Sari direct la conținut

Subiectele zilei: Povestea olimpicului care invata in tren; Cum a ajuns Scornicestiul oras. De la "vedere" generala, la "vazut" din satelit; Noua masina a timpului: o harta din 1864, prima pe care a scris "Romania", accesibila in format Google Map

HotNews.ro
Subiectele zilei, Foto: Colaj foto
Subiectele zilei, Foto: Colaj foto

„Ingerii” care ridica masini din parcarile marilor magazine, presiuni in stil mafiot pentru un contract pe parcarile de la Lidl. O firma de tractari auto din Timisoara a reusit sa si-i urce in cap pe timisoreni din cauza ridicarilor si blocarilor de masini din parcarile unor supermarketuri din oras. Ziarul „Adevarul” a intrat in posesia unor documente care arata cum este presat Lidl sa incheie contract de gestionare a parcarilor, pentru penalizarea „fraierilor”, cu aceasta firma. Printr-o reclama agresiva, cu masini parcate in puncte cheie ale Timisoarei, „Ingerii Galbeni” au devenit cunoscuti in tot Banatul. De asemenea, cu o baza materiala bine pusa la punct si, foarte probabil cu informatii primite „pe surse”, firma a ajuns sa acopere foarte multe accidentele rutiere din zona de Vest a tarii. Totul a culminat, insa, cu ridicarea masinilor din parcarile unor supermarketuri din oras.

Cum a ajuns Scornicestiul oras. De la „vedere” generala, la „vazut” din satelit. Ca un fapt inedit, satelitul american LANDSAT a fost plasat exact deasupra Scornicestiului. De fapt, „planase” pe acolo in aprilie 1981, conform unei imagini (realizate din satelitul cu pricina) publicata de presa comunista. In 1987, Ceausescu nu voia sa auda de transformarea comunei Scornicesti in oras. Profesor Constantin Neacsu, fost primar al Scornicestiului intre 1979-1989 (vicepresedinte cu probleme sociale al C.F.S.N. Scornicesti imediat dupa Revolutia din 1989) subliniaza ca „Scornicestiul s-a infratit in 1970 cu Pravat – locul natal al lui Todor Jivkov. Delegatia Scornicestiului vizita locul de nastere al lui Jivkov de fiecare data pe 9 septembrie, cand se sarbatorea ziua nationala a Bulgariei comuniste”. In 1988, Pravatul se alegea cu o strada numita Scornicesti, noteaza EVZ.

Povestea olimpicului care invata in tren. Andrei Apreutesei (17 ani), dintr-o comuna din judetul Neamt, face zilnic doua ore, dus si intors, pentru a ajunge la liceu in Roman, pe jos si cu trenul. Pentru ca timpul sau se imparte intre naveta si treburile gospodaresti, baiatul invata in tren, in drum spre scoala. Asa a reusit, in luna aprilie, sa obtina o mentiune speciala la olimpiada nationala de pregatire sportiva teoretica Andrei Apreutesei, in varsta de 17 ani, locuieste in satul Chicerea, din judetul Neamt, o localitate situata la 25 de kilometri de Roman, orasul unde invata la Liceul cu Program Sportiv (LPS). Zi de zi, adolescentul, elev in clasa a XI-a la o clasa de Fotbal, se trezeste dis-de-dimineata ca sa ajunga la cursurile care incep la ora 8.00 si revine acasa, unde-l asteapta parintii si doi frati mai mici, abia dupa ora 6.00 seara, informeaza Adevarul.

Dupa un port, Ponta face cadou un aeroport. Ministerul Transporturilor, condus de Dan Sova (foto), pregateste o noua Hotarare de Guvern prin care sa transfere 80% din actiunile detinute la Aeroportul Timisoara catre Consiliul Judetean Timis, a sustinut, prim-vicepresedintele PDL, Catalin Predoiu. „CJ Timis este condus de Titu Bojin, un apropiat al lui Ilie Sarbu, socrul premierului. In curand Ministerul Transporturilor o sa ramana fara domeniu de activitate”, a aratat Predoiu. Prim-vicepresedintele PDL le-a atras public atentia premierului Victor Ponta si ministrului Dan Sova ca transferul gratuit de actiuni printr-o Hotarare de Guvern este ilegala. „Ii cer premierului sa nu transforme Guvernul intr-un grup infractional organizat”, a spus Predoiu. In proiectul hotararii de guvern, intrat in posesia EVZ, se arata ca „se aproba transferul, cu titlu gratuit, al pachetului integral de actiuni al Aeroportului Timisoara – Traian Vuia, reprezentand un numar de 128.064 actiuni, in valoare de 10 lei fiecare, din proprietatea privata a statului si din administrarea ministerului Transporturilor in proprietatea privata a judetului Timis si in administrarea Consiliului Judetean Timis.”

Noua masina a timpului: o harta din 1864, prima pe care a scris „Romania”, accesibila in format Google Map. Cu mai bine de 150 de ani in urma, intre Unirea Principatelor si Razboiul de Independenta, militarii austrieci stationati in Tara Romaneasca au topografiat principatul realizand 112 planse, componente ale unei harti inestimabile, cunoscuta in epoca sub numele de Harta Romaniei Meridionale. Momentul este unul de cotitura in istoria cartografiei romanesti: vorbim, pana la un anumit punct, de prima harta a viitoarei Romanii, si, probabil, prima pe care apare numele de „Romania”. Cele peste 100 de componente ale hartii au fost publicate in epoca intr-un tiraj foarte mic. Numarul de exemplare n-a depasit duzina. Cele mai multe dintre ele s-au ratacit, insa, de-a lungul vremii, prin cotloanele arhivelor. Acum aproape zece ani, un grup de specialisti de la Universitatea Babes-Bolyai (UBB) din Cluj a dat peste unul dintre aceste pachete. O comoara! S-au documentat, au umblat prin arhive, au refacut harta, au digitalizat-o si acum e accesibila oricui pe Internet, asemeni hartilor Google. Adresa la care o gasiti, impreuna cu alte informatii legate de initiativa UBB, este: charta1864.ro, scrie Romania Libera.

Klaus Iohannis: „USL traieste” e o incercare perfida de a prinde intr-o capcana cu mesaj fals alegatorii. Klaus Iohannis a vorbit vineri, la Adevarul Live, despre evolutia campaniei pentru europene, dar si despre conflictele cu PSD si a subliniat ca mesajele transmise de social-democrati cu privire la alianta USL sunt menite sa insele electoratul. Cu acest prilej, el a punctat ca refacerea USL este imposibila, dar a subliniat ca PNL pregateste un program pentru eventualitatea in care va fi cooptat intr-un nou guvern, dupa alegerile prezidentiale. Principalele declaratii: Despre sondajul INSCOP Research privind increderea in politicieni: Klaus Iohannis: Acest nivel de incredere este un lucru exceptional. Este de-a dreptul magulitor. Cred ca si pentru PNL e un lucru bun daca oameni din conducerea partidului au cota foarte buna de incredere. Nu putem face confuzii intre cota de incredere si intentia de vot, dar faptul ca am aceasta cota ma pune intr-o pozitie potrivita pentru a face ce mi-am propus sa fac.

DW: Un Eurovision politic. La dezbaterea de joi seara de la Bruxelles au participat pentru prima data toti cei cinci candidati la presedintia Comisiei Europene. A fost prezent de asta data si candidatul stangii radicale Alexis Tsipras, care a vorbit in greceste. Jean-Claude Juncker, care vorbeste trei limbi, a preferat franceza. Martin Schulz, care are la randul sau o buna fluenta in franceza, a vorbit de asta data in engleza, germana Ska Keller si belgianul Guy Verhofstadt au vorbit iarasi in engleza. Traducere simultana, raspunsuri foarte scurte, aplauze si proteste in sala, intermezzi despre reactiile aparute sincron pe retelele de socializare: in totul, un fel de Eurovision politic. Succesul si insuccesul au fost la rindul lor apreciate dupa logica spectacolului, caci, judecand dupa comentariile ulterioare, „castigatoarea” a parut sa fie ecologista Ska Keller. In logica show-ului, pe buna dreptate, caci reprezentanta verzilor umple scena, e expresiva, luminoasa si expune cu multa convingere idei generoase, noteaza Deutsche Welle.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro