Sari direct la conținut

Transgaz acuză constructorul pentru explozia de pe Autostrada Moldovei: Nu a respectat prevederile Avizului de amplasament / Prefectul de Vrancea vorbește de o conductă aflată la altă adâncime decât se știa

HotNews.ro
Locul exploziei de pe Autostrada A7, Foto: Captura YouTube / Stirile TVR
Locul exploziei de pe Autostrada A7, Foto: Captura YouTube / Stirile TVR

Transportatorul de gaze Transgaz acuză că, în cazul lucrărilor de pe Autostrada Moldovei, unde s-a produs o explozie la o magistrală de gaz, constructorul nu a respectat prevederile Avizului de amplasament 219/2197/04.01.2021 emis de companie. Constructorul este Spedition UMB, companie deţinută de Dorinel Umbrărescu.

Avizul la care face referire Transgaz a fost dat pentru lucrarea „Autostrada Focșani -Bacău(inclusiv rețele de utilități) cu amplasamentul pe teritoriul județului Vrancea”, constructorul nedeținând avizul CTE din partea SNTGN Transgaz SA pentru proiectul tehnic de relocare/înlocuire a conductei de gaz intersectată de proiect.

În noaptea de 21 septembrie 2023, în județul Vrancea, în jurul orei 01:15, pe conducta de transport gaze naturale Dn800 Șendreni-Onești, în zona localității Călimănești, la kilometrul 93+328 față de SCV Șendreni, respectiv kilometrul 52+174 față de NT Onești s-a produs un incident tehnic major cu foc în timpul execuției lucrărilor la autostrada A7 Moldova (Focșani -Bacău), arată Transgaz, printr-un comunicat de presă.

Transgaz: Nu au fost afectați furnizori sau consumatori de gaze

Reprezentanții Transgaz s-au deplasat imediat la fața locului, au întreprins toate măsurile tehnice necesare pentru stingerea flăcării, izolarea conductei de transport gaze naturale, eliminând orice alte riscuri pentru viața umană și mediul înconjurător.

Nu au fost afectați furnizori sau consumatori de gaze naturale, SNTGN Transgaz SA luând toate măsurile tehnice necesare pentru asigurarea alimentării cu gaze naturale a zonei, se mai arată în comunicat.

UPDATE: UMB nu putea efectua lucrări la autostradă în zonele unde nu erau relocate rețelele de gaze

Constructorul UMB nu putea efectua nicio lucrare la autostradă până nu erau deviate conductele de gaze, arată mai multe documente. Transgaz

Constructorul autostrăzii Moldova nu putea efectua nicio lucrare în zona până nu erau deviate conductele de gaze, potrivit unui document al Transgaz obținut de HotNews.ro.

„Lucrările de relocare și/sau deviere a conductelor de transport gaze naturale se vor executa în mod obligatoriu înaintea lucrărilor la infrastructura drumurilor proiectate (autostradă sau drum de legătură, după caz)”, se arată în document.

Un alt document arată că în zona conductei de gaze, pe o zonă de 20 m, de o parte și alta, lucrările la drum vor fi demarate doar după avizarea CTE Transgaz. Acest aviz CTE încă nu există.

UPDATE: CNAIR, prima reacție: „Din informațiile pe care le avem, antreprenorul UMB nu lucra la relocarea rețelei de caz” / Ce spune CNAIR

„Din informațiile pe care le avem pânâ la această oră, Antreprenorul Spedition UMB nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii”, transmite Compania de Autostrăzi în prima sa reacție după explozia de pe șantierul A7 ce a avut loc joi dimineața.

Prefectul de Vrancea vorbește de o conductă care s-ar fi aflat la o altă adâncime decât se știa

Prefectul judeţului Vrancea, Nicuşor Halici, a declarat joi că se fac verificări la magistrala de gaz, care ar fi trebuit să se afle la o adâncime de 1,8 m, dar din primele cercetări conducta se află la aproximativ un metru sub pământ, potrivit estimării făcute de oficial la fața locului.

„Din primele concluzii, este o eroare umană, vedem acum de unde vine eroarea umană, din cea constructivă a acestei magistrale, că nu ar fi la adâncimea corectă faţă de cât s-a intervenit în 2017, ultima oară, pe acest tronson şi ar fi fost remediate zonele cu o degradare mai mare de 40%. El a fost verificat în 2016, acest gazoduct, magistrală şi rezista, conform verificărilor, la o presiune de 45 de bari, pe ea avea în timpul exploziei 35 de bari de atmosfere, aşa o ţineau, cu 10 atmosfere sub cea dată de verificări”, a spus prefectul.

El a precizat că „e posibil ca şi factorul noapte să fi contribuit” şi a arătat că ancheta este în desfăşurare. „Grav este în primul rând că au murit patru oameni, doi dintre ei este foarte greu să fie identificaţi, doi care sunt din cei cinci rănişi, mai grav, dar înţeleg că şansele sunt destul de mari să nu se întâmple mai rău”, a mai spus Halici.

Compania care executa lucrările la autostrada A7 știa de existența acestei conducte, a mai precizat prefectul.

Acesta a declarat că din informațiile pe care le deține, în momentul exploziei 10 muncitori se aflau pe șantier.

Mai sunt 14 zone în care traseul autostrăzii se suprapune cu magistrala de gaz, iar lucrările au fost sistate pentru moment, a mai spus Halici.

Reamintim că patru persoane au fost găsite carbonizate în urma exploziei la magistrala de gaz de la Călimăneşti, iar alte cinci persoane au fost rănite. Victimele lucrau la construcția autostrăzii A7, denumită și Autostrada Moldovei. Autorităţile din Vrancea au activat, în noaptea de miercuri spre joi, Planul Roşu de Intervenţie, după ce un incendiu a cuprins o magistrală de gaz, pe şantier. Din primele informații, cauza incidentului ar fi o eroare umană. Conducta de gaz a fost lovită de un utilaj.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro