StiriAuto: Cum s-a generat nebunia low-cost
Piata auto primeste lovituri succesive din partea pretului petrolului sau a ecologistilor, dar hibridul, hidrogenul sau alte forma de propulsie par inca departe de productia de masa, in ciuda investiilor masive in masini concept.
O alta posibila pista de defulare a producatorilor sunt masinile ieftine, asa numitele low-costuri. Duapa ce Loganul de la Colibasi si-a facut aparitia la mai mult de 5000 de euro – cat se comunicase initial – si a devenit un „hit”, mai toate numele mari din industria auto si-au propus, la nivel declarativ, construitea unei masini ieftine.
Cu un astfel de vehicul sunt targetate pietele emergente, dar si economiile dezvoltate. GM, Toyota, Fiat, Chrysler sau Volkswagen sunt cei care au declarat ca isi cauta parteneri pentru un asemenea proiect.
Si cine sa duca un asemenea proiect la bun sfarsit, un parteneriat cu o companie din zona emergenta care dispune de mana de lucru ieftina. Si, iata, ca Tata Motors ofera solutia, ofera gigantilor auto un proiect viabil numit Nano. Dar mai sunt si alti producatori capabili sa duca pretul unei maisini aproape de cel al unei motorete. Acestia se afla in India sau China.
Care sunt masinile low-cost ale momentului
Dar care sunt cele mai ieftine masini produse pana acum? Si care sunt producatorii capabili sa aduca in Europa sau America o masina care sa poata primii acceptul autoritatilor sa circule pe strazi?
Suzuki Maruti
Cea mai ieftina masina aflata acum in productie poate fi consuiderat modelul Suzuki Maruti cu un cost sub 4 mii de euro. Masina se vinde doar in India si pune la dispozitia cumparatorului un propulsor pe benzina de 37 CP si un consum de aproximativ 5 litri la 100 de KM.
Armata chineza
Pe acelasi palier cu Maruti sta modelul Chery QQ, o masina cu aspect de Matiz si rezultate foarte proaste la testele de siguranta. Chery are in top o masina putin mai scumpa, care ajunge la pragul de 6 mii de euro, A1.
Chinezii de la Geely – care au patruns si la noi – vand in China masini cu mult sub cei 10 mii de euro ceruti de dealer in Romania: Geely MR sedan, Geely HQ.
Masini low-cost – internationale
Urmatoarele trei clasate in functie de pret sunt trei masini evoluate, capabile sa joace un rol vizibil pe orice piata evoluata: Fiat Palio, Tata Indica sau Loganul Romanesc. Masinile trec relativ usor peste testele siguranta sau normele de poluare si au menire internationala. Pretul lor incepe de la 6 mii de euro si poate urca la peste 10 mii.
Tot aici ar terbui inclus un al patrulea model venit de la rasarit, mai precis din Rusia. Se numeste Lada Kalina, exista in doua variante, hatchback si sedan si costa, cu tot cu taxele de import din afara UE putin peste 8 mii de euro.
De trecere
Putin mai sus, ca pret, se afla doua modele coreene care Chevrolet Aveo si Hyundai I10. Masinile incorporeaza tehnologie de ultima generatie si pretul de pronire pentru varianta standard este pe masura. Cele doua masini nu sunt de drept „locatari” ai zonei „low-cost”, pot fi considerate o punte de trecere inspre zona masinilor din lumea mare.
Aveo se vinde acum in Europa si in America, iar I10 abia a fost lansat in Asia, dar va ajunge, cu siguranta, si la noi.
Iata topul:
Suzuki Maruti
Chery QQ,
Geely MR sedan,
Geely HQ
Chery A1 sedan
Fiat Palio
Tata Indica
Renault Dacia Logan
Chevrolet Aveo
Hyundai I10