Sari direct la conținut

Sorin Oprescu despre fondurile europene: Mi se spune – "nu aveti voie sa contactati direct evaluatorul". Formidabil, dar cine este evaluatorul asta dom'le, cine-i tristul asta?

HotNews.ro

​”De trei ani ma chinui sa depun proiect pentru Arcul de Triumf”, a spus Sorin Oprescu, Primarul general al Capitalei, cu ocazia unei conferinte aniversare a Programului Operational Regional in Regiunea Bucuresti-Ilfov, prin care se distribuie fonduri UE pentru dezvoltare regionala. Acesta afirma ca proiectul nu a ajuns la final fiindca s-a lovit de tot felul de cerinte aberante din partea autoritatilor precum demonstrarea proprietatii asupra Arcului de Triumf dar nu numai atat. Evaluatorii proiectului „mi-au cerut care este cantitatea de beton care se toarna in Arcul de Triumf”, a mai spus Oprescu, revoltat ca nu este permisa contactarea directa a evaluatorilor.

„Demonstrarea proprietatii sau a dreptului de administrare inca din prima etapa de evaluare a creat situatii dificile, aproape imposibile. Cauta Oprescule actul de proprietate al Arcului de Triumf… aceeasi situatia va fi pentru Palatul Voievodal Curtea Veche”, a spus Oprescu, mentionand ca dupa ani intregi in care s-au cheltuit o multime de bani pe studii de fezabilitate acesta „inca arata ca un garaj”.

Reprezentantii ADR Bucuresti-Ilfov au confirmat ca demonstrarea dreptului de proprietate in faza de depunere a proiectului este una din cauzele ritmului lent de depunere si evaluare a proiectelor in aceasta regiune.

Oprescu a prezentat o lista cu probleme identificate in accessarea fondurilor structurale, in cadrul conferintei „Regio – de la plan la realizari – Bilant la trei ani in Regiunea Bucuresti-Ilfov”. In principal, Primarul general a acuzat birocratia nejustificata, modul de lucru al evaluatorilor impusi de Ministerul Dezvoltarii, profesionalismul expertilor.

Legat de birocratia nejustificata Oprescu a spus ca „toti avem o doza de paranoia in noi … dar trebuie s-o controlam. Nu luam niciun sfert din fondurile europene daca nu se schimba lucrurile astea”.

Niciun reprezentant al Ministerului Dezvoltarii, care coordoneaza acest program, nu a fost prezent la eveniment pentru a raspunde problemelor identificate.

Iata o parte din problemele prezentate:

  • „Inca din start Bucurestiul a fost incadrat gresit in categoria Centre urbane. Noi consideram ca este anormal sa nu fie inclus la categoria Poli nationali de dezvoltare. N-am nimic impotriva, si Arad, si Iasi, si Constanta sunt importante; dar prin incadrarea la centru urban Bucurestiul este tratat ca oricare alt oras cu 10.000 de locuitori
  • „In toate Ghidurile solicitantului este indicat ca beneficiar eligibil administratia publica locala. Cu toate acestea, in Bucuresti exista 40 institutii subordonate Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau cosiliilor locale de sector: Administratia Strazilor, Administratia Spitalelor, Dorectiile de asistenta sociala, care desi au in administrare bunuri care fac obiectul finantarii POR, nu pot depune proiecte pentru ca nu sunt beneficiari eligibili. Si acestea sunt tot administratie locala! Trebuie sa lasam institutiile astea sa performeze pe aceste credite”. Reprezentantii ADR au mentionat ca solutia gasita, deocamdata, a fost incheierea de protocoale intre Primaria Bucuresti si aceste institutii prin care vor fi implementate proiectele.
  • Furnizarea cu intarziere a evaluatorilor independenti de catre Ministerul Dezvoltarii. „Astia ne furnizeaza niste tristi care fac si nu prea fac treaba … si nici nu sunt de specialitate. Imi pare rau ca vorbesc in lipsa lor”, a spus Oprescu. Spre exemplu, proiectele au fost depuse de Municipiul Bucuresti in decembrie 2009 pentru finantarea monumentelor istorice mentionate mai devreme, in ianuarie am primit notificare ca proiectele intra in evaluare tehnico-financiara si „abia in aprilie 2010 am primit prima solicitare de clarificari deoarece nu au fost angajati evaluatorii de Ministerul Dezvoltarii. Etapa de evaluae tehnico-financiara a fost finalizata in octombrie”.
  • Procedura birocratica de transmitere a cererii de finantare si documentatiei tehnico-economice – un original si 4 exemplare in copie, stampilate si semnat de reprezentantul beneficiarului pe fiecare pagina. „…toti avem o doza de paranoia in noi … dar trebuie s-o controlam. Nu luam niciun sfert din fondurile europene daca nu se schimba lucrurile astea”, a spus Oprescu.
  • O piedica in calea procesului de evaluare este faptul ca ADR nu are dreptul sa contracteze direct evaluatori independenti asteptand repartitiile de la Ministerul Dezvoltarii.
  • Proiectantii contractati pentru realizarea proiectelor ne-au sesizat si alt tip de probleme care ingreuneaza procesul de depunere a cererilor de finantare:
    – neintelegerea specificului lucrarilor de restaurare-conservare de catre expertii evaluatori si de expertii Agentiei de Dezvoltare Regionala
    – neadaptarea grilei de evaluare la metodologia de lucru in domeniul restaurarii si conservarii, in special referitor la componentele artistice
    – neacceptarea de catre expertii ADR a cerintelor impuse de situatiile speciale din restaurare/conservare si anume, deoarece nu exista Norme standardizate pentru antemasuratori si devize ce privesc lucrari speciale si de componente artistice, proiectantii sunt nevoiti sa lucreze cu norme locale.
    – neacceptarea de catre expertii ADR a faptului ca ceea ce avizeaza Comisia Monumentelor Istorice reprezinta conceptul de restaurare iar solutiile de restaurare/conservare se finalizeaza dupa inceperea oficiala a lucrarilor. Coeficientul de lucrari neprevazute se poate mari ca urmare a modificarii solutiilor de interventie hotarate pe santier dupa reanalizarea situatiei gasite la fata locului.  

Propuneri pentru urmatoarea perioada programatica:

  • Includerea Municipiului Bucuresti la categoria „Pol national de dezvoltare”
  • Demonstrarea dreptului de proprietate cu documente cadastrale sa fie facuta in etapa precontractuala pentru bunuri care fac parte din domeniul public (prin lege)
  • Completarea beneficiarilor eligibili ai finantarii astfel incat sa includa si institutii publice care au rol de administrator al infrastructurii dintr-un anumit domeniu fie ca e vorba de spitale sau de monumente istori
  • Programul sa fie descentralizat pe regiuni, cu evaluarea realizata la nivelul Regiunii si evaluatori independenti contractati de ADRBI
  • posibilitatea transmiterii in format electronic a cererii de finantare.

Oprescu a mai subliniat, referitor la destinatia finantarilor din Regio si procedurile pe care le impune programul ca este „foarte bine ca am reusit sa facem strazile din Ilfov, dar nu traim numai cu astea, fratilor. Mai usor mi-a fost sa obtin de la Comisia Europeana 350 milioane euro pentru faza a doua de la Glina; demonstrand cum si in ce fel, stand pe capul lor, intrand pe geam, demonstrand ca avem nevoie. Cred ca daca nu ne indreptam lucrurile astfel incat sa facem front comun si lucrurile sa mearga … pierdem vremea”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro