Sari direct la conținut

Problema masinilor parcate pe trotuar: De ce sustine Politia Rutiera ca masinile au voie pe trotuar daca se lasa un metru liber pentru pietoni, desi o decizie definitiva a Justitiei spune ca este ilegal

HotNews.ro
Masini parcate pe trotuar in centrul Bucurestiului, Foto: Hotnews
Masini parcate pe trotuar in centrul Bucurestiului, Foto: Hotnews

Reprezentantii Politiei Romane au dat un raspuns solicitarii HotNews.ro in legatura cu problema parcarilor pe trotuar si au oferit o interpretare a legislatiei contrara celei date de Justitie intr-o decizie definitiva care spune ca masinile nu au ce cauta stationate pe trotuar daca nu exista panouri permisive in acest sens. Reprezentantii Politiei Romane sustin contrariul si spun ca articolul care sta la baza deciziei din Justitie se refera de fapt la „ocuparea trotuarelor” cu masini, o notiune pe care o interpreteaza diferit de manevrele de oprire si stationare ce sunt sanctionabile prin Codul Rutier si care, in interpretarea lor, pot avea loc pe trotuar atata timp cat se lasa spatiul adecvat pentru pietoni.

Intr-un raspuns furnizat la solicitarea HotNews.ro, Directia Rutiera din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR), sunt citate atat legea privind regimul drumurilor, cat si cea a circulatei pe drumurile publice.

Reprezentantii Politiei ofera in raspuns o alta interpretare fata de cea data de judecatori si explica faptul ca, in esenta, oprirea si stationarea autovehiculelor pe trotuar este permisa daca se lasa un spatiu liber de cel putin 1 metru si poate fi interzisa doar printr-un panou aditional care sa interzica de catre administratorul drumului (Primaria/CNADNR etc).

Cu alte cuvinte, explicatia oferita de autoritati este exact contrara fata de interpretarea data de judecatori intr-o decizie definitiva si irevocabila a Tribunalului Cluj Napoca. In acea decizie, judecatorii stabilesc ca oprirea si stationarea pe trotuar este interzisa ca norma generala si ca poate fi permisa tocmai prin amplasarea unui panou aditional care sa permita, abia in acest caz intervenind si prevederea lasarii unui spatiu liber.

In explicatia oferita de reprezentantii Directiei Rutiere a IGPR, se precizeaza ca, de fapt, oprirea si stationarea pe trotuar este tratata prin Codul rutier intr-un capitol separat, drept manevre de circulatie, si in Regulamentul de Aplicare unde sunt detaliate interdictiile acestor manevre. Cat priveste articolul ce vorbeste de imobilizarea vehiculelor pe trotuar, Directia Rutiera apreciaza ca acesta stipuleaza interdictia de „ocupare” a trotuarului cu astfel de vehicule, notiune ce apare in legea privind regimul drumurilor, nu si in cea privind circulatia pe drumurile publice (Codul Rutier). Potrivit interpretarii Politiei, „ocuparea” trotuarelor nu este aceeasi cu oprirea si stationarea pe trotuar, si, deci, nu intervine atunci cand cineva urca si isi lasa masina pe un trotuar.

>>> Raspunsul INTEGRAL al Directiei Rutiere din cadrul IGPR, poate fi descarcat si consultat aici. (.PDF, ~856 KB) <<<

Interpretarea Politiei Romane, in contradictie cu o decizie judecatoreasca definitiva: „Este permisa stationarea pe trotuar daca nu exista panou aditional care sa interzica acest lucru”

Din raspunsul Directiei Rutiere a IGPR:

„- In materia reglementarii drumului public, sediul materiei este reprezentat de O.G. nr.43/1997 privind regimul drumurilor, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ unde sunt definite componentele drumului public (trotuarul fiind unul din acestea – art.2 alin.3) precum si interdictia generala de ocupare a acestora sub orice forma, respectiv obligatia de a pastra curatenia lor (art. 43 lit. e).

– In ceea ce priveste cadrul sanctionator, actul normativ mentionat stabileste atat interdictia de circulatie pe trotuar cat si ocuparea acestuia sub orice forma. Prin notiunea de ocupare legiuitorul vizeaza toate modalitatile prin care aceasta poate fi facuta (amplasarea de obiecte sau obstacole de orice natura) existand posibilitatea ca prin legi speciale (legea privind circulatia pe drumurile publice de ex.) sa existe derogari punctuale de la cadrul general.

