Sari direct la conținut

Situație complicată pe Autostrada „Moldovei” A7: O licitație lansată din 2021, nefinalizată nici acum / Ultima decizie a instanței dă lucrurile peste cap

HotNews.ro
A7 Ploiesti - Buzau pe loturi, Foto: Hotnews
A7 Ploiesti - Buzau pe loturi, Foto: Hotnews

Un tronson din Autostrada „Moldovei” A7 pare a fi blestemat de nu mai ajunge să fie contractat: deși licitația a fost lansată încă din vara lui 2021, tronsonul de lângă Buzău nu a fost contractat nici până acum. După ce rezultatul licitației a fost întors de două ori în trecut, acum o nouă decizie în instanță retrimite ofertele la o a treia reevaluare și pune pe foc unul din tronsoanele de autostradă incluse pe PNRR ce are termen sfârșitul anului pentru contractare și anul 2026 pentru finalizarea tuturor lucrărilor.

„Situația se complică pe AutostradaA7 Ploiești-Buzău lot 3. În 26.01.2023 Curtea de Apel București (CAB) a decis menținerea hotărârii CNSC și a admis contestația celor de la Danlin pe cei 13,9 kilometri ai A7 dintre Spătaru (Buzău Sud-Vest) și nodul cu DN2B spre Brăila (Buzău Sud-Est)”, atrage atenția Asociația Pro Infrastructura (API).

„Povestea începe ușor-ușor să semene nepermis de mult cu alte epopei din istoria CNAIR”, scrie API care face o trecere în revistă a istoricului zbuciumat al acestui lot de autostradă.

  • În cazul de față, licitația a fost lansată în 01.06.2021, ofertele au fost depuse în 16.09.2021 și primul câștigător, Trameco, a fost desemnat în 07.03.2022. Acesta a fost contestat de 3 (trei) competitori, iar doi dintre ei au avut câștig de cauză.
  • După prima reevaluare, în 27.10.2022 a fost dat un nou câștigător: Nurol. Dar turcii au fost contestați de Danlin și de Tefken, iar CNSC a admis acțiunea celor de la Danlin. Așa că s-a mers la CAB, iar judecătorii au dat pe 26 ianuarie decizia definitivă: CNAIR trebuie să reevalueze ofertele Danlin și Nurol.

„Vă scutim de explicațiile complicate și vă spunem doar concluzia. Între altele, există două variante probabile: ori vedem al treilea câștigător, Danlin, și apoi contestația Nurol (aproape o certitudine în acest caz) ori se anulează licitația dacă CNAIR descalifică ambele oferte rămase în cursă. Clar este un lucru: deznodământul se amână cu luni bune, indiferent de scenariu!”, spune API.

Autostrada A7: Progres timid pe loturile contractate dintre Ploiești și Buzău

În ceea ce privește soarta celorlalte două loturi de pe Autostrada A7 de la Ploiești (Dumbrava/A3) la Buzău, API atrage atenția că progresul din teren este unul încă timid, deși lucrările au debutat încă din vara trecută.

„Pe Ploiești (Dumbrava)-Mizil cei de la Pizzarotti au un ritm complet nesatisfăcător, ajungând la un progres fizic de aproximativ 5% după 5 luni de la emiterea ordinului de începere lucrări (22.08.2022). Mult mai bine stau vecinii de la Coni-Trace pe Mizil-Spătaru (Buzău Sud-Vest): în jur de 10% cu ordin emis în 11.08.2022. Ambele sectoare au termen contractual de finalizare aprilie 2024”, scrie API.

„Autostrada UMB” – Constructorul român care are șanse să facă toți kilometrii din A7 din Moldova

Din cele 10 tronsoane prinse în PNRR pe A7 de la Buzău la Pașcani, 7 sunt contractate deja cu românii de la UMB.

Pe cele trei tronsoane rămase necontractate de la Bacău la Pașcani – aproape 77 de km – UMB a fost dat câștigător la licitație și ar putea semna contractele dacă se rezolvă contestațiile în favoarea sa.

Pentru aceste ultime 3 loturi este așteptată o decizie a CNSC „care va veni probabil spre sfârșitul lunii februarie, după ce Danlin a depus contestații pe fiecare lot ca urmare a desemnării câștigătorului inițial (tot UMB) în 22, 23 respectiv 29 decembrie 2022. Dacă CNSC respinge acțiunea Danlin, atunci CNAIR trebuie să semneze contractele. Dacă se admite, chiar și parțial, urmează o reevaluare sau un recurs la CAB și deznodământul se prelungește (cel puțin până) spre jumătatea anului”, notează Pro Infrastructura.

Practic, în momentul de față, UMB lucrează deja pe circa 179 km din A7, iar dacă ar reuși să câștige restul de tronsoane licitate acum pe A7, UMB – companie din Bacău la origini, ar ajunge practic să lucreze pe un front neîntrerupt de peste 250 de kilometri de autostradă, toți în Moldova.

Compania a fost în ultimii ani cea mai performantă din rândul constructorilor de autostrăzi, reușind mobilizări exemplare pe șantiere și chiar și inaugurări înaintea termenelor contractuale.

Aici mai putem aminti că tot UMB a construit și finalizat înainte de termen singura bucată din A7 deschisă traficului în prezent: 16 km drept centură a Bacăului.

VEZI ȘI:

Notă: Denumirea de autostrada „Moldovei” (așa cum este ea trecută mereu în ghilimele la fiecare articol) este una neoficială, folosită inițial în presă de publicații precum HotNews.ro. Ulterior această denumire a fost adoptată și în discursurile oficiale ale autorităților. Inițial, drumul de mare viteză de pe culoarul A7 fusese denumit OFICIAL în MasterPlanul de Transport (MPGT) drept „Siret Expres”. Similar, și Autostrada „Unirii” A8 este o denumire neoficială folosită inițial de HotNews.ro, alte publicații și pe diverse forumuri, în timp ce în documentele oficiale ale Ministerului Transporturilor – în MPGT – autostrada A8 era trecută drept „Autostrada Montana”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro