SRI risca sa piarda paza aeroporturilor
Florian Walter (fost Busca), unul dintre actionarii de la Dinamo, trage sforile la Ministerul Transporturilor pentru ca firma „Romprest” sa preia, contra milioane de euro, atributiile de control pe aeroporturi, prestate pana acum gratis de SRI.
Exista si un precedent al acestei situatii aparent iesite din comun: una dintre firmele companiei, „Romprest Security”, specializata in servicii de paza si protectie, a reusit sa inlocuiasca Jandarmeria de la serviciile de paza a perimetrului Aeroportului Otopeni.
Ministrul Ludovic Orban confirma intentiile lui Busca, dar sustine ca „nimeni nu va primi contracte fara licitatie”. Florian Busca si-a schimbat numele in Florian Walter pentru ca avea nevoie de avize de securitate necesare participarii firmei „Romprest” la o licitatie de prestari servicii de salubrizare pentru bazele SUA din Romania.
La vremea cand a castigat licitatia si a obtinut contractul cu americanii, Florian Busca si Mihai Sireteanu (fost deputat PSD intre 2001 si 2004) erau cercetati penal de catre procurori, sub acuzatiile de inselaciune si camatarie.
Busca-Walter este partener cu statul inca din perioada 2001-2004, prin intermediul unor firme constituite in asociere cu Aeroportul International Otopeni si cu SNCFR, cu aprobarea ex-ministrului PSD al Transporturilor Miron Mitrea.
Din paza aeroporturilor, din curatenia si intretinerea acestora, precum si din controlul bagajelor sau al coletelor postale se pot scoate lunar milioane bune de euro. Ca sa fii sigur ca prinzi contracte de acest gen cu o autoritate statala, cum este cea aeronautica, trebuie musai sa devii partener intr-o firma cu aceasta autoritate.
Ca sa faci firma cu statul trebuie sa fii prieten sau ruda cu ministrul de resort. si cand ai trecut de aceste hopuri trebuie sa ai grija ca, la schimbarea puterii, sa nu fii inlaturat. Daca esti „convingator”, poti nu numai sa supravietuiesti noii puteri, ci chiar sa-ti dezvolti afacerea.
Culmea reusitei ar fi sa elimini de pe „pista” prestarilor de servicii pana si SRI, institutia specializata in controlul antitero. Un exemplu de astfel de reusita pare sa fie afacerea „Romprest”, controlata de controversatul Florian Walter, fost Busca.
Statul, izvor de bani pentru Busca
In 2001, cand ministru al Transporturilor era nasul Miron Mitrea, Florian Walter (pe atunci se numea Busca) s-a asociat cu Aeroportul International Otopeni (AIO) in firma „Compania Romprest Service SA”. Florian Walter a fost numit presedinte, in calitate de reprezentant al firmei „Detaco LLC” din SUA (60% din actiuni), actionar majoritar la „Romprest”.
Aeroportul International Otopeni (adica statul) are 10% din actiuni, restul de 30% fiind detinute de o firma din Marea Britanie. Sediul central al firmei „Romprest” era si este in cladirea Aeroportului International Otopeni, cu puncte de lucru in Tecuci, Isaccea, Tulcea, Balotesti, Constanta etc., cu sedii secundare la societati de stat precum SN CFR Calatori.
De asemenea, „Romprest” are si o sucursala in Germania. In afara de contractele pentru salubrizarea si intretinerea aeroporturilor, „Romprest” a obtinut contracte asemanatoare, tot de milioane de euro, cu SN CFR si cu Metrorex.
De asemenea, prin „dezvoltare”, Romprest Service SA si-a atasat un puiut – Romprest Security – de paza si protectie, cu care, pana acum, a reusit inlocuirea serviciilor Jandarmeriei de la paza perimetrului Aeroportului Otopeni. Adica a obtinut alte milioane de euro.
Tinta principala a Romprest Security este eliminarea de pe pistele aeroportuare a SRI, institutie indrituita, prin lege, sa controleze tot ce misca in perimetrele aeroportuare. Romprest Security vrea sa puna piciorul in interiorul aeroporturilor, la inceput, prin controlul bagajelor, al coletelor de marfuri de la curse cargo si prin servicii de catering.
Apoi, prin controlul trimiterilor postale si prin controlul personalului aeroportuar, sustin surse din cadrul Ministerului Transporturilor, confirmate de catre ministrul Ludovic Orban. O data cu eliminarea SRI de pe pistele aeroportuare, sunt eliminate si supravegherile speciale, antiinfractionale.
De aceasta reusita in afaceri a Romprest se bucura nu numai presedintele administrator Florian Walter (fost Busca), ci si contrabandistii de droguri, tigari si chiar arme, care nu-si mai vad afacerile puse in pericol de SRI.
SRI sa plece!
Ca este adevarata dorinta de eliminare a SRI din aeroporturi sta marturie un document oficial. Este vorba de adresa numarul 38/970 din 26 aprilie 2007, prin care Directia Generala Aviatie Civila din cadrul Ministerului Transporturilor invita SRI sa renunte la prestarile serviciilor de securitate.
„In conditiile in care SRI nu are capacitatea de a asigura intretinerea si repararea echipamentelor care au fost puse la dispozitie de administratiile aeroporturilor, este necesara modificarea Anexei 9 la PNSA (Programul National de Securitate Aeronautica – n.
red.), in sensul trecerii acestei activitati in responsabilitatea administratiilor aeroportuare”, se sustine in documentul oficial. Aceasta invitatie de plecare a SRI a fost initiata si cu garnitura mediatica de rigoare.
Mai exact, Valentin Iordache, directorul de imagine al Aeroportului Otopeni (si, in acelasi timp, membru in consiliul de administratie la firma „Romprest”, controlata de Florian Walter-Busca), a orchestrat invitarea televiziunilor pentru a filma intarzierile decolarii avioanelor, intarzieri datorate controalelor de securitate facute de SRI.
Pentru filmari au fost alese momentele superaglomerate din zilele in care de pe Otopeni decolau si cursele mutate de pe Aeroportul Baneasa (o perioada cursele de pe Baneasa au fost transferate pe Otopeni).
Orban: „Nu voi permite contracte fara licitatie!”
Tot in acea perioada, pe aeroporturi venise o comisie de control a UE pe teme de securitate si antitero. Pe langa aglomeratie si controlul UE, la intarzieri au concurat si echipamentele de control uzate si neperformante cu care este obligat sa lucreze SRI pe aeroporturi.
Mai trebuie sa spunem ca, potrivit protocoalelor guvernamentale, SRI presteaza gratuit aceste servicii pe aeroporturi, in cadrul Programului National de Securitate Aeroportuara, iar echipamentele de control sunt achizitionate de aeroporturi. SRI trebuie doar sa le intretina si sa le foloseasca.
Pentru a micsora timpul afectat controlului antitero si a elimina intarzierile, SRI a cerut Directiei Generale a Aviatiei Civile din cadrul Ministerului Transporturilor sa cumpere echipamente performante. In loc de echipamente noi, SRI a primit invitatia de a pleca de pe aeroporturi. Pe tusa, pentru inlocuirea SRI, astepta Florian Walter (fost Busca), cu firma „Romprest Security”.
Potrivit unor surse din cadrul Ministerului Transporturilor, Florian Walter a tras deja sforile sa ocupe el locul lasat liber de SRI. Ministrul Ludovic Orban ne-a confirmat acest lucru, dar a sustinut ca va respecta legea: „nu voi permite incheierea de contracte fara licitatie”.
Totusi, pentru securizarea perimetrului aeroporturilor, unde Jandarmeria a fost inlocuita deja cu firma controlata de Florian Walter (Busca), nu s-a organizat nici o licitatie, sustin surse din minister. Daca pentru Jandarmerie si SRI statul nu platea prestarile de servicii, nu acelasi lucru se va intampla si cu firma Romprest Security, unde vor fi pompate milioane de euro.