Autostrada „Unirii”: Opt oferte de la firme din Turcia, Ungaria, Austria, Italia și România pentru primul tronson A8 din Transilvania
Opt oferte au fost depuse pentru proiectarea și execuția Secțiunii 1 din Autostrada A8, practic primul tronson din Transilvania a Autostrăzii „Unirii” de la Tg. Mureș la Iași.
„Joi, 27.04.2023, a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului pentru proiectarea și execuția lucrărilor de construcție a Autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legatura la Autostrada A3”, a anunțat CNAIR.
Ofertele depuse pentru proiectarea și execuția Autostrăzii A8, sectorul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km):
- Asocierea DUNA GROUP INTERNATIONAL Kft (lider de asociere) – A-HID Zrt. – ING SERVICE SRL – DUNA CONSTRUCTII RO SRL (Ungaria-Romania)
- MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. (Turcia)
- MAPA INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia)
- NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia)
- Asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (lider de asociere) – BOG’ART SRL (Turcia-Romania)
- STRABAG SRL (Austria)
- TEKFEN İNŞAAT VE TESISAT A.Ş. (Turcia)
- WEBUILD SPA – MILANO (Italia)
Secțiunea 1 a Autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț are o lungime de 24,4 km (inclusiv drumul de legătură în lungime de 2,4 km) și o valoare estimată a contractului de 2.952.234.658,00 Lei, fără TVA.
Perioada de proiectare și execuție a contractului va fi de 30 de luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 24 de luni perioada de execuție a lucrărilor, iar perioada de garanție a lucrărilor va fi de minim 5 ani, aceasta putând fi majorată de ofertanți până la maxim 10 ani.
Patru firme din Turcia au depus oferte și pentru primul tronson A8 din Moldova
În urmă cu o săptămână, CNAIR anunța că a primit șase oferte pentru proiectarea și construcția Secțiunii 3, de la Leghin la Târgu Neamț (Moțca/DN2).
Tronsonul 3, Leghin – Târgu Neamț are o lungime de circa 30km și o valoare estimată de circa 2 miliarde de lei.
Cele șase oferte depuse erau de la firme din Turcia și din România.
Dintre acele firme, patru au depus acum oferte și pentru Secțiunea 1 Tg. Mureș – Miercurea Nirajului: este vorba despre Makyol, Mapa, Nurol, Tefken.
Firmele din Turcia care au depus oferte și care deja construiesc autostrăzi în România
Dintre companiile care au depus oferte pentru A8, două deja construiesc autostrăzi în România.
Nurol Insaat VE Ticaret AS (Turcia) construiește în prezent un tronson din autostrada Transilvania și are toate șansele să-l termine în următoarele luni. Nurol lucrează la tronsonul de circa 13,5km de la Nușfalău la Suplacu de Barcău.
Mapa Insaat VE Ticaret a semnat în februarie 2022 contractul de circa 860 de milioane de lei pentru tronsonul montan cel mai greu de pe A1 Sibiu – Pitești, circa 31 de km de la Boița la Tigveni pe Valea Oltului. În prezent constructorul e în perioada de proiectare. (18 luni proiectare, 50 luni execuție)
Cursă contra-cronometru ca capetele A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț să fie gata înainte de termenul limită pentru proiectele PNRR
Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova. Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.
În condițiile actuale, cu licitații ce încă nu s-au finalizat, cu un termen de 30 de luni (6 luni proiectare + 24 de luni execuție), șansele ca cele două tronsoane să fie complet gata până la termenul limită sunt mici și depind enorm de derularea contractelor și rezolvarea rapidă a eventualelor probleme și blocaje de pe parcurs.
Pentru restul tronsonului – sectoarele montane de la Miercurea Nirajului la Leghin – recent abia a fost emis acordul de mediu, dar nici până acum nu a fost finalizat însă și Studiul de Fezabilitate. Pentru bucata Moțca/DN2 – Iași – Ungheni, abia anul acesta s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului.
CITEȘTE ȘI: