul Finanțelor și ASF au lansat vineri în consultare publică un proiect de Hotârâre de Guvern privind plafonarea tarifelor RCA pentru o perioadă de 6 luni, pe fondul creșterilor mari de prețuri apărute după intrarea în faliment a City Insurance, fostul lider RCA care avea peste 3,1 milioane de clienți la finele anului trecut.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro