Viitoarea Mașină de Luptă a Infanteriei române? Blindatul ASCOD, prezentat la București cu aceeași turelă construită în România pentru Piranha 5
România va demara în scurt timp un nou program de sute de milioane de euro pentru înzestrarea cu o nouă mașină de luptă a infanteriei, un blindat șenilat care să poată și transporta trupe, și angaja în luptă inamicul. Singurul astfel de model prezentat acum la expoziția BSDA 2022 de la București a fost ASCOD, modelul de la General Dynamics, aceeași firmă care are deja un joint-venture cu Uzina Mecanică București unde produce pentru armata română transportorul blindat 8×8 Piranha 5.
Achiziția de MLI pentru Armata română – scurt context:
- Parlamentul a aprobat în 2021 mai multe programe de înzestrare pentru Ministerul Apărării, toate cu o valoare de peste 100 de milioane de euro. Unul dintre programe vizează achiziția de mașini de luptă a infanteriei, pe șenile, sisteme moderne care să completeze întâi și apoi să înlocuiască actualele MLI-84M Jderul, bazate pe blindate vechi de sorginte sovietic.
- Potrivit planului de înzestrare a Armatei Române, „cantitatea necesară pentru stocul operativ și strategic este de 223 mașini de luptă a infanteriei sau derivate” (Sfin.ro)
- Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, pe 18 aprilie 2022 (TVR): „O să încercăm să devansăm niște programe, să le aducem mai repede. Programe ce țin de MLI sunt necesare pentru România, am vrea să le producem în România, (…) să fabricăm mai repede decât ne-am propus pe teritoriul nostru blindate (…)”
VIDEO – ASCOD – posibila viitoare mașină de luptă a infanteriei a Armatei Române?
La București, unde tocmai s-a încheiat BSDA 2022, unul din cele mai mari evenimente dedicate tehnicii militare din Europa de Est, General Dynamics European Land Systems (GDELS) a expus mașina de luptă pe șenile ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development).
ASCOD-ul prezentat era înarmat cu aceeași turelă cu tun de 30 de mm produsă complet în România de către Elbit și pe care o regăsim pe Piranha 5, transportorul blindat 8×8 pe care GDELS, în joint venture cu Uzina Mecanică București (UMB), îl construiește la București.
Ca un element de „culoare”, turela de pe ASCOD vine și cu lansatoare integrate de rachete ghidate antitanc Spike, aceleași rachete folosite și de Armata Română.
„Lansatorul poate fi montat de asemenea și pe Piranha 5”, a declarat pentru HotNews.ro Stefan Stuck, de la General Dynamics European land Systems.
Ca o paranteză, pe turela de pe ASCOD-ul adus la BSDA 2022 era montat și sistemul de protecție activă Iron Fist, însă pe turelă poate fi montat și sistemul Trophy – două sisteme practic dezvoltate în Israel împotriva grenadelor și a rachetelor antitanc.
„Turela e aceeași, acesta e lucrul comun între cele două vehicule [ASCOD și Piranha 5]. Deci antrenamentul operațional pentru comandant și pentru militarul care trage – e același. La fel, și sistemul de comandă și control poate fi același”, mai spune reprezentantul GDELS.
„Avem deja operațională cooperarea General Dynamics – UMB, multe pot fi produse ăn România”
„Din punct de vedere al producției, multe pot fi făcute în România. Cum avem deja operațional jointventure-ul GDELS-UMB în România, există o șansă bună să facem multe lucruri pe plan local”, a mai spus Stuck.
ASCOD-ul prezentat la București, cu rol de MLI, poate transporta până la 11 persoane – 8 soldați, un comandant, un trăgător și un șofer.
„Varianta prezentată are protecție maximă pentru trupe, dar și un confort sporit. În spate avem o podea independentă care ‘plutește’, unde carcasa practic ar absorbi amenințarea unei mine, astfel încât echipajul poate șine picioarele pe podea”, a detaliat pentru HotNews.ro Thomas Strasser, din partea GDELS.
ASCOD poate fi transformat și într-un tanc mediu de luptă, cu un tun de 120 mm
La baza ASCOD-ului prezentat se află o platformă comună prin care pot fi construite numeroase alte vehicule derivate, de la vehicule tehnice, la ambulanțe, poduri mobile, mortiere și chiar tancuri medii de lupte.
„Putem pune chiar și un tun de 120 de milimetri și vehiculul se transformă într-un tanc mediu de luptă cu o siluetă subtilă și o greutate redusă”, a spus Strasser. [n.r. tunul tancului principal/greu de luptă românesc TR-85M1 „Bizonul” are calibrul 100mm]
Strasser a mai detaliat că ASCOD poate fi suplimentat cu blindaj adițional și poate ajunge, în varianta de tanc mediu de luptă la o greutate de 42 de tone și o protecție STANAG 6+.
Tot el a explicat că unul din avantajele ASCOD e că este un vehicul care se află deja în producția de serie.
„Îl producem în prezent pentru trei clienți, pentru forțele din Marea Britanie, pentru forțele Spaniole și pentru cele din Filipine. Avem producția care funcționează, avem tot lanțul logistic, personalul pregătit și putem reacționa rapid să livrăm vehiculele”, a declarat Strasser.
Vezi și:
Specificațiile ASCOD
Greutate: până la 42 tone – vehicul modular, cu blindaj adițional
Șenile: din metal și cauciuc
Armament principal: până la 120mm tun direct sau 155/152mm artilerie
Echipaj: până la 11 (8+3)
Urcare în rampă: până la 60 de grade
Rulare pe pantă laterală: până la 40 de grade
Obstacole verticale peste care poate trece: până la 0,75 m
Șanțuri peste care poate trece: până la 2,5 m lățime
Forțarea cursurilor de apă: până la 1,5 m adâncime
Protecție: STANAG 4569 până la nivelul 6+
ASCOD – varianta MLI prezentată la BSDA 2022:
Armament: turelă cu echipaj Elbit UT30 MK2, cu tun de 30 mm, lansator de rachete ATGM Spike (x2), sistem activ de protecție Iron Fist
Protecție: STANAG 4569 nivel 4b (extensibilă prin blindaj adițional până la nivel 6+)
Citește și celelalte articole din secțiunea HotNews.ro/Defense din jurul BSDA 2022: