Sari direct la conținut

Subiectele Zilei: William Branza: "Daca Basescu ar fi suspendat, diaspora ar vota tot impotriva"; Stenogramele "marelui miting de 80.000 de oameni"; Autostrada Soarelui s-a impotmolit in razboiul politic; Miza din spatele trecerii CNAS la minister: 4 miliarde de euro

HotNews.ro
Subiectele Zilei, Foto: Colaj foto
Subiectele Zilei, Foto: Colaj foto

William Branza: „Daca Basescu ar fi suspendat, diaspora ar vota tot impotriva”. Liderul PDL diaspora, William Branza, spune ca presedintele este singura personalitate de incredere pentru romanii din strainatate si transmite PSD ca diaspora nu poate fi mintita. Romanii din strainatate nu pot fi „condamnati” decat pentru votul sincer pe care l-au dat pana acum si ca nu au putut fi cumparati la alegeri. Este raspunsul pe care i-l da, intr-un interviu acordat EVZ, liderul PDL diaspora, William Branza, sefului PSD, Victor Ponta, care a sustinut ca „stranierii” au votat pentru Traian Basescu din razbunare. Democrat-liberalul mai spune ca, daca scenariul suspendarii presedintelui se va repeta, romanii din strainatate vor vota din nou impotriva demiterii sefului statului, scrie EVZ.

Stenogramele „marelui miting de 80.000 de oameni”. Capitala va fi paralizata astazi de un miting despre care organizatorii spun ca va fi cel mai mare pe care bucurestenii l-au vazut in ultimii ani. Pe langa sindicalisti, vor fi si membri PSD, partidul facand in ultimele 24 de ore un adevarat tur de forta pentru mobilizarea activistilor, dupa cum puteti citi in „stenogramele” discutiilor pe care reporterul gandul, „angajat” pentru o zi in staff-ul organizatorilor pesedisti, le-a purtat cu teritoriul. PSD s-a mobilizat exemplar pentru rasturnarea Guvernului Boc: mii, posibil zeci de mii de membri sau simpatizanti ai partidului de Opozitie vor ajunge, miercuri, in Bucuresti, pentru a protesta alaturi de sindicalisti. Zeci de autocare si microbuze comandate de social-democrati din toate judetele se vor deplasa, de la primele ore ale diminetii spre Bucuresti. S-a actionat cu dispozitie de la sediul central al partidului, organizarea facandu-se timp de mai multe saptamani, de catre secretarii executivi sau vicepresedintii organizatiilor judetene ale PSD, iar raportarile s-au facut prin mail, anunta Gandul.

Bucurestiul, blocat de greve si de pelerinaj. In jur de 80.000 de sindicalisti din toata tara vor protesta astazi in fata Guvernului si vor marsalui apoi spre Palatul Parlamentului, in vreme ce in zona Patriarhiei sunt asteptati peste 30.000 de pelerini. Votarea motiunii de cenzura si praznuirea Cuviosului Dimitrie cel Nou sunt motivele pentru care traficul va fi blocat toata ziua, de la Arcul de Triumf pana la Dealul Mitropoliei. Protestatarii se vor afla in Piata Victoriei la ora 10.00. O ora mai tarziu vor pleca in mars pe traseul Bulevardul Magheru – Piata Unirii – Piata Constitutiei, unde vor ramane pana la ora 17.30 ca sa astepte rezultatul votului de la motiunea de cenzura. Actiunea lor va insemna blocarea traficului rutier in tot centrul Capitalei. Astfel, de la ora 7.00 pana la ora 14.00 nu se va circula cu masina pe Bulevardul Kiseleff, de la Piata Arcului de Triumf pana la Piata Victoriei. Pe timpul marsului de protest, incepand cu ora 10.30 pana in jurul orei 14.00, traficul va fi restrictionat in totalitate atat pe traseul de deplasare a manifestantilor, cat si pe toate arterele de circulatie care se intersecteaza cu aceste bulevarde, informeaza Adevrul.

Autostrada Soarelui s-a impotmolit in razboiul politic. Oficialii Ministerului Transporturilor dau asigurari ca pe Autostrada Soarelui se va putea circula de anul viitor. La doi ani dupa ce a fost desemnata firma care va construi tronsonul Cernavoda-Medgidia, nu a fost eliberat insa certificatul de urbanism, avizele necesare nici atat si nici lucrarile nu au inceput pe toate portiunile. Autostrada Soarelui nu are sanse sa fie definitivata anul viitor, intre Cernavoda si Constanta, nici macar la nivel de o banda pe sens de circulatie, in pofida asigurarilor date in acest sens de fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, si, mai recent, de oficiali ai Companiei de Autostrazi. Berceanu declarase in august 2010 ca, in iunie 2011, romanii vor putea circula pe un fir pana la Constanta, lucru afirmat si de actualul director al Companiei de Autostrazi, Liviu Costache, scrie Romania Libera.

Vanzarea anvelopelor de iarna, cea mai mare afacere initiata de Parlament. In Romania, nici macar vrabia nu mai viseaza malai. Cu toate ca Parlamentul vrea sa ii oblige pe toti conducatorii auto sa-si dotze masinile cu anvelope de iarna si lanturi antiderapante, patronii service-urilor refuza sa creada intr-o invazie a clientilor. Reprezentantii service-urilor auto sustin ca multi soferi vor renunta la deplasarile cu automobilul personal pe timp de iarna, din lipsa banilor. Daca va fi aplicata, propunerea Pralamentului va pune la mari cheltuieli si Ambulanta. Multe salvari nu au cauciucuri de iarna. Politia Rutiera nu stie ce contravaloare sa atribuie eventualelor amenzi si vrea ca parlamentarii sa se ocupe de acest lucru. Service-urile auto ar putea inregistra cele mai mari castiguri din istorie daca propunerea Parlamentului de a obliga toti conducatorii auto sa-si doteze masinile cu anvelope de iarna si lanturi antiderapante va fi aplicata. Totusi, nici macar cei care ar urma sa aiba de castigat de pe urma acestei legi nu-si permit sa viseze frumos. Patronii service-urilor auto sunt convinsi ca puterea de cumparare scazuta ii va determina pe romani sa opteze pentru mersul pe jos sau pentru transportul in comun, anunta Puterea.

Miza din spatele trecerii CNAS la minister: 4 miliarde de euro. Bugetul urias gestionat de asigurari e motivul real pentru care ministrul sanatatii tine sa-si subordoneze CNAS, sustin analistii. O masura similiara a fost luata in guvernarea Nastase. Intentia anuntata ieri de ministrul Cseke Attila, de a subordona Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) Ministerului Sanatatii (MS) e vazuta mai degraba „ca un razboi intre palate decat ca o necesitate”. „Ministrul sanatatii nu poate sa-si ia ochii de la bugetul interesant al CNAS”; „E o schimbare totala de filosofie a sistemului. Patru miliarde de euro, cat se invart acum in sanatate, e o suma importanta”, sunt cateva dintre comentariile expertilor, informeaza EVZ.

Cum s-au certat liderii Coalitiei de guvernare cu reprezentantii FMI. Rezumatul unor discutii aprinse de 2 ore si jumatate in care „s-au enervat toti”. Fiasco la intalnirea dintre liderii Coalitiei de guvernamant si reprezentantii Fondului Monetar in Romania, veniti sa ia pulsul economiei romanesti si sa bata palma pe un viitor acord. Politicienii romani s-au lovit de inflexibilitatea oficialilor FMI, fapt ce a condus la o iritare colectiva. „Am avut senzatia ca discut cu peretele acesta din fata. Indiferent de ce spuneam. Da, dadeau din cap afirmativ in timp ce vorbeam, dupa care isi spuneau poezia. Si este ingrozitor sa ai senzatia ca tu comunici cu cineva care intelege ce-i spui, dupa care el spune acelasi lucru”, a povestit, pentru gandul, liderul minoritatilor nationale din Parlament, Varujan Pambuccian. Concluzia generala: „Astazi s-au enervat toti. Pentru ca nu poti gandi dezvoltarea unei tari, prin siguranta rambursarii unui imprumut la o banca”, scrie Gandul.

Scoala pune frana cresterii economiei. Livrarea pe piata muncii a unor angajati incompetenti impiedica dezvoltarea firmelor si, implicit, cresterea economica, arata un studiu al Societatii Academice Romane. Sistemul de invatamant din Romania produce multi absolventi incapabili sa aiba o gandire critica si sa rezolve probleme neprevazute la job. Slaba pregatire a fortei de munca in raport cu cerintele de pe piata muncii a ajuns sa fie, din 2008, a doua cauza care impiedica dezvoltarea firmelor, arata raportul „Schimbarea de paradigma in educatie si metodele de predare” publicat ieri de Societatea Academica Romana (SAR). Prima cauza e regimul de impozitare. Daca in celelalte tari din Europa de Est proportia firmelor care apreciaza ca lipsa abilitatilor angajatilor reprezinta o problema e de 30%, in Romania, ea se situeaza intre 40 si 50%. Aproape jumatate dintre angajatorii de la noi se plang ca gasesc cu greu personal care sa aiba capacitatea de a actiona autonom si de a rezolva problemele aparute la job. Analiza pietei muncii din ultimii ani a aratat ca a crescut importanta acestor competente la locul de munca in detrimentul celor rutiniere in orice sector, nu numai in cele inalt tehnologizate, anunta Adevarul.

Cum a ajuns Hidro un butoi cu miere. Scandalul Alro este doar ultimul episod dintr-un serial de capa, spada si tradare financiar-contabila vechi de 40 de ani. In anii ’70, Romania se imprumutase masiv pentru investitii in marile combinate siderurgice, chimice, in rafinarii sau centrale electrice. Printre ele – si o mare parte din reteaua de hidrocentrale. Cand Ceausescu a hotarat sa plateasca datoria externa cu orice pret, efectele au putut fi masurate usor: intuneric, frig, foame. Putini stiau ratiunea economica exacta. In limbaj financiar-contabil, planul lui Ceausescu era „sa amortizeze mai rapid mijloacele fixe pentru a trece la surplus operational”. Ceausescu a apucat sa duca pana la capat doar prima parte a planului. Putinii care stiau ratiunea economica exacta au dus la capat a doua parte. In nume propriu. Principiul de functionare a hidrocentralei ca afacere este diferit de celelalte tipuri de centrale. Constructia inghite cea mai mare parte din costuri. Astfel, o hidrocentrala costa cel putin doua milioane de euro pentru fiecare MW de putere instalata si functioneaza, in medie, la jumatate din capacitatea maxima. In schimb, o termocentrala costa pe jumatate, doar un milion de euro pentru fiecare MW de putere instalata, si functioneaza, in medie, la jumatate din puterea maxima, informeaza Romania Libera.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro