Actorii de la Hollywood se pregătesc să intre în grevă alături de scenariști / Ce revendică și de ce arată cu degetul platformele de streaming
După greva scenariştilor, suspansul planează în Statele Unite în legătură cu posibilitatea unei duble acţiuni sindicale, a actorilor, care ar putea începe în acest weekend şi care ar putea opri aproape toate producţiile cinematografice şi de televiziune, relatează AFP și France24, potrivit Agerpres.
Actorii cer salarii mai bune pentru a combate inflaţia şi afectarea profesiei, precum şi garanţii în faţa potenţialelor bulversări legate de utilizarea inteligenţei artificiale.
Termenul limită stabilit pentru negocieri între patronii marilor studiouri, platforme de streaming şi sindicatul actorilor (SAG-AFTRA) este vineri la miezul nopţii la Los Angeles. Iar cei 160.000 de membri ai organizaţiei au aprobat aproape în unanimitate o grevă, în cazul în care nu se ajunge la un acord asupra unui nou contract colectiv.
La fel ca şi scenariştii, care sunt deja în grevă de la începutul lunii mai, actorii cer salarii mai bune pentru a combate inflaţia şi afectarea profesiei, precum şi garanţii în faţa potenţialelor bulversări legate de utilizarea inteligenţei artificiale.
Ronald Reagan a condus ultima mare grevă de la Hollywood
O dublă mişcare socială care să reunească actori şi scenarişti ar fi o premieră la Hollywood din 1960.
Ronald Reagan a condus atunci o grevă de amploare care a dus la concesii importante din partea studiourilor şi a consacrat statura politică a unui actor care a devenit ulterior preşedinte al Statelor Unite.
Deja afectat în mare măsură de greva scenariştilor, Hollywoodul s-ar afla complet în impas: actorii pot îngheţa nu doar producţiile bazate pe scenarii deja finalizate înainte de luna mai, ci şi promovarea blockbuster-urilor care urmează să ajungă în cinematografe în această vară: Barbie, Oppenheimer, Gran Turismo.
Doar câteva talk-show-uri şi emisiuni de tip reality-show vor continua probabil. Iar unele evenimente majore, cum ar fi Premiile Emmy, care recompensează în septembrie producţiile de televiziune, ar putea fi ameninţate.
Platformele de streaming, în colimatorul actorilor
„Oamenii care nu sunt în această industrie, şi chiar unii care sunt, supraestimează foarte mult câţi bani câştigă actorii – presupunerea este că, dacă vezi pe cineva la televizor, înseamnă că trebuie să fie bogat”, spune actriţa Rebecca Metz pentru AFP.
„Dar nu mai este cazul în ultimii ani”, deplânge ea, adăugând că asigurarea traiului a devenit „extrem de dificilă”. „Cunosc o mulţime de oameni de nivelul meu care îşi iau un al doilea job”, spune actrița care a jucat roluri secundare în serialele Better Things şi Shameless.
Ca şi în cazul scenariştilor, principala problemă este plata „reziduală”, care se cuvine de fiecare dată când un film sau un serial este reluat. Acestea sunt mult mai mici în cazul platformelor de streaming, care nu-şi dezvăluie cifrele de audienţă.
Pentru o redifuzare pe Netflix sau Disney+, actorii primesc un onorariu fix, indiferent de popularitatea producţiei lor.
„Mi-am văzut venitul rezidual scăzând în ultimii 10, 15 ani”, relatează Metz, precizând că acesta reprezintă acum doar o „parte infimă” din ceea ce reprezenta cândva. O problemă serioasă pentru mulţi actori, subliniază ea, deoarece trebuie să se atingă o remuneraţie minimă pentru a beneficia de asigurarea de sănătate.
Nimeni nu ştie deocamdată dacă greva va avea loc, deoarece ambele părţi se exprimă foarte puţin.
Inteligența artificială provoacă îngrijorări și la Hollywood
Fosta vedetă din One Hell of a Nanny şi preşedinta SAG-AFTRA, Fran Drescher, a publicat vineri un mesaj video pentru a semnala „negocieri extrem de productive” şi a promis un „acord de avarie”.
Dar negociatorul şef al sindicatului, Duncan Crabtree-Ireland, şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la „fereastra foarte îngustă” pentru a ajunge la un acord, alimentând speculaţiile cu privire la o posibilă prelungire temporară a negocierilor.
Problema inteligenţei artificiale complică, de asemenea, discuţiile, deoarece părţile interesate doresc garanţii pentru a reglementa utilizarea viitoare a acesteia, în special în materie de clonare a vocii. În prezent, nu există nicio protecţie împotriva unui producător care să ia „vocea noastră, imaginea noastră” şi să o folosească după bunul plac, fără a fi nevoit să plătească actorii”, subliniază Rebecca Metz.
De asemenea, artiştii vor să reglementeze „audiţiile autoînregistrate”, care au devenit ceva obişnuit odată cu pandemia: studiourile le cer candidaţilor să se filmeze cu un software precum Zoom, ceea ce îi obligă să înveţe scene din ce în ce mai lungi, fără a fi plătiţi, şi îi privează de feedback-ul directorilor de casting.
„Să vorbeşti în faţa unei camere de filmat acasă, ştiind că nu vei primi niciodată un răspuns, este departe de ceea ce înseamnă actoria”, deplânge Metz.