Prima linie de metrou din Cluj-Napoca: Cine sunt constructorii, când va fi gata și cum se deosebește de metroul din București / Contractul s-a semnat joi
Contractul pentru magistrala de metrou M1 din Cluj-Napoca, prima linie din afara Bucureștiului, a fost semnat joi de către primăria condusă de Emil Boc. Metroul din Cluj ar urma să aibă 21 de stații, costă în total 9 miliarde lei pentru o magistrală „la cheie”. Din această sumă circa 1,5 miliarde lei sunt fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuție. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.
Contractul pentru metroul din Cluj-Napoca este unul pentru un proiect „la cheie”, adică include toate lucrările necesare punerii în funcțiune a magistralei: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare.
Primăria Cluj-Napoca a anunțat încă din februarie că Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj”.
Cât costă metroul din Cluj-Napoca
Conform primăriei, valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:
- valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
- valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA.
Durata totală a contractului este de 96 de luni. Mai exact, 12 luni sunt pentru proiectare, iar 84 de luni (7 ani) sunt pentru execuție și finalizare.
- valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
- valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.
Traseul Metroului din Cluj-Napoca / Foto: Sorin Grindeanu pe Facebook
La ce frecvență vor circula trenurile. Vor fi diferite față de cele din București
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.
Metroul clujean este unul „ușor”, iar trenurile vor fi mult mai scurte decât cele de la București: trei vagoane, față de șase câte are un tren de metrou în București.
Lungimea unui tren de la Cluj va fi de 51 m, față de 112 m la București, iar capacitatea maximă (număr de pasageri) va fi per tren la Cluj mai mică decât la București, 540 de persoane la Cluj față de 1.200 de persoane în Capitală.
Pe de altă parte, frecvența trenurilor va fi mai mare la Cluj.
Trenurile vor fi complet automate (driverless), frecvența maximă fiind de 90 de secunde.
Un element important: trenurile nu vor circula din 2027, ci în acel an ar trebui să fie gata o parte dintre lucrările esențiale de săpături pe un tronson.
Cetățenii vor avea multe de îndurat: în perioada de șantier câteva bulevarde vor fi închise traficului auto minim un an.
„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Cum se vor numi stațiile de metrou din Cluj Napoca
Cele 19 stații ale metroului din Cluj Napoca vor purta următoarele nume:
- Țara Moților
- Teilor
- Copiilor
- Sănătății
- Prieteniei
- Natura Verde
- Mănăștur
- Sfânta Maria
- Florilor
- Sportului
- Piața Unirii
- Piața Avram Iancu
- Armonia
- Piața Mărăști
- Transilvania
- Viitorului
- Muncii
- Cosmos
- Europa Unită
Ce proiecte a mai avut consorțiul din Turcia care va construi metroul din Cluj
Asocierea Gülermak Ağir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt A.S.-Somet SA a semnat de curând contractul și pentru proiectarea și execuția lucrărilor la linia de metrou M6 de la Tokyo (Băneasa) la Aeroportul Internațional Henri Coandă.
Ce alte mari proiecte au făcut până acum turcii de la Gülermak
Conform prezentării de pe site-ul propriu, turcii de la Gulermak au lucrat până acum pe mai multe proiecte impresionante cum ar fi:
– Linia de metrou İstanbul Mecidiyeköy – Mahmutbey
– Linia de metrou İstanbul Otogar-İkitelli
– Linia de metrou İstanbul Kadıkoy-Kartal
– Linia de metrou II din Varșovia
– Linia de metrou Ankara Tandoğan – Keçiören
– Linia de tren de mare viteză Konya – Karaman
– Linia de tren ușor İstanbul Airport – Yenibosna
Totodată, în prezent, constructorul turc mai lucrează la:
– Linia de metrou Sabiha Gökçen Kaynarca
– Linia de metrou din Pune și cea din Kanpur, India
– Linia de tramvai de mare viteză din Cracovia