Spoturi publicitare la autoturisme ale Renault-Dacia, interzise de la difuzarea pe posturile TV
Mai multe spoturi publicitare care promoveaza autoturisme ale companiei Renault Dacia au fost interzise de la difuzarea pe posturile de televiziune, printr-o decizie luata marti de CNA, care a considerat ca respectivele clipuri dezinformeaza telespectatorii, informeaza Mediafax.
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a analizat, in sedinta de marti, mai multe spoturi publicitare pentru sase modele de automobile Renault, trei modele Chevrolet, doua modele Dacia si un model Mitsubishi, difuzate pe posturi de televiziune, pe parcursul lunii iulie.
CNA a constatat ca in aceste spoturi pretul afisat mare pe ecran este pretul final de achizitie al autoturismului doar in conditiile in care cumparatorul detine trei vouchere (tichete valorice). In caz contrar, pretul de achizitie al autoturismului este mai mare.
De asemenea, conditiile in care cumparatorul poate beneficia de respectiva promotie la autoturismul promovat in spot (pretul mai mic daca are trei vouchere) apar scrise in partea de jos a ecranului, cu litere mici, greu lizibile.
Astfel, membrii CNA au considerat ca respectivele spoturi publicitare incalca articolele 93 si 94 din Codul audiovizualului, potrivit carora: „Comunicarile comerciale audiovizuale trebuie sa respecte, indiferent de forma si de durata, principiile de protectie a minorului, de informare corecta a publicului, de respectare a demnitatii umane, de asigurare a unei concurente loiale” si „In scopul unei informari corecte, orice informatie sau avertizare continuta intr-o comunicare comerciala audiovizuala se difuzeaza astfel incat aceasta sa fie clar perceputa de public, in special prin asigurarea urmatoarelor masuri: a) sa fie prezentata static, lizibil si pe o durata suficienta, in cazul informatiei difuzate sub forma de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie sa fie de minimum 17 puncte in format SD, definitie standard, respectiv 32 in format HD, inalta definitie; b) sa fie redata la viteza normala de citire”.
In consecinta, CNA a decis sa aplice o decizie de intrare in legalitate in privinta respectivelor spoturi publicitare, fapt care presupune ca acestea nu mai pot fi difuzate pe posturile TV pana cand nu vor fi modificate, astfel incat sa respecte legislatia audiovizuala.
De cealalta parte, in sedinta de marti a CNA, un reprezentant al companiei Renault Dacia a spus ca acest program se afla in al cincilea an de derulare.
El a mai spus ca intr-un spot foarte scurt nu pot fi afisate toate informatiile disponibile pe site-ul companiei, referitoare la o promotie. „Nu este vorba despre rea-vointa, dar nu poti sa afisezi in zece secunde toate informatiile”, a mai spus reprezentatul companiei Renault Dacia.
„Ca sa fiti corect fata de publicul cumparator ar trebui sa spuneti care este valoarea voucherului”, i-a explicat Ioan Onisei, vicepresedintele CNA.
„Nu poti cere telespectatorului sa citeasca mesaje subliminale complexe”, a spus si Mircea Valeriu Deaca, membru al CNA, referindu-se la textul greu de citit care apare in partea de jos a ecranului, in timpul difuzarii spoturilor, si in care se explica faptul ca pretul prezentat mare pe ecran este valabil numai daca eventualul cumparator are trei vouchere.
In decizia sa, CNA a avut in vedere si decizia Comitetului Etic al Consiliului Roman pentru Publicitate (RAC), potrivit caruia „comunicarea pretului autoturismelor promovate prin sintagma „la doar… euro, TVA inclus” incalca prevederile articolului 1.3 litera b din Codul de Practica in Publicitate elaborat de RAC, deoarece pretului mentionat i se adauga si contravaloarea a maxim trei tichete valorice care, daca nu sunt obtinute in urma casarii unor autoturisme, trebuie achizitionate separat de catre consumator”.