Sari direct la conținut

România a semnat cu polonezii de la PESA cel mai mare contract de achiziție de trenuri din istoria sa. Când ar trebui să ajungă primele garnituri

HotNews.ro
Tren de la PESA, Foto: Shutterstock
Tren de la PESA, Foto: Shutterstock

Statul român, prin intermediul ARF, a semnat marți un contract în valoare de 3,2 miliarde lei, pentru achiziția a 62 de trenuri electrice regionale de la compania poloneză PESA. Primele ar trebui să ajungă în 2026, iar pe parcursul lui 2027 toate ar trebui să fie în țară. Așa cum s-a tot întâmplat în ultimii ani, sigur vor apărea amânări.

Cele 62 de trenuri vor circula pe zece rute, iar achiziția este împărțită în trei loturi. Oficialii companiei PESA au spus că acest tip de trenuri circulă cu pasageri în Cehia, iar 200 de trenuri sunt comandate, pentru a ajunge în Germania, Bulgaria, Suedia și Polonia.

Nu există niciun tren PESA în România, dar sunt în circulație tramvaie în trei orașe din țară.

PESA are 4.000 de angajați la uzinele poloneze din Bydgoszcz și Mińsk Mazowiecki și are relații comerciale cu 1.500 de furnizori. Tramvaiele companiei circulă în orașe precum Iași, Craiova Cluj, Varșovia, Kiev, Sofia și Moscova. Trenurile sale sunt folosite de companii precum Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceske Drahy, PKP și Belarusian Railways.

Aceste 62 de trenuri electrice sunt de scurt parcurs și vor deveni „coloana vertebrală” a trenurilor metropolitane care vor deservi zonele marilor orașe cu densitate mare de trafic, pentru transportul feroviar de călători.

Pe unde vor circula trenurile PESA

Achiziția este împărțită în 3 loturi, după cum urmează:

1. 20 de trenuri electrice pentru rutele

București Nord – Ploiești Sud – Adjud

Iași – Pașcani – Suceava

Bacău – Pașcani

2. 23 de trenuri electrice pentru rutele

Brașov – Gheorgheni

Arad – Timișoara – Caransebeș

Huedin – Cluj – Bistrița

3. 19 trenuri electrice pentru rutele

București Nord – Ploiești Vest – Brașov

București Nord – Roșiori

București Nord – București Obor/Fundulea

Constanța – Fetești

Trenurile model Elf2 pot atinge 160 km/h și au spații pentru biciclete, dar și pentru persoane cu dizabilități.

Pe lângă achiziția propriu-zisă a ramelor electrice, contractul prevede achiziția și a serviciilor de mentenanță și reparații pe o durată de 15 ani, cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade până la 30 ani, prin încheierea unui act adițional.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro