Sondaj CURS pentru TVR: Ce perceptie au romanii despre televiziunea publica
Mai putin de jumatate dintre romani apreciaza ca TVR se indreapta „intr-o directie buna” dupa „schimbarile petrecute in aceasta institutie in ultimul timp”, dar si mai putini cred ca TVR se duce intr-o directie gresita sau nu se pot pronunta inca in acest sens, potrivit unui sondaj realizat de CURS pentru Televiziunea publica. Sondajul – ce include si comparatii cu posturile comerciale – incearca sa evalueze perceptia publicului asupra TVR si, desi nu abordeaza probleme precum independenta sau influenta politica asupra institutiei, incearca sa evalueze credibilitatea si capacitatea televiziunii de a-si indeplini misiunea publica.
- Studiul realizat de CURS face parte dintr-un proces lansat de TVR si Centrul pentru Jurnalism Independent in aceasta toamna, prin care Televiziunea publica incearca sa-si reformuleze misiunea sa publica si sa elaboreze o Carta a TVR, ce va stabili detaliat cum poate opera institutia si care sunt valorile sale fundamentale.
- Sondajul de opinie s-a desfasurat la nivel national, intre 1-10 octombrie, pe un esantion de 1102 respondenti cu varste de 18 ani si peste, prin interviuri fata in fata. Marja de eroare declarata este de +/-3%.
- Sondajul are doua componente – prima parte a intrebarilor se refera la valorile Televiziunii publice in ansamblul ei, in comparatie cu televiziunile comerciale (nenominalizate); a doua parte se refera la calitatea stirilor si a altor programe TVR in comparatie cu celelalte posturi.
Sondajul arata, pe de o parte, ca in opinia celor mai multi respondenti stirile TVR 1 se caracterizeaza prin obiectivitate (66% dintre respondenti, mai mult decat Antena 1 si Pro TV – 59%), impartialitate (53%, la egalitate cu Pro TV) si acopera agenda cetateanului (71%, mult mai mult decat alte posturi), in timp ce Stirile Pro TV sunt considerate de cei mai multi drept cele mai credibile. Pe de alta parte, intrebati care sunt emisiunile de stiri preferate, cei mai multi telespectatori au mentionat Stirile Pro TV, urmate de Observator Antena 1 si Telejurnal.
In privinta valorilor TVR, respondentii sunt rugati sa se pronunte in chestiuni precum seriozitatea, directia in care se indreapta televiziunea publica si in ce masura ii ajuta aceasta sa cunoasca lumea sau sa se distreze. Lipsesc, insa, intrebari legate de influenta politicului si independenta institutiei.
- De ce? Reprezentanti TVR, CJI si CURS, la o discutie desfasurata marti la Televiziunea publica: Daca am fi intrebat „credeti ca TVR este sub influenta puterii politice”, raspunsurile nu ne-ar conduce spre valori, ci spre o stare de fapt. Ne interesa, prin acest sondaj, daca produsul este perceput ca influentat sau nu – produsul final conteaza.
Ce arata, intre altele, sondajul CURS:
- Intrebati in legatura cu directia in care se duce Televiziunea publica dupa „schimbarile care s-au petrecut in ultimul timp in ceea ce priveste programele TVR”: 45% dintre respondenti spun ca intr-o directie buna, 24% – intr-o directie gresita, 26% – nu-mi dau seama
- 58% cred ca TVR este un post ce progreseaza, se modernizeaza, 32% – un post tv care nu progreseaza, nu se modernizeaza
- 46% cred ca TVR este post tv care ii ajuta sa se distraze, 44% cred contrariul
- 74% spun ca TVR este un post care ii ajuta sa cunoasca lumea; 81% – ca este un post care respecta morala traditionala; 79% – un post care nu prezinta prea multa violenta
- 41% cred ca TVR este un post cu multe emisiuni care interactioneaza cu telespectatorii, 37% – care nu interactioneaza cu telespectatorii; 47% cred ca este un post care permite oamenilor sa se exprime pe post (31% cred contrariul)
- 84% cred ca TVR este un post serios; 9% – mai putin serios
- 50% cred ca este un post original, creativ, inovator (37% – insuficient de original, creativ, inovator)
- 65% cred ca este un post in care ai incredere; 22% – nu prea multa incredere
- 55% cred ca este un post care corespunde cel mai bine ideii de televiziune publica; 30% – un post care nu corespunde acestei idei
- 65% cred ca TVR serveste interesului public; 24% – nu serveste suficient interesului public
Intrebare: La ce post/canal vizionati cele mai bune stiri?
- Pro TV – 32%;
- TVR 1 – 23%;
- Antena 1 – 17%;
- Realitatea TV – 12%;
- Antena 3 – 6%
La ce post/canal vizionati cele mai bune dezbateri?
- Realitatea TV – 24%;
- Antena 3 – 20%;
- Antena 1 – 14%;
- TVR 1 – 9%;
- Pro TV – 8%
La ce post/canal vizionati cele mai bune filme?
- Pro TV – 38%;
- Antena 1 – 15%;
- TVR 1 – 14%;
- Kanal D – 7%;
- Prima – 4%
La ce post/canal vizionati cele mai bune emisiuni de divertisment?
- Antena 1 – 27%;
- Pro TV – 21%;
- TVR1 – 15%;
- Prima – 10%
Intrebare: „Din punct de vedere al continutului, emisiunile de stiri de la fiecare post se caracterizeaza prin”:
- Obiectivitate: TVR 1 – 66%; Pro TV si Antena 1 – 59%
- Impartialitate – TVR 1 si Pro TV – 53%; TVR 2 – 43%, Antena 1 – 42%, Realitatea TV – 37%
- Credibilitate – Pro TV – 65%, TVR 1 – 64%, Antena 1 – 61%
- Agenda cetateanului – TVR 1 – 71%; TVR 2 – 54%; Realitatea TV – 52%; Antena 3 – 49%; Pro TV – 44%
Intrebare: „Care sunt emisiunile de stiri preferate de dvs? (intrebare deschisa, maxim 3 raspunsuri posibile)”:
- Stirile Pro TV – 25%;
- Observator Antena 1 – 23%,
- Telejurnal TVR 1 – 20%,
- Stirile Realitatea TV – 10%,
- Stirile Antena 3 – 7%
Altele:
- 72% dintre respondenti spun ca nu stiu ca banii pe care ii platesc lunar la operatorul de cablu se duc si catre televiziunile private, iar TVR nu incaseaza niciun leu (14% spun ca stiu acest lucru)
- 81% spun ca nu stiu ca banii alocati Televiziunii publice de catre guvern se duc in proportie de 98% la SNR, pentru transmisia terestra (8% spun ca stiu acest lucru)