România a semnat cu polonezii de la PESA cel mai mare contract de achiziție de trenuri din istoria sa. Când ar trebui să ajungă primele garnituri
Statul român, prin intermediul ARF, a semnat marți un contract în valoare de 3,2 miliarde lei, pentru achiziția a 62 de trenuri electrice regionale de la compania poloneză PESA. Primele ar trebui să ajungă în 2026, iar pe parcursul lui 2027 toate ar trebui să fie în țară. Așa cum s-a tot întâmplat în ultimii ani, sigur vor apărea amânări.
Cele 62 de trenuri vor circula pe zece rute, iar achiziția este împărțită în trei loturi. Oficialii companiei PESA au spus că acest tip de trenuri circulă cu pasageri în Cehia, iar 200 de trenuri sunt comandate, pentru a ajunge în Germania, Bulgaria, Suedia și Polonia.
Nu există niciun tren PESA în România, dar sunt în circulație tramvaie în trei orașe din țară.
PESA are 4.000 de angajați la uzinele poloneze din Bydgoszcz și Mińsk Mazowiecki și are relații comerciale cu 1.500 de furnizori. Tramvaiele companiei circulă în orașe precum Iași, Craiova Cluj, Varșovia, Kiev, Sofia și Moscova. Trenurile sale sunt folosite de companii precum Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceske Drahy, PKP și Belarusian Railways.
Aceste 62 de trenuri electrice sunt de scurt parcurs și vor deveni „coloana vertebrală” a trenurilor metropolitane care vor deservi zonele marilor orașe cu densitate mare de trafic, pentru transportul feroviar de călători.
Pe unde vor circula trenurile PESA
Achiziția este împărțită în 3 loturi, după cum urmează:
1. 20 de trenuri electrice pentru rutele
București Nord – Ploiești Sud – Adjud
Iași – Pașcani – Suceava
Bacău – Pașcani
2. 23 de trenuri electrice pentru rutele
Brașov – Gheorgheni
Arad – Timișoara – Caransebeș
Huedin – Cluj – Bistrița
3. 19 trenuri electrice pentru rutele
București Nord – Ploiești Vest – Brașov
București Nord – Roșiori
București Nord – București Obor/Fundulea
Constanța – Fetești
Trenurile model Elf2 pot atinge 160 km/h și au spații pentru biciclete, dar și pentru persoane cu dizabilități.
Pe lângă achiziția propriu-zisă a ramelor electrice, contractul prevede achiziția și a serviciilor de mentenanță și reparații pe o durată de 15 ani, cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade până la 30 ani, prin încheierea unui act adițional.