– In ceea ce priveste normele rutiere cadrul general este constituit de O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata cu modificarile si completarile ulterioare care la Capitolul V- Reguli de Circulatie, Sectiunea a 2-a Subsectiunea 10. Oprirea, stationarea si parcarea, stabileste in art.63-65 regulile generale privind oprirea, stationarea si parcarea autovehiculelor.

– Conditiile concrete si cazurile in care aceste manevre pot fi efectuate se stabilesc conform art. 65 din actul normativ mentionat anterior, prin Regulament.

– In Regulament, reglementarea conditiilor si cazurilor privind oprirea, stationarea si parcarea se regaseste la art. 141-146 din Subsectiunea 8 Oprirea stationarea si parcarea, Sectiunea 3-Reguli pentru circulatia vehiculelor, Capitolul V – Reguli de circulatie.

– La articolele 142-144 sunt stabilite cazurile in care este interzisa oprirea voluntara, stationarea si este stabilita modalitatea in care este permisa oprirea sau stationarea pe trotuar. Astfel interdictia de oprire pe trotuar se regaseste la art. 142 lit. n), potrivit caruia „se interzice oprirea voluntara a vehiculelor – pe trotuar, claca nu se asigura spatiul de cel putin un metru pentru circulatia pietonilor”. Norma se completeaza cu prevederile art. 144 alin.(2) care stipuleaza ca ” administratorul drumului public poate permite oprirea sau stationarea, partial ori total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar in lipsa acestuia, numai daca ramane liber cel putin un culoar de minimum un metru latime inspre marginea opusa partii carosabile, destinat circulatiei pietonilor”. Per a contrario, atunci cand nu este interzisa in mod expres oprirea/stationarea pe trotuar (prin amplasarea sub indicatorul rutier cu aceasta semnificatie a panoului aditional prin care se precizeaza zona de actiune a acestuia- inclusiv pe trotuar), conducatorii auto au posibilitatea opririi/stationarii vehiculelor pe acesta cu respectarea conditiei de asigurare a culoarului de minimum un metru destinat circulatiei pietonilor”.

„In opinia noastra, din interpretarea sistematica a celor doua acte normative nu constatam o neconcordanta a acestora in ceea ce priveste reglementarea opririi/stationarii vehiculelor”, se arata in raspunsul oferit de Directia Rutiera a IGPR.

Directia Rutiera considera ca ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate are „o singura referinta posibila”: Masini lasate la vanzare

Cat priveste articolul din Codul Rutier care interzice in mod expres ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate (n.r. notiunea de imobilizare fiind folosita tocmai pentru definirea notiunilor de oprire si stationare) si care a stat la baza deciziei Tribunalului Cluj Napoca in care se stabileste ca „parcarea” pe trotuar este ilegala in lipsa unor panouri permisive, reprezentantii IGPR au o alta „interpretare”.

Acestia sustin, intr-o apreciere proprie, ca articolul, desi intr-adevar interzice ocuparea trotuarului in lipsa unor panouri permisive, are „o singura referinta posibila” si anume ca se refera la masini lasate pe trotuar spre vanzare, din care se vand diverse sau care au fost indisponibilizate de catre Politie. Totusi, aceasta „singura referinta posibila” nu este descrisa undeva in vreo lege, ci ea se regaseste doar in interpretarea data de IGPR.

– „In ceea ce priveste reglementarea prevazuta la art.72 alin.(7) din O.U.G. nr. 195/2002 apreciem ca aceasta trebuie interpretata prin conexiunea cu norma generala de interdictie prevazuta la art. 43 lit. e) din O.G. nr.43/1997, reprezentand o particularizare a acesteia specifica circulatiei rutiere. Astfel, cum am expus mai sus, interdictia generala de ocupare a elementelor drumului public sub orice forma, in materie de circulatie pe aceste drumuri se materializeaza prin interdictia de ocupare, inclusiv cu vehicule imobilizate (cu exceptia situatiei in care marcajul, care aici este prevazut obligatoriu concomitent cu pastrarea distantei de minim un metru, permite o astfel de ocupare), singura referinta posibila fiind, cu titlu exemplificativ, aceea a vehiculelor expuse in vederea vanzarii, efectuarii de acte comerciale, reclame publicitare sau chiar cele impotriva carora a fost dispusa masura imobilizarii conform art. 117 din O.U.G. nr. 195/2002”.

„In opinia noastra vointa legiuitorului in reglementarea situatiilor de oprire/stationare a tinut cont de realitatile sociale ale traficului rutier contemporan, trafic manifestat in primul rand prin lipsa unor spatii adecvate, suficiente si utile conducatorilor de vehicule care doresc sa opreasca/stationeze daca acestia, la randul lor, respecta spatiul minim pentru circulatia pietonilor”, considera reprezentantii Directiei Rutiere din IGPR.

Tribunalul Cluj Napoca, intr-o decizie definitiva si irevocabila: „Masinile au voie sa stationeze pe trotuar, doar daca exista un panou sau marcaj care sa permita acest lucru”

De mentionat ca, in opinia judecatorilor care au dat decizia definitiva de la Tribunalul Cluj Napoca, prin articolul in cauza „regula instituita de legiuitor prin acest text legal este aceea ca parcarea autovehiculelor pe trotuare este interzisa, exceptia fiind cazul in care administratorul public al drumurilor o permite, prin pozitionarea de indicatoare sau efectuarea de marcaje corespunzatoare, caz in care trebuie respectata si prevederea privind latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor (de cel putin un metru)”.

„Pe cale de consecinta, in lipsa unui indicator sau a unui marcaj permisiv, se aplica regula generala de interdictie de parcare a autovehiculelor pe trotuare, regula instituita in mod expres prin ordonanta si care nu se impune a fi dublata prin amplasarea unui indicator in acest sens”, se arata in decizia definitiva si irevocabila a Tribunalului Cluj.

Dincolo de cele descrise mai sus, reprezentantii Politiei Rutiere sustin ca „(…) sanctiunile prevazute de legislatia rutiera vizeaza nerespectarea regulilor privind oprirea/stationarea neregulamentara, nefiind sanctionat potrivit acestei legi ocuparea trotuarului sau circulatia pe acesta. Pentru aceste incalcari sunt aplicabile prevederile O.G. nr.43/1997, inclusiv sanctiunile prevazute de acest act normativ, care sunt mult mai dure decat cele prevazute de legislatia rutiera in domeniul specific sau cele prevazute de Codul Penal atunci cand sunt indeplinite conditiile existentei infractiunii prevazute de art.339 alin.(3)”.

„In final, apreciem ca problema ridicata este una gresita, politia rutiera comunicand conducatorilor auto conditiile in care poate fi efectuata o asemenea manevra si solicitand totodata respectul acestora pentru cealalta categorie de participanti la trafic-pietonii, in caz contrar urmand a fi aplicate sanctiunile prevazute de lege”, se arata in raspunsul transmis HotNews.ro de catre Directia Rutiera a IGPR.

Spulberarea unui mit: Parcarea pe trotuar este ilegala, chiar daca se lasa un metru liber pentru pietoni. Decizia Justitiei vs Interpretarea Politiei

In urma cu o saptamana, HotNews.ro publica un amplu articol pe marginea problemei masinilor parcate pe trotuare si a conceptiei din mentalul coelctiv cum ca aceasta practica este regulamentara atata vreme cat se lasa un metru liber pentru pietoni.

Articolul prezenta problematica masinilor parcate pe trotuar avand in vedere o decizie definitiva si irevocabila a Tribunalului Cluj Napoca din 2012 prin care este oferita o interpretare clara legilor: oprirea si/sau stationarea pe trotuar este interzisa in mod expres de lege, singura exceptie este atunci cand administratorul drumului monteaza panouri aditionale permisive. Cu alte cuvinte, fara un panou care sa permita parcarile pe trotuar, aceasta practica este interzisa de lege, ca norma generala.

In articolul publicat de HotNews.ro, se prezinta si un rapsuns oficial al Brigazii Politiei Rutiere din Capitala care sustine ca, de fapt, parcarea e permisa pe trotuar daca se lasa loc liber de cel putin 1 metru pentru pietoni. Acest raspuns vine in contradictie cu interpretarea data deja de judecatori in decizia de la Cluj napoca.

Decizia Tribunalului Cluj Napoca poate fi descarcata si consultata aici (.pdf, ~138 KB)

Trotuarul de deasupra parcarii subterane de la Intercontinental:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro