Serviciile de new-media ale posturilor publice – in atentia Comisiei Europene
Posturile publice vor trebui sa dovedeasca ca nu distorsioneaza piata media inainte sa lanseze servicii pe internet sau telefonie mobila, dupa ce Comisia Europeana a adoptat saptamana aceasta o noua comunicare privind ajutoarele de stat pentru finantarea posturilor publice.
Investitiile in new-media facute de posturile publice vor trebui supuse unor evaluari prealabile, astfel incat sa fie asigurat un echilibru sanatos intre competitorii publici si privati din piata media, informeaza un comunicat al executivului european.
Ramane in sarcina statelor membre sa decida cum pun in practica o asemenea evaluare, noteaza EurActiv.com. Pana acum, au mai recurs la astfel de verificari guvernele din Germania, Marea Britanie si Belgia, iar Irlanda intentioneaza sa faca un pas similar in scurt timp.
Principalele modificari aduse de noua comunicare vizeaza:
- evaluarea prealabila a serviciilor de new-media lansate de posturile publice, prin comparatie cu impactul pe piata al unor astfel de servicii si valoarea publica a acestora;
- clarificari privind includerea serviciilor contra cost in misiunea de serviciu public;
- un control mai eficient al supracompensarii si monitorizarea respectarii misiunii de serviciu public la nivel national;
- o flexibilitate financiara sporita pentru organismele publice de radiodifuziune.
Potrivit comisarului pentru societatea informationala si media, Viviane Reding, „adoptarea acestei comunicari va oferi o mai mare securitate juridica sectorului media din Europa si va asigura o concurenta echitabila intre organismele publice de radiodifuziune si mass-media privata”.
Serviciile publice de radiodifuziune din Europa percep anual peste 22 de miliarde de euro din taxele de licenta sau ca ajutor guvernamental direct, situandu-se astfel pe locul trei in randul beneficiarilor de ajutoare de stat, dupa agricultura si companiile din sectorul transporturilor, conform datelor executivului european.