Sari direct la conținut

Cât de periculos este GPL? Ce trebuie să știi despre mașinile care funcționează cu Gaz Petrolier Lichefiat

0-100.ro
Alimentare GPL, Foto: Shutterstock
Alimentare GPL, Foto: Shutterstock

​Cât de periculos este GPL? Dar GNC sau GNL? Acestea sunt întrebări esențiale după tragedia din Crevedia. Riscurile și beneficiile acestor combustibili alternativi sunt bine studiate și documentate. Iată ce e bine să știi despre GPL, GNC, GNL. Care sunt riscurile și beneficiile? Cum să te ferești de probleme.

GPL

GPL (Engleză: LPG) vine de la Gaz Petrolier Lichefiat. El este obținut în urma procesului de rafinare a petrolului. În România e foarte răspândit pe automobile, iar statisticile nu pot cuprinde, real, dimensiunea parcului auto alimentat cu GPL. Statistica include doar mașinile echipate cu GPL din fabrică. Toate celelalte trec pe lângă centralizatoarele INS sau DRPCIV. Nu e nimic ilegal în asta, e vorba strict de pașii administrativi care fac o mașină echipată cu GPL post-vânzare (after-market) greu de cuprins în statistici. Doar Registrul Auto Român (RAR) are, teoretic, aceste date.

GPL poate fi un combustibil alternativ periculos pentru că are putere calorică ridicată și pentru stă la nivelul solului în caz de scăpări (nu se evaporă ușor). GPL este o combinație de propan și butan. E puternic inflamabil și exploziv. Spre deosebire de GNC sau GNL, specificul GPL ține de faptul că este de două ori mai greu decât aerul și stă la nivelul solului. Se disipă mult mai greu în caz de scurgeri, ceea ce îl face periculos. Este unul dintre motivele pentru care mașinile cu GPL sunt interzise în parcările subterane.

Folosit în siguranță, GPL are avantajul prețului redus și a proprietăților de ardere foarte bune. Un automobil echipat cu GPL – la bază fiind de fapt o mașină pe benzină – este mai economic și mai ecologic decât atunci când funcționează cu benzină.

GNC

GNC (Engleză: CNG) vine de la Gaz Natural Comprimat. Adică un combustibil gazos, natural, format preponderent din metan. E sensibil mai ecologic decât GPL, dar și mai scump. Totodată, puterea calorică este mai redusă. Nu e toxic, nu are gust și nici miros.

Două mașini identice, dar una echipată cu GPL și cealaltă cu GNC, vor parcurge distanțe diferite. Mașina cu GPL va avea autonomie mai mare decât cea cu GNC (considerând că ambele au aceeași capacitate a rezervorului).

Mașinile care funcționează cu GNC sunt mai rare. Sunt mai scumpe, au autonomie mai mică, costul de operare este mai mare. De aici și situația de piață clară în favoarea GPL.

Marele avantaj al GNC ține de periculozitatea mai scăzută. Are o putere calorică mai mică și este mai ușor decât aerul – deci se disipă mult mai repede. De aici vine și siguranța mai mare în exploatare, față de GPL.

Totuși, nu mai târziu de primăvara lui 2023, în România a fost un caz răsunător de automobil alimentat cu GNC care a explodat în timpul alimentării.

GNL

GNL (Engleză: LNG) este un Gaz Natural Lichefiat și este cel mai rar întâlnit pe autovehicule individuale. Motivele? Costul, complexitatea instalațiilor de transport, stocare și consum. Și GNL este mai ecologic decât GPL. Totodată, GNL este superior „fratelui gazos” GNC, din perspectiva puterii calorice.

Dar din motive de cost și complexitate nu este foarte răspândit pe autoturisme, însă destul e destul de comun pe vehicule grele și utilaje.

Cât de periculos este GPL? Dar GNC sau GNL?

Toți cei trei combustibil alternativi – GPL, GNC, GNL – pot fi periculoși. Dacă instalațiile de stocare și transport sunt defecte, se pot întâmpla tragedii. La fel și în cazul manipulării necorespunzătoare la transport sau alimentare.

Cel mai important este nivelul de responsabilitate individual în interacțiunea cu acești combustibili.

Utilizatorul unui autovehicul alimentat cu GPL, GNC sau GNL e bine să știe că o defecțiune oricât de mică poate provoca o tragedie: explozie, incendiu. Lucru care nu poate fi spus despre motorină, spre exemplu, care are un potențial exploziv mult redus.

La fel și tehnicienii care manipulează acești combustibili: ține de ei să respecte toate normele de siguranță. Unele sunt impuse prin lege, altele sunt „doar” extra recomandări de siguranță. Dacă sunt încălcate, gata tragedia.

Apoi urmează responsabilitatea entităților juridice (firmelor, regiilor, etc…) care folosesc GPL, GNC sau GNL într-o formă sau altă. Fie că-l vând, transportă sau consumă, responsabilitatea entității care are de-a face cu acești combustibili este foarte mare.

Vin la urmă mecanismele de control guvernamentale și locale. Statul trebuie să prevină tragediile prin aplicarea legilor. Legi care ar trebui să fie clare și ușor de urmărit de entități și individizi.

E lesne și dureros de observat că breșe în ceea ce privește responsabilitatea individuală, a firmelor și a statului pot duce la tragedii de amploare.

Citește acest articol și pe 0-100.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro