Sari direct la conținut

Strategia autostrazilor in varianta finala a Master Planului. Ce intentioneaza sa faca Romania cu actualele coridoare europene in urmatorii ani: "Indiferent de scenariu, Sibiu – Pitesti e prioritate si se face"

HotNews.ro
Strategia nationala pentru autostrazi, Foto: Hotnews
Strategia nationala pentru autostrazi, Foto: Hotnews

Master Planul General de Transport, documentul cheie care va sta la baza obtinerii fondurilor europene in infrastructura in exercitiul financiar 2014 – 2020, va ajunge pe masa Guvernului cel mai probabil in luna ianuarie, au precizat pentru HotNews.ro surse institutionale. Prioritatile in domeniul rutier din varianta finala a Masterplanului vor fi autostrazile de pe reteaua TEN-T Core, si nu proiectele care au fost puse in prim plan in luna octombrie, la prima prezentare publica a strategiei. Cu toate acestea, documentul va contine un capitol in care va fi justificata nevoia de a schimba coridoarele TEN-T Core (centrala) si TEN-T Comprehensive (secundara) intre ele pe teritoriul tarii, o schimbare pe care Romania va incerca sa o obtina in anii ce urmeaza de la autoritatile europene.

MPGT-ul, in linie dreapta spre adoptarea in Guvern. Cu ce modificari vine fata de varianta initiala

Master Planul General de Transport (MPGT), documentul cheie care va sta la baza obtinerii fondurilor europene in infrastructura in exercitiul financiar 2014 – 2020, a intrat pe ultima suta de metri in ceea ce priveste finalizarea si adoptarea sa in Guvern.

Documentul strategic va ajunge cel mai probabil pe masa Guvernului in luna ianuarie, desi initial trebuia sa fie adoptat de executiv pana la finele anului, au precizat pentru HotNews.ro surse institutionale.

Impreuna cu MPGT-ul in varianta finala va ajunge pe masa Guvernului si strategia de implementare a propiectelor din Masterplan, documentul suport care stabileste si prioritizarea proiectelor.

Potrivit surselor HotNews.ro, prioritatile in domeniul rutier din varianta finala a Masterplanului vor fi proiectele pe fonduri europene, asa cum erau in planurile oficiale pana nu demult, in special proiectele de pe reteaua TEN-T Core (centrala), si nu proiectele care au fost puse in prim plan luna octombrie, la prima prezentare publica a MPGT.

Scenariul ES de implementare

Scenariul ES de implementare

Foto: Hotnews

In octombrie, in varianta MPGT-ului facuta publica au fost prezentate 3 scenarii de proiecte de infrastructura pe rutier. In primele doua scenarii [ Sustenabilitate economica” (ES) – in foto alaturat – si “Sustenabilitate economica si de mediu” (EES) ] consultantul independent AECOM gaseste ca drumul expres Sibiu – Pitesti trebuie realizat in perioada 2021-2030. Pe de alta parte, realizarea autostrazilor Sibiu – Brasov si Brasov – Ploiesti este propusa pentru finalizare in perioada 2014-2020.

Al treilea scenariu (detaliat putin mai jos) era axat pe actualele coridoare si finantari europene disponibile pentru tara noastra. In acest scenariu, autostrada Sibiu – Pitesti si Centura Bucuresti erau prioritatile pe perioada 2014-2020.

Master Planul final va merge initial pe actualele coridoare europene Core si Comprehensive, dar autoritatile romane vor sa le schimbe intre ele

Primele doua scenarii erau cele care, practic, rescriau prioritatile de infrastructura punand cap de afis autostrazi precum Sibiu – Brasov sau Brasov – Bacau si propuneau transformarea multor autostrazi planificate in drumuri expres, cel mai cunoscut exemplu fiind traseul Sibiu – Pitesti.

proiectele rutiere propuse in MPGT si suprapunerea lor cu reteaua TEN-T Core (culoar verde) si Comprehensive (culoar galben)

Proiectele rutiere propuse in MPGT si suprapunerea lor cu reteaua TEN-T Core (culoar verde) si Comprehensive (culoar galben) – octombrie 2014

Foto: Hotnews

Paradoxal, proiectele de autostrada care rezultau ca prioritate se aflau pe reteaua TEN-T Comprehensive (extinsa /secundara), iar proiectele care se suprapuneau peste reteaua TEN-T Core (centrala/prioritate europeana) erau trecute in plan secund si transformate in drumuri expres.

FOTOGRAFIA ALATURATA arata traseele propuse prin Master Plan in varianta din octombrie

La acel moment, in cadrul primei dezbateri legate de MPGT, autoritatile romane sustineau ca, in lumina rezultatelor din Master Plan, vor solicita Comisiei Europene o schimbare a coridoarelor europene din tara noastra, cele de pe reteaua TEN-T Core sa devina TEN-T Comprehensive si invers.

Comisia a informat autoritatile romane ca o astfel de schimbare nu se poate face asa usor si ca procedurile dureaza cativa ani. In consecinta, autoritatile de la Bucuresti vor demara procedurile legale pentru a determina o schimbare a coridoarelor TEN-T in tara noastra in Consiliul si Parlamentul European.

Cum aceasta schimbare, daca se va intampla, nu are cum sa vina prea curand, Master Planul General de Transport, in varianta sa finala, va urmari scenariul 3 de referinta, bazat pe actuala harta a coridoarelor TEN-T din Romania. FOTO mai jos >>

In Master Plan va exista si un plan secundar, de rezerva, in cazul in care schimbarea dorita de Romania va fi acceptata la nivel europen si coridoarele vor fi schimbate intre ele.

Scenariul care va sta la baza strategiei de autostrazi in varianta finala a MPGT-ului dupa cum se arata in varianta prezentata public in octombrie 2014:

Sibiu – Pitesti redevine prioritate si se face indiferent de scenarii sau schimbarea coridoarelor pe teritoriul Romaniei, spun autoritatile

„Pana la finalizarea definitiva a Master Planului, inclusiv cu Strategia de Implementare, noi am anuntat doar verbal Comisia ca intentionam sa facem aceasta schimbare a retelei TEN Core cu cea Comprehensive. Ne-au explicat atunci ca e un proces de lunga durata, care poate sa dureze 2-3 ani. Astfel, noi ar trebui sa facem in asa fel incat proiectele pe care le implementam in perioada de programare 2014-2020, peste doi-trei ani cand si daca va fi gata aprobarea Consiliului si a Parlamentului European, sa convearga spre modificarea aceea pe care noi o solicitam”, a explicat pentru HotNews.ro, Marcel Bolos, directorul Autoritatii de Management aferenta Programului Operational Sectorial Transport (AM POST).

„Pot sa spun cu certitudine ca proiectul care nu se misca de pe TEN-T Core in orice varianta este Sibiu – Pitesti si atunci ne-am concetrat atentia acolo. Pentru Romania este important sa-si rezolve problema de finalizare a Coridorului IV rutier. Incepem cu Sibiu – Pitesti si apoi sa demaram procedurile legale de modificare a coridoarelor TEN-T Core si Comprehenisve”, a mai explicat Bolos.

MPGT-ul va avea un scenariu de rezerva daca va fi acceptata schimbarea coridoarelor europene

In cadrul variantei finale a Master Planului va exista un un capitol care va descrie pe larg propunerea de modificare a structurii retelei TEN-T in Romania.

Reteaua rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania

Reteaua rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania

Foto: MTI

„Master Planul este pregatit in varianta in care respectam retelele TEN T Core si Comprehensive. Va avea un capitol care fundamenteaza necesitatea Romaniei de a schimba coridoarele intre ele. Nu schimba traseele lor, ci le schimbam intre ele, cele Core sa devina Comprehensive si invers. Sa putem ajunge in situatia in care Romania isi adapteaza nevoile de finantare cu sursele de finantare din fonduri structurale”, a explicat seful AM POST pentru HotNews.ro.

„Mergem pe ce exista aprobat acum, in paralel initiem si procedurile legale de modificare a coridoarelor si pe masura ce avansam cu proiectele actuale de pe Core suntem atenti sa nu producem o perturbare si sa fim gata peste trei ani, daca se aproba modificarea coridoarelor, sa avem proiecte de acum pornite care se muleaza bine pe strategia noastra de schimbare. Cu alte cuvinte, Sibiu – Pitesti este cea mai potrivita varianta in ambele variante”, a mai spus seful AM POST.

Exista sanse ca Sibiu – Pitesti sa fie realizata din start ca autostrada si nu drum expres. Specialisti: „Diferenta de cost intre autostrada si drum expres aici ar fi infima”

In ceea ce priveste Sibiu – Pitesti, la dezbaterea din octombrie legata de componenta rutiera a MPGT-ului, s-a iscat o controversa dupa ce in documentul strategic drumul era prezentat ca Drum expres, in loc de autostrada.

Autoritatile, in frunte cu ministrul Transporturilor Ioan Rus, au incercat sa explice ca, de fapt, Sibiu – Pitesti va fi realizat mai intai ca drum expres, dar in ideea unui upgrade ulterior la autostrada. Practic, constructia proiectului ar fi urmat sa se faca in doua faze.

Motivatia autoritatilor de atunci era ca un drum expres poate duce la economii substantiale, chiar si de 20% fata de o autostrada.

Cu toate acestea, mai multi specialisti in constructii consultati de HotNews.ro au explicat ca o sosea ca Sibiu – Pitesti, care are o portiune dificila prin munte, trebuie facuta din start ca autostrada si ca reducerile de cost ar fi prea mici ca sa justifice realizarea ei initiala ca drum expres.

„Nu se pot face economii prea mari la asa o autostrada daca vrei s-o faci intai drum expres. La munte din start trebuie sa faci totul la profil de autostrada daca vrei sa fie rentabila lucrarea. Vorbim de tunele, viaducte care trebuie facute din start la dimensiuni si caracteristici de autostrada. Ori acelea sunt cele mai scumpe lucrari si loturi. Diferenta de cost intre drumul expres Sibiu – Pitesti si autostrada Sibiu – Pitesti ar fi prea mica sa renteze. La campie, da, se reduc unele costuri, dar aici nu”, a explicat pentru HotNews.ro un inginer in domeniul infrastructurii.

Alte surse au explicat pentru HotNews.ro ca o abordare de genul „drum expres intai, apoi autostrada” pentru Sibiu – Pitesti ar putea sa puna probleme si de ordin logistic si administrativ, iar economia de bani nu ar putea justifica toate complicatiile.

„Upgrade-ul de la drum expres la autostrada cine il face? Facem alt contract? Alta licitatie? Alt timp pierdut? Nu se justifica. Economiile nu sunt oricum suficient de mari. Vorbim de cateva procente, maxim”, e de parere un alt specialist consultat de HotNews.ro.

Autostrada Sibiu – Pitesti, testata din nou de AECOM pentru varianta finala a MPGT-ului

Cu toate acestea, surse institutionale avizate au precizat pentru HotNews.ro ca in varianta finala a MPGT-ului Sibiu – Pitesti ar putea fi trecuta din start ca autostrada, insa

Plan oficial de Autostrada Sibiu-Pitesti

Plan oficial de Autostrada Sibiu-Pitesti

Foto: CNADNR

un factor important este decizia politica, adica cea a ministrului Transporturilor sau a Guvernului.

Pe de alta parte, directorul general AM POST, Marcel Bolos a declarat ca, in prezent, Sibiu – Pitesti este „testat” de catre consultantul independent AECOM care a realizat Masterplanul pentru a vedea cum se potriveste proiectul realizat direct la profil de autostrada in documentul strategic.

„Acum se face inca odata testarea introducand in scenariul de referinta Sibiu – Pitesti ca varianta de autostrada. AECOM testeaza varianta realizarii sale ca autostrada din start cu date noi. Vom vedea daca o facem autostrada din start sau fazata, adica facem initial drum expres”, a declarat Bolos, precizand ca un rezultat al testarii va veni intr-o saptamana sau doua.

“Sibiu – Pitesti are o valoare estimata, dupa ultimele socoteli facute, la profil de autostrada, undeva la 2,3 mld euro. Problema e ca exista riscul ca autostrada sa se intinda pe doua cicluri financiare, in functie de cat de rapid se face Studiul de Fezabilitate, cat de repede decurg procedurile de achizitie, cum decurg lucrarile”, a mai explicat seful AM POST.

Autostrada Sibiu – Pitesti: necesitate pentru Romania, prioritate pentru europeni, tergiversat de catre autoritati

Autostrada Sibiu – Pitesti a fost in ultimul an si jumatate in centrul unei adevarate controverse dupa ce autoritatile de la infrastructura conduse in trecut de Dan Sova au incercat sa impuna amanarea realizarii sale, in dauna unor alte proiecte de autostrada din tara.

Asta desi Sibiu – Pitesti ar fi ultima bucata care sa completeze legatura din Portul Constanta si granita de vest, spre Europa, si in planurile europene este batuta in cuie pe un coridor prioritar.

Motivele invocate de autoritati era costul mult prea mare, 3 miliarde de euro conform unui studiu de fezabilitate din 2008, dar expirat intre timp. De mentionat totusi ca banii pentru acest tronson de autostrada sunt in proportie de minim 85% bani europeni nerambursabili.

In martie 2012, Compania de Autostrazi scotea la licitatie reactualizarea studiului, dar Transporturile conduse de Ovidiu Silaghi au anulat lictatia. Venit la carma Infrastructurii, Dan Sova a tras de timp nu mai putin de 18 luni pana cand sa relanseze licitatia de reactualizare a studiului de fezabilitate (in iunie 2014).

Ipoteza unor tergiversari birocratice a capatat din ce in ce mai mult contur la finele lui 2013 atunci cand autoritatile in frunte cu Dan Sova au iesit in repetate randuri favorizand ruta Sibiu-Brasov-Ploiesti, in dauna rutei Sibiu – Pitesti pentru a lega Bucurestiul cu granita de vest. Orizontul de timp pentru finalizarea Sibiu-Pitesti? Dupa 2020.

Coincidenta sau nu, toate aceste lucruri se intamplau in timp ce guverarea Ponta incerca disperat sa atraga investitori pentru concesionarea catre un partener privat a autostrazii Comarnic – Brasov, o autostrada scumpa, cu taxa, care strabate Carpatii si ea pe Valea Prahovei si care devenise un pariu politic al premierului.

Articol de referinta:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro