Sari direct la conținut

Studiu EY: Obiceiuri vechi şi noi în comportamentul consumatorilor români în 2023 ​

EY România
Georgiana Iancu, Foto: EY România
Georgiana Iancu, Foto: EY România

​56% dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor din decembrie – ianuarie 2023, comparativ cu anul trecut, rezultă din EY Consumer Index 2023 care cercetează obiceiurile de consum ale românilor. Studiul a fost efectuat în luna decembrie 2023 și evidențiază modul în care a evoluat percepţia și experiența de cumpărare și consum a consumatorului român în contextul schimbărilor semnificative ce au avut loc în acest an pe toate palierele economice, sociale și geopolitice la nivel global.

Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România rezumă concluziile studiului EY Consumer Index: „Potrivit studiului EY efectuat în luna decembrie a acestui an, primele trei preocupări ale românilor sunt: creșterea costului vieții, economia ţării şi rezultatul alegerilor politice. În baza răspunsurilor analizate, în plus faţă de creșterea preţurilor pentru produsele de bază, pot fi identificate şi alte motive de îngrijorare ale românilor pentru anul care urmează, respectiv: creșterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodăriei, starea venitului personal şi asigurarea pensiei. În contextul cheltuielilor de sărbători, rezultă un apetit moderat al românilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. Totuși, în ciuda îngrijorărilor legate de propriile finanțe, 56% din respondenți declară că vor face cheltuieli mai mari în perioada de sărbători, decembrie – ianuarie, faţă de anul precedent”.

Top 5 preocupări pentru români sunt legate de creșterea costului vieții (32%), economia ţării (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), războaiele şi conflictele externe (25%), agitația socială şi divizarea în societate (19%). Acestea reprezintă dovada preocupărilor în privința situaţiei interne, dar şi a impactului noului conflict din Orientul Mijlociu asupra opiniei publice, pe lângă cel al războiului din Ucraina. Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sănătatea mintală (20% dintre respondenţi) sau finanţele personale (17%). La polul opus, românii par mai puţin îngrijoraţi cu privire la relaţiile lor în familie şi comunitate (23%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (17%), locul de muncă (13%), atacuri teroriste (12%) sau pandemii (10%).

În privința așteptărilor pentru viitor, răspunsurile au fost dintre cele mai diverse. Astfel, la capitolul așteptări pentru o îmbunătățire a situației actuale, pe primele locuri se situează finanțele personale (44%), locul de muncă (37%), sănătatea fizică şi sănătatea mintală (35%), posibilitățile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (31%). La polul opus, așteptările ca situația să se deterioreze în viitor sunt în principal legate de: creșterea costului vieții (72%), economia ţării (60%), rezultatului alegerilor politice din ţară (59%), conflicte şi războaie (56%) şi schimbări climatice (53%).

Comportamentul consumatorilor pare că a suferit modificări importante, pe fondul unei creșteri generalizate a preţurilor pentru majoritatea produselor şi serviciilor de bază. Primele trei aspecte unde respondenţii au fost de acord în cea mai mare măsură sunt: efortul de a nu irosi mâncarea (80%), o analiză mai bună a necesității achizițiilor de produse neesențiale (79%) şi faptul că nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă (61%). De asemenea, peste jumătate dintre respondenţi (56%) au indicat faptul că încearcă să repare lucrurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce arată preocuparea pentru a economisi bani în vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participanții la sondaj brandurile nu sunt foarte importante în deciziile de cumpărare. Aproape jumătate s-au declarat în total dezacord cu afirmaţia potrivit căreia ar avea tendința de a cumpăra produse neesențiale (articole de modă, cosmetice, articole pentru casă) pentru că acest lucru îi face fericiţi (45%).

„Toate aceste răspunsuri reconfirmă obiceiuri de consum ale românilor identificate deja de echipa noastră prin sondajele EY Consumer Index realizate pe parcursul ultimelor 12 luni. Așadar factori precum: o preocupare sporită pentru a nu irosi mâncarea, pentru a repara bunurile deținute în detrimentul înlocuirii, de a renunța la achizițiile neesențiale şi a economisi, ne arată în mod cert îngrijorările românilor faţă de un cost al vieții în continuă creștere. Aceste rezultate sunt chiar mai interesante raportat la faptul că majoritatea celor care au participat la studiu sunt persoane cu studii superioare, cu venituri peste medie şi care locuiesc în mediul urban. Este de așteptat așadar ca aceste preocupări să fie mult mai acute pentru românii cu posibilități financiare mai reduse”, explică Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

Cumpărături cumpătate

Cei mai mulţi dintre participanţii la studiu declară că iau în considerare reducerea achizițiilor pentru accesorii de modă (bijuterii, genți, ochelari de soare), în proporţie de 64%, urmate de electronice de consum (ceasuri inteligente, telefoane, tablete, cu 54% dintre răspunsuri şi chiar articole de casă (obiecte sau produse de uz casnic, decoraţiuni), cu 51% dintre răspunsuri.

Motivul principal care îi determină pe români să cumpere mai puţine produse în viitor este acela de a economisi bani (80% dintre respondenţi), urmat fiind de lipsa necesității (77%) şi de faptul că viaţa ar putea fi mai simplă fără acele produse.

La întrebarea care ar fi elementele pentru care ar fi dispuşi să plătească mai mult în viitor, cei mai mulţi respondenţi au indicat produsele durabile (72%) şi produse de înaltă calitate (71%), ceea ce arată şi aici o atitudine de consum mult mai responsabilă. Pe de altă parte, aceştia au indicat preferinţa pentru achiziţia produselor fabricate în România (49%), de la branduri de încredere (42% dintre respondenţi) şi de la branduri care promovează sănătatea şi bunăstarea şi susţin comunitatea.

Mai multă grijă pentru finanțele personale

Studiul EY s-a referit la o serie de aspecte importante pentru viaţa de zi cu zi a românilor, începând cu veniturile personale, dobânda la credite, chirii, datorii personale, impozite, pensie, cost alimente, energie şi carburanţi şi până la siguranţa locului de muncă, accesul la serviciile medicale şi costul acestora. Cele cinci aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe respondenţi sunt: creşterea preţului la alimente, energie şi combustibil (85%), creşterea impozitului pe venit (76%), starea venitului personal şi asigurarea pensiei (66%), posibilitatea de a cumpăra o casă (61%) şi de a avea suficienți bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât pe cele uzuale (61%). Respondenţii s-au mai arătat foarte îngrijoraţi şi cu privire la accesul şi costul cu serviciile medicale, inclusiv cele privind sănătatea mintală sau creşterea dobânzilor aferente creditelor ipotecare. Mai puţin îngrijoraţi s-au arătat vizavi de datoriile personale, separarea de familie sau restricţiile de călătorie, aspecte care şi-au pierdut din importanţă în comparaţie cu perioada pandemică şi post-pandemică.

Întrebați dacă în următoarele 3-4 luni ar face schimbări în abordarea cheltuielilor gospodăriei, majoritatea celor intervievaţi au spus că vor cheltui la fel, comparativ cu perioada actuală.

Este de aşteptat ca românii să tindă spre o mai mare cumpătare în cheltuieli şi, în general, în administrarea veniturilor personale în contextul creșterii preţurilor, la care se adaugă creșterile de taxe şi impozite din 2024. Faptul că se mențin deciziile de cheltuieli de până acum poate fi interpretat drept un prag de maturitate în gestionarea bugetelor de familie, pentru evitarea cheltuielilor neesenţiale”, subliniază Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

Mirajul reducerilor de preturi şi cheltuielile de sărbători

Deși peste două treimi (67%) din respondenți au spus că au așteptat campaniile de reduceri (de tip Black Friday) pentru a face noi achiziții, doar 50% au declarat că au participat la aceste evenimente, cei mai mulți dintre ei (82%) cumpărând online. Din punct de vedere al sumelor cheltuite, 41% din respondenți au declarat că au alocat aceleași sume, 30% din respondenți mai mult faţă de anul precedent şi restul de 29% mai puțin faţă de anul precedent.

În privința cheltuielilor de sărbători, dar şi pentru vacanţele din perioada decembrie-ianuarie, majoritatea respondenților (56%) au declarat că vor cheltui mai mult faţă de anul trecut, în timp ce 30% au declarat că vor cheltui la un nivel similar.

În contextul majorărilor de preţuri, apare deja fireasca opțiune a cumpărătorilor pentru produsele de tip marcă proprie ale marilor retaileri. La întrebarea privind produsele pentru care ar lua în considerare cumpărarea articolelor marcă proprie, cea mai mare parte a respondenţilor (71%) a bifat alimentele proaspete, urmate de alimente ambalate (51%), produse pentru îngrijirea casei și a gospodăriei (49%), îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii (36%) şi produse de îngrijire personală (32%). Pentru 64% dintre respondenți, percepția este că aceste produse corespund cerinţelor de preţ şi calitate, comparativ cu produsele de brand şi oferă o variantă de economisire. Pe de altă parte, 58% au observat creşterea preţurilor acestor produse şi au constatat faptul că unele branduri au redus dimensiunea pachetelor deşi au menținut prețul sau chiar l-au mărit (64%).

Obiceiuri de consum care nu se vor schimba în viitor

Cum v-ați aștepta să faceți următoarele lucruri în viitor: mai des sau mai puțin des faţă de acum? Este întrebarea din sondajul EY la care în cele mai multe cazuri respondenţii au spus că nu vor schimba nimic: vor găti acasă, se vor distra acasă, vor face comenzi online şi vor petrece, în general, mai mult timp acasă şi cu familia (cu ponderi între 54% şi 66% pe fiecare dintre aceste variante). O surpriză ar putea fi considerată preferinţa pentru vizitarea magazinelor fizice (60% dintre respondenţi), fără a renunţa însă la comenzile online (pentru produse alimentare şi nealimentare), pentru care au optat 63% dintre respondenţi.

Răspunsurile vin pe fondul observației majorității covârșitoare a participanților la sondajul EY privind faptul că preţurile la raft au crescut generalizat, pentru toate produsele, şi de brand şi marcă proprie.

„În cazul consumatorilor români este vorba despre adaptarea la o noua realitate, aceea a unui cost al vieții în continuă creștere, dar şi a majorărilor de impozite şi taxe din 2024. Astfel, obiceiurile privind un consum mai cumpătat, chiar mai sustenabil ar putea fi răspunsul consumatorilor români în contextul economic dat”, concluzionează Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

***

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2023. Rețeaua noastră este integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România din anul 1992, EY furnizează, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.

Despre studiu

EY Consumer Index 2023 s-a derulat în luna decembrie 2023. Total respondenţi: 284. Vârsta: din categoriile de respondenţi intervievaţi, peste jumătate (52%) au vârste cuprinse între 31 şi 50 de ani, urmate de tinerii între 18 şi 30 de ani (35%) şi categoria persoanelor mature şi vârstnice (51 – 65 de ani şi peste), cu 13% din total. Gen: bărbați – 32%, femei – 67%, N/A – 1%. Geografic: Bucureşti – 69%, Ilfov – 6%, Arad, Argeș, Bacău, Sibiu, Maramureş – 1%. Cluj – 7%, Iași – 3%, Timiș – 4%, Prahova – 2%. Restul, sub 1%. Mediu: urban – 95%, rural – 4%, N/A – 1%. Studii universitare – 50%, studii post-universitare – 47%, studii medii – 3%. Angajați cu normă întreagă – 90%, liber – profesionişti – 7%, elevi, pensionari, angajaţi part-time – 3% (în total). Venit lunar: sub 2.999 – 4%, între 3.000 – 3.999 – 13%, între 4.000 – 4.999 – 14%, între 5.000 – 10.000 – 31%, între 10.000 – 15.000 – 19%, peste 15.000 – 19%.​

Articol susținut de EY România

ARHIVĂ COMENTARII