Sari direct la conținut

Start pentru lucrările la una dintre cele mai mari fabrici auto din România ultimilor ani

HotNews.ro
Anvelopa Nokian, Foto: V Razgulyaev, Dreamstime.com
Anvelopa Nokian, Foto: V Razgulyaev, Dreamstime.com

La Oradea încep lucrările la fabrica de anvelope a finlandezilor de la Nokian Tyres, investiție de 650 milioane euro și cea mai mare atrasă în ultimii 20 de ani de orașul din Crișana. România a pierdut mai multe investiții auto mari în ultimii ani, dar vestul țării, fiind mai bine legat rutier de Europa centrală, are un atu deloc neglijabil.

Planurile Nokian sunt ca fabrica din Oradea să devină în 2027 cea mai mare a grupului la producția de anvelope pentru autoturisme, cu 40% din producția mondială totală de peste 15 milioane de anvelope/an. Estimările sunt că 35% din producție va fi realizată în Finlanda (fabrica din orașul Nokia) și 25% în SUA (fabrica din Dayton).

Mai ales datorită fabricii din Oradea, Nokian Tyres speră să ajungă la vânzări anuale de două miliarde euro în Lume, față de 1,35 miliarde euro anul trecut.

Conform PUD-ului aprobat, în prima fază, în locul fostului CET II Oradea vor fi amenajate două hale, dintre care prima cu destinaţie de spaţiu de depozitare şi corp administrativ, iar cea de-a doua de spaţiu de depozitare, la care se va mai adăuga o clădire pentru utilităţi şi altele anexe.

Facilităţile de producţie vor fi amenajate treptat, iar la finalul investiţiei aici va fi amenajată o suprafaţă totală construită de 256.000 metri pătraţi, o suprafaţă desfăşurată de 549.000 metri pătraţi şi peste 100.000 metri pătraţi de spaţii verzi.

Capacitatea anuală a fabricii va fi de 6 milioane de anvelope, cu un potențial de extindere în viitor. Primele anvelope sunt estimate a fi produse în a doua jumătate a anului 2024. Producția comercială de anvelope este prevăzută să înceapă la începutul anului 2025, conform celor anunțate de investitor.

Nokian anunța în noiembrie 2022 că va construi o fabrică la Oradea, decizia fiind una majoră pentru economia zonei, dar și pentru România în special, mai ales că țara noastră a pierdut alte investiții mari din auto, în special din cauza infrastructurii.

Nokian a luat decizia de a construi fabrica mai ales fiindcă, din cauza războiului pornit de Rusia în Ucraina, a fost nevoită să-și închidă operațiunile din Federația Rusă unde avea producție mare de anvelope pentru autoturisme. Ieșirea de pe piața rusă s-a produs în martie, după ce operațiunile au fost vândute cu 265 milioane dolari.

Costurile totale cu închiderea operațiunilor din Rusia trec de 330 milioane dolari.

Fabrica de la Oradea va avea 500 de angajați și va produce mai ales anvelope pentru SUV-uri și alte mașini de clasă mare, principalele piețe de vânzări vizate fiind cele din Europa Centrală. Finlandezii spun că au analizat 40 de amplasamente până au ales Oradea.

Salariile nete ar urma să fie de peste 5.800 de lei, aproape dublu față de media salarială din zonă.

Potrivit Guvernului, ajutorul de stat solicitat de Nokian pentru realizarea proiectului de investiții este estimat la valoarea nominală de 99,55 milioane euro (valoare brută).

Ajutorul de stat va fi acordat sub formă de grant, numai după emiterea deciziei de autorizare a acestuia de către Comisia Europeană, iar perioada de plată a ajutorului de stat va fi 2023-2028.

Proiectul de investiții trebuie menținut pe o perioadă de minimum 5 ani.

Sursa foto: Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro