Sari direct la conținut

Șeful Teamnet, grup fondat de Sebastian Ghiță: Sistemul pe care l-am livrat către STS în 2015 permite recepționarea datelor GPS în București și Ilfov

HotNews.ro
Sediul Teamnet, Foto: TeamNet
Sediul Teamnet, Foto: TeamNet

Bogdan Nedelcu, directorul general al Teamnet International, grup fondat de Sebastian Ghiță, a precizat, vineri, pentru HotNews.ro, că sistemul livrat în 2015 către STS pentru modernizarea sistemului 112 în București și Ilfov permite recepționarea datelor GPS. STS a dezvoltat abia în februarie 2019 o aplicație 112 pentru telefoane inteligente care permite transmiterea datelor GPS în sistemul 112.

Vezi în articol ce a propus Teamnet către Președinție și Guvern după cazul Caracal.

Oficialii Teamnet Internațional au răspuns vineri solicitării HotNews.ro de a explica ce s-a întâmplat cu soluția cumpărată în 2015 de STS pentru modernizarea sistemului 112 în București și Ilfov. Una dintre cerințele minime și obligatorii era preluarea automată în sistemul 112 a informației de localizare GPS de pe telefoanele inteligente care au softuri ce transmit această locație.

De ce sunt în continuare întrebați bucureștenii unde se află atunci când sună la 112 la 4 ani de atunci?

Redăm mai jos integral precizările transmise vineri către HotNews.ro de Bogdan Nedelcu, directorul general al Teamnet Internațional:

„Obligația din caietul de sarcini a fost îndeplinită. Sistemul livrat de echipa noastră permite recepționarea informațiilor de localizare din diferite surse de date și le afișează pe hartă: celule GSM, coordonate GPS in SMS, coordonate GPS transmise de aplicatii specifice instalate pe telefonul mobil.

Sistemul produs de noi este implementat și în Cipru unde am livrat în plus o aplicație specifică pentru telefoane mobile Android și iOS care permite transmiterea de informații despre apelant și coordonata GPS a telefonului, informații transmise pe canalul de date 3G.

Pentru o analiză privind raportul între numărul de apeluri recepționate de intrare în 112 însoțite de informații de localizare de la celulele GSM raportat la numărul de apeluri cu informații de localizare mai precisă venită de la module cu capabilități GPS vă rugăm contactați beneficiarul (n.a STS).

Cu câteva zile în urmă ne-am manifestat disponibilitatea către Președintie, Guvern, STS, MAI, DSU, de a pune la dispoziție gratuit, până la finalizarea implementării contractului aflat în etapa de achiziție publică, estimat la 2 ani, licențele software-ului pentru modernizarea infrastructurii 112 în toate județele din România.„, a declarat pentru HotNews.ro Bogdan Nedelcu.

Cu alte cuvinte, șeful Teamnet a propus autorităților ca până la rezolvarea problemelor licitației pentru modernizarea 112, care acum a ajuns la Curtea de Apel, după plângeri la CNSC și DNA, să pună la dispoziție gratuit la nivel național soluția companiei.

Ce a făcut STS timp de 4 ani de la implementarea acestei soluții? A dezvoltat o aplicație 112 abia în februarie 2019

Aplicatia Apel 112

Aplicatia Apel 112

Foto: STS

În plin scandal privind ineficiența autorităților în cazul Caracal, STS a ieșit și a declarat că adolescenta de 15 ani care a sunat de 3 ori la 112 într-un interval de 7 minute ar fi putut fi localizată cu precizie dacă ar fi folosit aplicația „Apel 112”, dezvoltată de STS, ce poate fi descărcată pe orice smartphone. „Ar fi fost vital să folosească aplicația”, au declarat vineri, 26 iulie, reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale pentru HotNews.ro.

Precizia de localizare în urma apelului inițiat prin aplicație poate fi de maximum 16 metri, spre deosebire de apelul telefonic, care permite doar localizarea pe o arie mult mai mare, de câțiva kilometri sau chiar zeci de kilometri, au spus aceștia.

Aplicația Apel 112 a fost lansată abia în 15 februarie 2019, iar la momentul izbucnirii cazului din Caracal abia avea peste 10.000 de descărcări.

Colegii de la Startpcafe.ro au explicat într-un articol că sunt mai multe condiții care trebuie îndeplinite pentru ca aplicația 112, care funcționează doar pe telefoane inteligente cu Android sau iOS (nu și pe telefoanele simple), să transmită datele precise de localizare:

– aplicația Apel 112 transmite numărul de telefon și coordonatele de localizare (preluate de la GPS-ul mobilului) doar dacă utilizatorul are activă o conexiune de date.

– altă informație importantă este că datele de localizare sunt transmise la serviciul de urgență doar dacă suni din aplicația Apel 112 și dacă ai dat aplicației permisiunea de a transmite aceste date.

Revenind la soluția implementată de Teamnet în 2015, aceast sistem a fost implementat doar la nivelul București și Ilfov.

La 4 ani de la implementarea soluției Teamnet, ce a făcut STS pentru recepționarea informațiilor GPS transmise prin apelurile efectuate la 112 de pe telefoanele inteligente de bucureșteni? STS nu a răspuns încă întrebărilor HotNews.ro pe aceast subiect.

Asociația europeană a numărului 112: Autoritățile române care gestionează 112 au fost reticente ani de zile în folosirea unei tehnologii de localizare gratuită

O altă soluție disponibilă de mulți ani în alte țări UE este AML (Advance Mobile Location), care funcționează pe smartphone-uri cu Android și iOS, dar nu necesită instalarea vreunei aplicații. Soluția AML identifică imediat când tu suni la 112, îți activează automat GPS-ul, dacă este închis, și trimite prin SMS sau date locația ta către serviciul de urgență. Detalii aici.

După ce cazul Caracal a ajuns mediatizat la nivel internațional, Asociația europeană a numărului 112 (EENA) a reacționat, atenționând că „timp de mulți ani (2015), a insistat la autoritățile române să îmbunătățească informațiile despre locație, dar până acum nu s-a făcut nimic. Serviciile române care gestionează 112 au fost reticente în folosirea unei tehnologii de localizare gratuită a locației numită Advanced Mobile Location (AML) și care a salvat în mod literal viața a nenumărați cetățeni din întreaga Europă.”

De asemenea, președintele Comisiei IT din Camera Deputaților, Cătălin Drulă (USR), a susținut că STS, ANCOM și Ministerul Comunicațiilor ar fi responsabile pentru neimplementarea de mulți ani a unor soluții gratuite de localizare a apelurilor la 112.

„E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeți și de asocierea lui cu apelul de urgență. Dar nu, ei stau în blocaje de licitații și contestații de ani de zile „pentru modernizarea 112”, susține Drulă.

  • În scandalul Caracal, STS susține că nu a implementat soluții care preiau datele GPS de pe telefoane mobile pentru că ar fi trebuit modificată legislația/ Președintele Comisiei IT din Parlament acuză STS de minciună

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a trasmis duminică, la solicitarea HotNews.ro, mai multe precizări ca răspuns la acuzațiile președintelui Comisiei IT din Camera Deputaților, Cătălin Drulă (USR), care a susținut că STS, ANCOM și Ministerul Comunicațiilor ar fi responsabile pentru neimplementarea de mulți ani a unor soluții gratuite de localizare a apelurilor la 112.

Redăm mai jos integral precizările STS:

„Serviciul de Telecomunicații Speciale a inițiat demersuri, în anul 2017, privind implementarea soluției Advanced Mobile Location (AML), care permite localizarea apelantului la momentul inițierii apelului, împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă (Orange, Vodafone, Digi, Telekom) și ANCOM.

În 2018, în baza testelor realizate împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă, Serviciul de Telecomunicații Speciale a anunțat ANCOM că poate să implementeze funcționalitatea AML.

Transpunerea acestei funcționalități în cadrul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU) presupune actualizarea legislației primare existente.

Serviciul de Telecomunicații Speciale a demarat, la începutul anului 2017, activitățile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor Deciziei ANCOM nr. 1170/2016, privind implementarea soluției Advanced Mobile Location (AML).

În acest sens, STS a implementat o platformă pilot de preluare și procesare a informațiilor de localizare în format AML și a efectuat teste cu operatorii de telefonie mobilă. În urma testelor operatorii mobili au confirmat că pot prelua și transmite datele de localizare în format AML, însă doar de pe terminale tip smartphone noi și de ultimă generație. La nivelul STS, aceste date se pot prelua și afișa ca informație de localizare în cadrul aplicațiilor de tip GIS.

Serviciul de Telecomunicații Speciale a încheiat cu succes etapa de testare a conexiunilor cu cei patru operatori de telefonie mobilă și de integrare a informației de localizare de tip AML în SNUAU, urmând ca după actualizarea legislației primare aplicabile, această funcționalitate să fie pusă la dispoziția cetățenilor care apelează numărul de urgență.

Până la actualizarea legislației, fiind preocupat de îmbunătățirea capabilităților de localizare a apelanților la 112, Serviciul de Telecomunicații Speciale a prevăzut, în august 2018, cerințe specifice privind implementarea facilităților de tip AML/ESL în cadrul unui proiect, cu finanțare europeană, de modernizare a infrastructurii hardware și software a SNUAU.

Ca urmare a unor contestații înaintate de unii operatori economici participanți la procedura de achiziție publică, atât la nivelul Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și la Curtea de Apel, proiectul de modernizare, aflat acum în stadiul de derulare a procedurii de achiziție, cu termen de finalizare în 2021, prezintă o întârziere de aproximativ 6 luni.

În paralel cu aceste demersuri privind utilizarea standardului AML, Serviciul de Telecomunicații Speciale a dezvoltat o aplicație pentru telefoanele mobile de tip smartphone denumită „APEL 112” care permite transmiterea în SNUAU a coordonatelor de localizare (GPS) pentru o mai mare acuratețe și precizie în determinarea localizării terminalului de pe care se face apelul.

Practic, Serviciul de Telecomunicații Speciale a derulat activități pentru îmbunătățirea preciziei localizării pe trei paliere:

1. implementarea AML în SNUAU, testată cu operatorii de telefonie mobilă – necesită actualizarea legislației primare

2. implementarea AML în SNUAU prin proiectul de modernizare – suferă întârzieri din cauza contestațiilor

3. dezvoltarea aplicației Apel 112 – deja operațională și eficientă în salvarea de vieți omenești.”,se arată în răspunsul STS către HotNews.ro.

UPDATE (duminică, 28 iulie, ora 22:04)În replică la aceste noi precizări, deputatul USR Cătălin Drulă, președinte al Comisiei IT din Parlament, a reacționat pe Facebook acuzând STS de minciună.

Redăm mai jos postarea acestuia:

Catalin Drula pe Facebook

Catalin Drula pe Facebook

Foto: Hotnews

LE: Ca să fie clar, pentru că am primit întrebări: NU e nevoie de nicio lege în plus pentru a implementa AML. Baza legală este deja în OUG 34/2008 și legislația derivată.

LE2: Prevederea legală necesară a fost introdusă din 2015 în legislația primară prin Legea 132/2015, adică nou introdusul alineat (1^2) la art. 28 din OUG 34/2008:

„(1^2) Prin decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații se pot stabili și alte modalități de realizare a localizării apelanților către SNUAU.”

Ultimul comunicat al STS recunoaște ce spun aici de câteva zile: că din punct de vedere tehnic, implementarea AML (Advance Mobile Location) este o operațiune simplă și că nu e nevoie de sisteme de zeci de milioane de euro pentru a operaționaliza AML/ELS.

Ba chiar STS recunoaște că a făcut teste cu operatorii de telefonie mobilă din 2017 și că totul a funcționat.

Minciuna apare când invocă o falsă scuză pentru a explica de ce nu funcționează în România sistemul AML: lipsește legislația primară.

Este o explicație de tip mi-a mâncat câinele tema. STS nici nu intră, de altfel, în detalii să explice ce legislație le lipsea.

Parcă și văd procesul desfășurat de directorul Vasilcă cu oamenii de la P.R.:

– Păi și noi de ce n-am dat drumul la AML de 2 ani de zile?

– …

– Ziceți și voi că n-am avut bază legală.

Rușinos!!!

HotNews.ro a semnalat anterior că ANCOM a emis în noiembrie 2016o decizie care obligă operatorii de telefonie mobilă să transmită mai multe date de localizare a apelurilor la 112 către STS, dar că de atunci și până acum nu s-a întâmplat mare lucru.

ANCOM ar trebui să răspundă în ce măsură au fost aplicate până acum măsurile dispuse acum 3 ani.

De asemenea, HotNews.ro a semnalat în mai multe articole din ultima perioadă blocajul în care se află STS cu licitația pentru modernizarea 112.

Una dintre facilitățile noului sistem și funcționalitatea Advanced Mobile Location – AML, care ar permite utilizatorilor care dețin telefoane mobile echipate cu această funcționalitate să fie localizați cu o acuratețe între 5 și 50 de metri, atunci când sună după ajutor la 112.

Licitația pentru modernizarea sistemului 112, un contract de peste 184,7 milioane lei, a ajuns în instanță.

La un an de la lansarea acestei licitații de către STS, contractul a ajuns pe masa Curții de Apel București, după mai multe contestații la CNSC și o plângere penală la DNA. Un consorțiu de firme condus de Omnilogic, a căror ofertă a fost descalificată, a contestat luni în instanță rezultatele atribuirii contractului de peste 184,7 milioane de lei.

În afară de contestația consorțiului condus de Omnilogic, luni, 15 iulie, o nouă contestație a fost depusă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Plângerea aparține consorțiului condus de Telekom (care este susținută și de fosta Teamnet fondată de Sebastian Ghiță).

Pentru detalii citește: Modernizarea sistemului 112: Curtea de Apel va judeca modul în care STS a atribuit contractul de peste 184 milioane de lei

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro