Sari direct la conținut

Cea mai grea secțiune din autostrada Sibiu – Pitești: „Ar fi un MIRACOL ca termenul să fie respectat. Mare minune să fie gata în 2030” – Asociația Pro Infrastructura

HotNews.ro
Autostrada A1 Sibiu - Pitesti - cele cinci sectiuni, Foto: Hotnews
Autostrada A1 Sibiu - Pitesti - cele cinci sectiuni, Foto: Hotnews

„Începem și cu sapa sau stăm doar cu Mapa? Așteptată cu sufletul la gură de o țară întreagă, Secțiunea 2 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești ar trebui să vadă startul în teren în acest an, dar la noi nu e niciodată simplu”, scrie Asociația Pro Infrastructura despre cea mai grea dintre secțiunile montane a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești.

Contractul pentru Secțiunea 2 din A1 Sibiu – Pitești a fost semnat cu asocierea turcă Mapa-Cengiz pentru circa 4,25 miliarde de lei (fără TVA).

Tronsonul are o lungime de 31,33 kilometri și o complexitate foarte mare, probabil cel mai greu tronson de autostradă de până acum: 7 tuneluri, circa 50 de viaducte, poduri și pasaje, „păduri întregi de tăiat și mutat, acces teribil de greu prin creierii munților croșetând pe lângă Olt, calea ferată și DN7”.

„Ar fi un MIRACOL ca termenul de execuție de 50 de luni să fie respectat”

Contractul „are ordin de începere dat în 01.07.2022 și specifică negru pe alb ca depunerea PAC, Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire (AC), să se facă în 15 luni astfel încât la sfârșitul perioadei de 18 luni „toate activitățile de proiectare să fie finalizate” și „să poată fi demarate lucrările de execuție”.

Dar la 31.12.2023 nu avem nici urmă de AC, deci nu putem băga excavatoarele. Unde este blocajul? Probleme birocratice de tot felul, cum ar fi accesul în păduri pentru forajele geotehnice”, notează Pro Infrastructura.

  • „În țara în care pădurile se fură… ca-n codru, este teribil de greu să le tai legal. Forajele geotehnice au fost efectuate peste tot pe unde nu erau copaci. Nu a fost rezolvat accesul pe zonele forestiere, adică pe aproximativ o treime din traseul autostrăzii, la 18 luni de la ordinul de începere.
  • Dar să nu găsim scuze, ci soluții. Sunt măcar două-trei portaluri din totalul de 14 și cu siguranță vreo 2-3-10 poduri din cele 50 de pe lot unde nu avem copaci și/sau alte blocaje birocratice majore.
  • La fel ca în foarte multe alte cazuri, antreprenorul poate veni în CNAIR cu documentația (PAC) necesară emiterii autorizației de construire parțiale ca să se pornească… ceva. Iar în paralel să se rezolve și pașii administrativi mai dificili. Altfel se pierde din ce în ce mai mult timp.
  • Ar fi un MIRACOL ca termenul de execuție de 50 de luni să fie respectat. De fapt, cu lentoarea turcilor de la Mapa-Cengiz și cu obișnuita fugă de răspundere din CNAIR și MT, mare minune să fie gata autostrada până în 2030, adică în mai puțin de 7 ani, darămite în 4 și ceva cât cere contractul!”, notează Asociația Pro Infraastructura.

„Solicităm asocierii Mapa-Cengiz și oficialilor din CNAIR și MT în frunte cu Pistol și Grindeanu să identifice de urgență sectoarele unde proiectarea se poate livra și aproba în vederea autorizării parțiale și demarării lucrărilor în teren în 2024”, mai transmite ONG-ul.

Foto: Secțiunile autostrăzii A1 Sibiu – Pitești

A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 2 (Boița – Cornetu)

Lungime: 31,33 km

Constructor: Asocierea Mapa – Cengiz (Turcia)

Valoare: 4,25 mld lei (fără TVA):

Contract semnat: februarie 2022

Termen (de la ordinul de începere – iulie 2022): 18 luni proiect tehnic + 50 de luni execuție

Stadiu: în proiectare

VEZI ȘI:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro