Studiul ROADS: Publicitatea online din Romania s-a ridicat la 42 milioane RON in primul semestru din 2010
Piata de publicitate online din Romania s-a ridicat, in primul semestru din 2010, la 42.053.916 RON (circa 10 milioane de euro), cu 65% mai mult fata de primul semestru al anului trecut si cu 6% mai mult fata de a doua jumatate a anului 2009, potrivit Romanian Online Advertising Study (ROADS), realizat de IAB Romania si PwC Romania.
Un comunicat IAB Romania il citeaza pe Cristian Petriceanu, presedintele asociatiei, potrivit caruia „varful negativ al crizei in publicitatea online din Romania a fost primul semestru din 2009, singurul de pana acum care a inregistrat scaderi. De atunci, urmatoarele doua semestre au avut cresteri. Acest prim semestru al lui 2010 ne-ar putea arata ca publicitatea online a depasit momentul crizei”.
ROADS structureaza investitiile in publicitatea online in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru, pentru determinarea sezonalitatii. La aceasta ultima editie a studiului au participat 18 companii.
- In 2009, piata de publicitate online din Romania s-a ridicat la 65.19 milioane RON (15,4 milioane euro, la un curs mediu anual de 4,23 RON/euro), dupa ce, in 2008, atinsese la 72 milioane de RON (circa 20 milioane de euro, la cursul mediu anual), potrivit ROADS. In primul semestru din 2009, piata s-a ridicat la 25,5 milioane RON, in scadere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului precedent, dar a inregistrat un reviriment in semestrul al doilea, cand veniturile totale raportate in studiu s-au ridicat la 39,7 milioane RON.
Ruxandra Bandila, director de marketing, comunicare si business development PwC Romania, citata in comunicatul IAB:
- „Ne asteptam ca incasarile din publicitatea online in 2010 sa le depaseasca semnificativ pe cele de anul trecut si sa fie cele mai bune de cand se realizeaza studiul IAB- PwC Romania . Aceste date arata ca actuala conjunctura economica a accelerat orientarea consumatorilor catre mediul online, iar cheltuielile de advertising nu fac decat sa urmeze această tendinta. Se confirma ca mediul digital este cel mai dinamic segment al pietei locale de media”.
Orlando Nicoara comenteaza, joi, pe blogul sau (precizand, la comentarii, ca cifrele nu iau in calcul publicitatea pe Google sau Facebook):
- „Piata de publicitate in 2010: ~ 300 milioane euro (estimari). Piata de publicitate online in 2010: ~ 20 milioane euro (estimari). Procent publicitate online din total piata: 6.66%. Primele estimari arata o piata in scadere (si) pentru 2011, daca online-ul va creste iar piata va scadea cel mai probabil anul viitor se va ajunge la cei 10% visati acum 5-6 ani. Cam dureros insa procesul „cresterii”.”
Raportul – disponibil gratuit membrilor IAB Romania – structureaza investitiile in publicitatea online din Romania in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru, pentru determinarea sezonalitatii.
Urmatoarea editie a ROADS va demara prin culegerea de date la inceputul anului 2011.