Sari direct la conținut

Strania comunitate otaku: film, muzica si desene

HotNews.ro

E foarte greu sa fi roman si otaku, in acelasi timp. Poti cadea drept impostor deoarce cultura otaku a venit in Romania abia acum cativa ani si prin filiera americana si nu direct de la mama ei, din Japonia. Manga, hentai, anime, sunt cuvinte care au intrat in vocabularul nostru prin intermediul mass media din vest si sunt folosite aproape excusiv de generatia tanara.

Abia acum se naste o elita a fanilor subculturilor japoneze si in tara noastra. Se numesc otaci, sunt tunati la capitolul „toale” si sunt in tema cam cu tot ce apare nou in materie de anime-uri, comics-uri si jocuri video si muzica digitala.

E foarte greu sa explici ce inseamna otaku. Ar fi fost simplu de tradus o definitie de pe wikipedia, dar asta numai daca ar fi corespuns realitatii. Orice Otaku stie ca, de fapt, nu exista definitii.

Esti otaku daca esti fan de ceva, un ceva care neaparat trebuie sa fie japonez. Sunt otaku specialisti in filme si otaku specialisti in video game. Sunt otaci care sunt specialisti in toate si care stiu tot ce apare nou in materie de cultura noua japoneza.

Otaku in Romania

Sailor Moon, Sandi Bell si Candy sunt personaje de istorie pentru otaci. Ele au intrat in televizorul romanesc – pe atunci nu exista internet – imediat dupa revolutie. Abia acum fenomenul ia amploare. In toamna anului trecut s-a desfasurat un festival Otaku, la Bucuresti si Brasov si de cateva luni exista si o revista pentru iubitorii de produse culturale japoneze: Otaku Magazin.

E vorba de trend, dar mai ales e vorba de o altenativa. Bogdan Gorganeanu (zis Otaku) este initiatorul a cam tot ce inseamna proiect manga pe la noi si explica: „Tocmai asta e ideea: sa aratam o alternativa, cu cat omul are acces la mai multe lucruri cu atat este mai bine. Nu vrem sa spunem ca viitorul il reprezinta fenomenul otaku.

Abia anul trecut s-au pus bazele si avem o revista si copii care sunt fani otaku de la 12 ani.”

Comunitatea romaneasca otaku este activa: in imagine, posterul de lansare a unei reviste de profil
foto: otaku.ro

Bogdan Gorganeanu a pus in 2002 bazele manga.ro, pe vremea in care nu era memrul unei comunitati otaku, ci facea parte dintr-un mic grup al iubitorilor de desene animate japoneze si urmarea cu interes emisiunea Manga Zone de pe postul tv MCM.

El povesteste ca fenomenul a aparut in Romania prin seriale ca Dragon Ball si Sailor Moon, difuzate pe posturile nationale de televizune si e foarte mandru ca acum, romanii pot urmari un post de televizune care e cu adevarat „setat” pe manga: Anime +. „Anime plus are un forum unde o comunitate foarte mare de iubitori de anime intra in contact”

Insa, cu toate ca otaku castiga teren prin prin intermediul canalelor de televiziune si mai ales internet, la noi in tara lucrurile se misca greu iar artistii manga autohtoni nu prea sunt promovati. Pe de-o parte sunt foarte putini maestri cu un stil propriu si care pot spune in desene o poveste buna, pe de alta parte nu sunt bani pentru a investi in astfel de proiecte.

Cultura otaku, ca la mama acasa:

Ce urmeaza?

Dupa cum ne-a explicat insusi Otaku, in Japonia mersul este urmatorul: apare revista manga care vinde o poveste. Daca revista se vinde, iar personajele formeaza in randul tinerilor fani, apoi se naste si filmul (anime-ul) sau jocul video. La noi sunt o multime de tineri creatori de manga insa exista o fractura puternica intre desen si film, pentru ca nu sunt bani.

”Deocamdata nu prea se baga nimeni sa finanteze un artist care produce manga sau un eveniment pe pe aceasta tema. Pentru a dezvolta o cultura e nevoie de bani. Din pacate, la noi, otaku nu constituie inca un subiect suficient de interesant pentru a atrage sponsori.”

Revista otacilor

Otaku Magazin, singura revista a otacilor din Romania este prima cristalizare a subculturii despre care incepe sa se aduda tot mai multe la noi. Este un fanzin – o publicatie dedicata fanilor, un loc de unde se pot informa dar unde pot si sa se exprime.

Revista a aparut, anul trecut, in octombrie, este trimestriala si promoveaza tineri artisti vizuali din mai toate domeniile: grafica, banda desenata, ilustratie, pictura, design, moda, video si jucarii si accesorii. Ea se adreseaza celor ce se lasa influentati de arta si cultura contemporana japoneza si are success: “primul numar s-a epuizat imediat. La doua saptamani nu mai putea fi gasita in magazine”, spune Otaku.

Fragment din „Ghost in the Shell”, o capodopera otaku:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro