Sari direct la conținut

Semestrul I din 2009 pe TV: raportari triumfale la brut, cum stam cu netul?

Media lui Comanescu

Media Consulta, regia lui Mihai Craiu, a intocmit un raport referitor la publicitatea TV, Competitive Media Reporting H1 2008/H1 2009. Documentul poate fi descarcat de aici. Cateva date:

1. investitiile la rate card descresc cu 4,2% (desi iunie 2009 creste usor fata de iunie 2008)

2. numarul de insertii scade cu 4,8% (in martie 2009, avem totusi o crestere usoara)

3. numarul de minute de advertising scade cu 7,1%

4. cel mai mare loading (incarcare a spatiului admis de 12 minute cu spoturi) il are Kanal D, care depaseste limita de 12 minute in prime-time, in aprilie-mai. Urmeaza PRO TV si Antena 1, care au in jur de 11 minute si in jur de 10-10,5 minute in aceeasi perioada, pe prime-time. Media pe intreaga zi e sub 8 minute. Destul de bine stau si Realitatea TV si Antena 3.

Dupa cum se vede, de mai sus reiese ca piata reclamei TV se afla intr-un avant comparabil cu 2008. Diferentele dintre rate card, numar de insertii si-asa mai departe spun totusi ceva: una e ce se vede in cifrele respective si alta e ce se vede in conturi. Intr-un fel sau altul, televiziunile au ajuns la un consum de reclama apropiat de 2008, dar veniturile nete, cash, sunt mult mai mici – nimeni nu spune cu precizie cat, probabil ca 30-50%. Se stie ca PRO-ul a venit cu o oferta de fidelizare de 100 de euro pe punct, la care Antenele au reactionat cu ceva asemanator la numai 80 de euro, fata de 250-500 de euro, cat costa punctul de rating pe o televiziune mare in anii trecuti, in functie de pozitionare. Gradul de loading de la 4 poate fi interpretat, la statiile mai mici, ca aratand elasticitatea politicii de discounturi mai curand decat veniturile mai mari.

Ceea ce putem spune cu certitudine e ca spoturile s-au scurtat un pic (daca comparam numarul de insertii cu numarul de minute – probabil ca au intrat lucruri de 10 si 20 de secunde).

Una peste alta, impresia generala e ca piata devine opaca intr-o oarecare masura. Nu stim, de pilda, unde intra barterele lui Mihai Craiu in volumul de advertising.

A nu se intelege ca am vreo problema cu modul cum Media Consulta a intocmit raportul. El este util si nu putea fi facut in functie de venituri nete, fiindca media din Romania comunica destul de rar astfel de cifre, iar Media Consulta nu are de unde sti, de exemplu, veniturile Kanal D pe primele sase luni.

Comenteaza pe blogul lui Iulian Comanescu

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro