Sari direct la conținut

Toyota și mașina electrică ce se încarcă în 10 minute și rulează apoi 1.200 km – Cât este vis, cât realitate?

HotNews.ro
Logo Toyota, Foto: Shutterstock
Logo Toyota, Foto: Shutterstock

Toyota a anunțat că a depășit încă un obstacol major și că tehnologia bateriilor de tip solid-state îi va permite să scoată un model cu autonomie de 1.200 km și cu timp de încărcare de numai zece minute. De ce nu va fi ușor? Când ar putea apărea mașina? Va fi lansat vreodată un astfel de model electric?

Bateriile minune ale viitorului – Mai mici, mai sigure, mai ușoare, dar deloc ieftine

Toyota, companie care produce anual peste 10 milioane de vehicule, fiind numărul unu la producție, a comunicat mult în ultimele luni pe tema mașinilor electrice și mai ales pe cercetările în domeniul bateriilor de tip „solid-state”. Acestea NU se găsesc pe mașini din serie, însă mai multe companii speră să le aducă după 2027.

Toyota spune că a depășit un obstacol important și că a simplificat procese de producție, astfel că pe viitor vor putea fi lansate mașini electrice cu baterii mult mai mici decât cele din prezent, dar cu autonomie net mai mare.

Toyota spune că în 2027 speră să lanseze pe piață primul model cu baterii de tip solid-state și un „sfânt Graal” este să fie adus pe piață un model cu autonomie de 1.200 km și timp de încărcare de 10 minute la o stație super-rapidă.

Ar fi o schimbare enormă față de situația din prezent când, o mașină electrică de 30.000 de euro are o autonomie de 250-300 km și se încarcă total în câteva ore, la o priză normală.

Când ar putea ajunge pe piață mașina promisă de Toyota? Cel mai probabil după 2030 și este sigur că un model cu așa autonomie mare va avea o baterie scumpă și un preț de peste 100.000 de euro. Va fi într-adevăr lansat un astfel de model? Sunt foarte mari șanse, însă va fi în volume mici, din cauza prețului, și va fi peste mulți ani.

Pentru publicul larg mai interesantă este cursa de a lansa mașini electrice de oraș care să coste între 20-25.000 de euro fără subvenții, să aibă spațiu suficient pentru pasageri și bagaje și să aibă autonomie reală de peste 250 -300 km. Astfel de mașini vor fi lansate peste 2-3 ani și vor fi tot mai multe.

Toyota spune că tehnologia solid-state poate fi lansată pe o mașină de serie în 2027 și de data asta ținta pare mult mai sigură decât cele din trecut. Mai demult Toyota vorbea despre lansarea unei astfel de mașini în 2021, apoi în 2025, dar lăudata tehnologie solid-state pune mari probleme de producție și, mai ales, de costuri.

Compania niponă, care acum câțiva ani a testat un prototip cu baterii de tip solid – state, spusese în 2021 că densitatea energetică este mai mare la aceste, însă viața bateriei este mai scurtă, astfel că mai avea de lucru.

Ce sunt bateriile de tip solid-state

La bateriile solid-state, electrolitul lichid este înlocuit de o substanță solidă care crește densitatea energetică și îmbunătățește siguranța și timpii de încărcare. Problema este că tehnologia este scumpă și mai este mult de perfectat.

Bateriile de tip „solid-state` au fost folosite până acum doar în dispozitive de mici dimensiuni, cum ar fi smartwatch-uri sau stimulatoare cardiace. Nu sunt folosite pe scară largă fiindcă sunt scump de produs, dar și durabilitatea lor este încă o problemă, deși se fac intens teste și la acest aspect.

Multe companii auto spun că viitorul aparține bateriilor de tip solid – state și de ani buni se fac cercetări, printre cele mai cunoscute fiind cele de la compania QuantumScape în care a investit și Volkswagen.

O companie numită Automotive Cells Co (joint-venture format din Mercedes-Benz, Stellantis și TotalEnergies) va dezvolta baterii de acest tip cu taiwanezii de la ProLogium Technology.

Este însă departe momentul când pe mașinile electrice noi vor fi puse în loc de bateriile litiu-ion, cele solid-state în care se va renunța la substanța electrolitică lichidă, în favoarea uneia solide.

Foarte probabil că primele modele comerciale cu baterii de tip solid-state vor fi unele ultra-premium. Nu se vor regăsi astfel de baterii la început pe modele de clasa mică, acceptabile la preț.

Bateriile de tip „solid-state” testate pe câteva mașini pot fi încărcate cel mult de câteva sute de ori, nu de mii de ori, cum te-ai aștepta la o mașină electrică pe care să o folosești câțiva ani, În unele teste s-a constatat că electrozii se extind și se contractă în mod repetat în timpul ciclurilor de încărcare, ceea ce poate duce la desprinderea lor.

Cei de la Toyota spun că au găsit soluții pentru rezolvarea problemelor de durabilitate și vor fi folosite materiale mai rezistente.

Surse: Financial Times, Guardian, Reuters, Automotive News

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro