Sinteza observatiilor la licitatia de 700 de milioane de euro din telecom: Ce obiectii au ridicat operatorii si ce prevederi au fost modificate pana acum
Un document de 71 de pagini care contine observatiile facute pana acum de catre operatorii de comunicatii dar si raspunsurile primite cu privire la cea mai mare licitatie de telefonie mobila desfasurata vreodata in Romania a fost publicat pe site-ul autoritatii de reglementare in comunicatii. Operatorii au reclamat preturile mari de pornire, obligatia de a permite accesul operatorilor mobili virtuali (MVNO), problema divizarii spectrului de 900 MHz detinut de Orange si Vodafone sau pretul prea mic al caietului de sarcini (4.500 de lei). Pornind de la aceste observatii au fost aduse anumite modificari, iar vineri se va stabili forma finala a documentatiei de licitatie.
Ce se liciteaza in vara acestui an
In vara acestui an, in Romania vor fi licitate toate frecventele radio din benzile de 900 si 1800 MHz, care sunt utilizate in acest moment de catre Cosmote, Orange si Vodafone dar si benzile de 800 MHz si 2600 MHz, utilizate in prezent partial de catre Ministerul Apararii Nationale (MaPN). Conform documentelor licitatiei supuse dezbaterii publice, in luna martie din acest an, se vor licita mai multe loturi de frecvente, cu durata de 15 luni si 15 ani. Termenul limita pentru acordarea licentelor scurte este de 30 noiembrie 2012, iar pentru acordarea licentelor pentru 15 ani este de 31 iulie 2013. Daca s-ar vinde toate blocurile de frecvente scoase la licitatie statul ar obtine venituri din taxele de licenta de minim 700 de milioane de euro.
Sinteza observatiilor:
1. Preturile prea mari ale taxelor de licenta
Observatie:
- „a. Unii respondenti au apreciat ca preturile de pornire sunt prea ridicate, solicitand reducerea acestora de catre ANCOM„
Raspuns: „ANCOM precizeaza ca stabilirea pretului de pornire al blocurilor oferite in cadrul procedurii de selectie, reprezentand taxa minima de licenta, cade in competenta Guvernului, Autoritatea putand formula doar propuneri in acest sens. (…) ANCOM considera ca argumentele expuse in nota de fundamentare in sprijinul propunerilor cuprinse in proiectul hotararii mentionate isi pastreaza pe deplin valabilitatea si isi mentine respectivele propuneri.
Guvernul a aprobat saptamana trecuta aceasta Hotarare privind taxele de licenta, iar preturile minime de pornire nu au fost modificate.
2. Aparitia MVNO-urilor in Romania: Nu vor exista obligatii de acces ci stimulente in licitatie pentru aparitia lor
In varianta initiala a documentatiei de licitatie, castigatorii licentelor pe o perioada de 15 ani aveau „obligatia de a oferi acces la retea operatorilor mobili virtuali (MVNO), in conditii nediscriminatorii din punct de vedere al calitatii serviciului in raport cu conditiile de care beneficiaza titularul pentru propriile sale servicii”.
- Operatorul mobil virtual (MVNO) este acel operator care nu detine licenta de utilizare a frecventelor radio, ori intreaga infrastructura proprie de retea, contractand acorduri cu operatorii detinatori de retele de comunicatii electronice mobile, pentru a le cumpara spre exemplu la nivelul pietei de gros minute de trafic, in scopul furnizarii de servicii de comunicatii electronice sub propria marca comerciala. In Marea Britanie, retaileri precum Tesco sau IKEA au lansat astfel de servicii. Romania si Cehia sunt singurele tari UE in care nu exista operatori mobili virtuali (MVNO).
Observatii: Mai multi respondenti solicita eliminarea obligatiei de acces MVNO ori, in subsidiar, modificarea substantiala a acesteia invocand o varietate de considerente tinand de:
- lipsa unei analize de piata care sa identifice probleme concurentiale pe o piata de comunicatii electronice la puncte mobile;
- lipsa bazei legale pentru impunerea de remedii in acest sens;
- subminarea investitiilor in acoperirea retelelor mobile, mai ales in ce priveste implementarea noilor tehnologii;
- disproportia dintre investitiile si riscul mare din sarcina operatorilor de retele mobile comparativ cu investitiile si riscul scazut ce revine operatorilor mobili virtuali (dar cu beneficii mari);
- faptul ca aparitia MVNO pe o anumita piata ar trebui sa reprezinte un rezultat al deciziilor comerciale luate de operatori si nu o consecinta de masurilor de reglementare;
(…)
Raspuns: In replica autoritatea a scos obligatia de acces dar a introdus stimulente pentru operatorii de telefonie mobila care accepta „pe baza unor criterii transparente si obiective, accesul MVNO-urilor”. Mai exact, operatorii care accepta formal acest lucru „vor beneficia de reducerea scrisorii de garantie bancara la 25% din pretul ofertei initiale (n.a pentru ceilalti operatori scrisoarea de garantie trebuie sa aiba valoarea a 50% din pretul ofertei initiale), precum si cu stabilirea unor conditii de acoperire de maniera sa incurajeze intrarea MVNO pe piata;
Tot in aceasta privinta, amintim ca si Consiliul Concurentei si-a exprimat dezacordul privind interventia cu masuri de reglementare a accesului MVNO-urilor.
3. Problemele concurentiale in utilizarea benzii de 900 MHz
Licentele Orange si Vodafone in benzile de frecvente de 900 MHz expira la sfarsitul acestui an, dupa ce au mai fost deja prelungite cu un an. Impreuna detin 25 de MHz, dar separat au cantitati egale de spectru in aceasta frecventa prin care ofera atat servicii de voce (GSM) cat si 3G. Si Cosmote detine licenta in banda de 900 MHz, care expira insa la data de 5 aprilie 2014. Problema principala cu aceasta banda este ca in 2010, in urma unei directive UE, operatorii care aveau o astfel de licenta care era rezervata doar pentru servicii GSM au primit automat dreptul de a oferi si servicii 3G.
De acest lucru a fost privat RCS&RDS, singurul operator 3G care nu detinea o licenta in aceasta banda si drept urmare nu a putut concura cu ceilalti operatori cu servicii 3G si in aceasta portiune de spectru radio. Acest operator a cerut masuri compensatorii si si-a exprimat intentia de a licita pentru o parte din acest spectru, tocmai pentru a putea concura eficient cu ceilalti operatori. In actuala documentatie de licitatie, autoritatea de reglementare (ANCOM) a propus ca spectrul detinut impreuna de Orange si Vodafone sa fie impartit si licitat in 5 blocuri de catre 2 x 5 MHz. Aceasta impartire nu ar fi permis cel putin unuia dintre operatorii prezenti in banda mentionata mentinerea drepturilor de utilizare existente.
Drept solutie, Consiliul Concurentei a recomandat recent sa se liciteze blocuri de cate 2,5 MHz, astfel incat si RCS&RDS sa poata cumpara, daca va vrea, cel putin 5 MHz.
Observatii:
- a. Trei respondenti contesta divizarea spectrului oferit in categoria B (o cantitate de 2 x 25 MHz in banda de 890-915 / 935-960 MHz, disponibila spre utilizare in perioada 01.01.2013 – 05.04.2014) in blocuri de 5 MHz, cu argumentul ca aceasta impartire nu ar permite cel putin unuia dintre operatorii prezenti in banda mentionata mentinerea drepturilor de utilizare existente.
- Astfel, fiecare dintre cei doi operatori ale caror licente expira la 31.12.2012 detine in prezent drepturi de utilizare asupra unei cantitati de spectru de 12,4 MHz in banda mentionata, iar in urma procedurii de selectie va putea dobandi fie 10 MHz, fie 15 MHz. In viziunea respondentilor, aceasta situatie ar contraveni cerintei utilizarii eficiente a spectrului si principiului promovarii concurentei si a investitiilor eficiente in infrastructura, deoarece ar obliga operatorii sa liciteze pentru o cantitate mai mare de spectru decat cea care le-ar fi necesara, pentru a evita un potential dezavantaj competitiv in situatia in care ar dobandi mai putin de 12,4 MHz.
Raspuns: „In considerarea celor aratate, ANCOM a decis modificarea Caietului de sarcini in sensul oferirii in cadrul procedurii de selectie, in categoria B, a unui numar de 10 blocuri cu largimea de 2 x 2,5 MHz. De asemenea, ANCOM a hotarat introducerea in Caietul de sarcini a obligatiei participantilor care doresc sa achizitioneze blocuri de frecvente in categoria B de a licita pentru cel putin 2 asemenea blocuri”.
4. Pretul Caietului de Sarcini
Observatie: Un respondent a apreciat ca pretul Caietului de sarcini, de 4500 lei, este foarte redus, fapt ce ar putea incuraja achizitionarea acestuia de catre persoane care nu au un interes real privind participarea la procedura de selectie, ‘din simpla curiozitate’, precum si cresterea nejustificata a consumului de resurse administrative in vederea formularii de raspunsuri la solicitarile de clarificare ce ar putea fi generate de aceste persoane. Respondentul propune in schimb un pret de 100.000 lei.
Raspuns: Autoritatea considera ca pretul Caietului de sarcini de 4500 lei este rezonabil si ca nu se justifica stabilirea unui pret mai mare. Oricum, avand in vedere ca proiectul Caietului de sarcini a fost disponibil in mod public spre consultare si ca Autoritatea publica varianta finala, rezultata in urma consultarii, cei care sunt interesati de continutul Caietului de sarcini (din simpla curiozitate) au acces la acesta fara plata. De asemenea, avand in vedere ca in urma perioadei de consultare publica pe marginea proiectului Caietului de sarcini s-au primit observatii si propuneri de la un numar relativ limitat de respondenti, in conditiile in care accesul la acest document a fost nerestrictionat si gratuit, Autoritatea nu percepe existenta unui risc de crestere semnificativa a consumului de resurse administrative cu elaborarea raspunsurilor la solicitarile de clarificari in cursul perioadei de depunere a candidaturilor.
Documentul integral cu observatiile si modificarile aduse pana acum licitatiei este atasat articolului.
Autoritatea de reglementare a convocat pentru data de 22 iunie 2012 o reuniune a Consiliului Consultativ pentru a finaliza consultarea publica pe marginea documentatiei pentru licitatia de spectru ce va fi organizata anul acesta pentru alocarea drepturilor de utilizare a frecventelor radio in benzile de 800, 900, 1800 si 2600 MHz. In urma sedintei Consiliului Consultativ vor fi finalizate si trimise spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei deciziile ANCOM privind procedura de licitatie si tarifele de utilizare a spectrului, pentru ca publicarea anuntului de participare la licitatie si a caietului de sarcini sa aiba loc cel mai tarziu in data de 2 iulie 2012.