Studiu Deloitte: Tendinte in media pentru 2009 – provocari majore pentru presa scrisa si retete noi de venituri in mediile interactive
„In acest an, existenta versiunii print a unei publicatii va fi dovada clara a importantei si soliditatii brandului respectiv pe piata locala”, in timp ce „publicitatea online are potential important de crestere in acest an, in contextul celor doua campanii politice care vor avea loc”, sunt de parere reprezentantii Deloitte Romania. Acestia sunt citati intr-un comunicat ce insoteste in raportul Deloitte „Previziunile TMT (Tehnologie, media si Telecomunicatii) pe 2009”, publicat marti.
Alina Dumitrescu, Associate Director in cadrul echipei Financial Advisory a Deloitte Romania, este citata in comunicat spunand ca „pentru majoritatea jucatorilor media, acest an se va dovedi o adevarata provocare pentru a supravietui”. Ea afirma ca „industria media se va apropia si mai mult de telecomunicatii, pe masura ce tot mai multe publicatii isi vor dezvolta o platforma online sau mobila” si considera ca nivelul in scadere al bugetelor de publicitate va determina si consolidarea pietei de profil, in special in cazul agentiilor de dimensiuni reduse, ce coordoneaza conturi mici.
Adrian Stanciu, Senior Associate in echipa Financial Advisory a Deloitte Romania, citat in comunicat, apreciaza ca evenimentele politice contribuie la cresterea interesului pentru online, atat din partea politicienilor, cat si al publicitarilor: „publicitatea online are potential important de crestere in acest an, in contextul celor doua campanii politice care vor avea loc”, crede Stanciu, potrivit caruia „comunitatea online a atras deja interesul politicienilor locali, dupa cum s-a vazut in campania parlamentara, initiativele lor fiind de asemenea inspirate de succesul masiv inregistrat in alte tari”.
Raportul global include predictii generale, la nivel global, fara a se referi la piata romaneasca. Dar in comunicat se arata ca raportul „estimeaza ca una din zece publicatii isi va reduce periodicitatea la mai mult de jumatate, va inceta aparitia în format print sau se va inchide complet. In mod similar, eroziunea remarcata in ultimii ani pe piata print romaneasca se va accelera in 2009. Mai putini cititiori, dezvoltarea semnificativa a publicitatii online si costuri mai mari de productie vor conduce la consolidare”.
- Raportul global pe tema media poate fi accesat aici (format PDF)
- Citeste mai mult despre raportul Tehnologie, Media si Telecomunicatii, tendinte 2009
Estimarile Deloitte pentru piata globala de media sunt sumarizate in comunicatul companiei sub forma a 10 „previziuni generale pentru media in 2009”:
- Presa scrisa se confrunta cu noi provocari, „ceea ce poate conduce la aparitia unor noi modele de business precum utilizarea in comun a infrastructurii de suport si livrarea exclusiv online a produselor”;
- In cazul televiziunii, va creste numarul de ore de vizionare, „ceea ce ar putea determina marii jucatori in domeniu sa investeasca in continut, contracte si infrastructura”;
- Cinematograful are nevoie de un „factor decisiv” care sa convinga audientele, un posibil raspuns in acest sens fiind filmul 3D;
- „Site-urile care gazduiesc continut generat de utilizator si-ar putea revizui oferta, optand pentru continut realizat mai profesionist, care poate genera si venituri”;
- „Divertismentul live s-ar putea dovedi prea scump pentru public, in acest an, dar interesul se va mentine la cote înalte, motiv pentru care experientele mai ieftine vor deveni optiuni la fel de binevenite”;
- „Radioul pe Internet ar putea reinventa acest mediu pe deplin, expertii anticipand o crestere importanta a audientei si veniturilor”;
- „Cota de piata a publicitatii pe mobil s-ar putea dubla in acest an”;
- Retelele sociale trebuie „sa isi analizeze cu atentie veniturile” si „se vor axa mai putin pe crestere si mai mult pe exploatarea bazei actuale de abonati”;
- „Segmentul televiziunii pe suport mobil ar putea fi pus pe un plan secund, ca urmare a performantei nesatisfacatoare din 2008; companiile media vor reveni la platformele traditionale, generatoare de venituri”;
- „Brandurile si proprietarii de site-uri trebuie să acorde atentie sporita unei amenintari din ce in ce mai prezente – malvertising-ul, care foloseste anunturi publicitare online, postate de obicei in publicatii importante, cu scopul de a distribui aplicatii software periculoase”.
Potrivit comunicatului, „Previziunile TMT pe 2009 au fost realizate in urma discutiilor cu clientii firmelor membre Deloitte, a contributiilor celor aproape 6.000 de parteneri si manageri specializati in TMT din cadrul firmelor membre Deloitte, la care s-au adaugat opiniile analistilor din industrie si interviuri cu executivi de top din intreaga lume”.