Supraacciza la carburanți și supraimpozitarea contractelor part-time au fost eliminate- vot final
Plenul Camerei Deputaților a aprobat proiectul de lege inițiat de PNL privind eliminarea supraaccizei la carburanți și supraimpozitarea contractelor part-time. Inițiatorii legii spun că prin eliminarea supraaccizei, prețul carburanților la pompă va scădea, iar prin eliminarea supraimpozitării contractelor part-time, se repară o nedreptate. PSD, aflat acum în opoziție, spune că aceste măsuri nu rezolvă nimic, va crește munca la gri, iar carburanții nu se vor ieftini. În plus, se vor pierde circa 4,5 miliarde lei la bugetul statului. Proiectul a trecut cu 280 voturi pentru, un vot contra și o abținere.
Prevederile legii vor intra în vigoare de la 1 ianuarie.
Susținătorii legii spun că dimpotrivă, prețul la pompă va scădea, iar în privința muncii la gri sau la negru, statul român are obligația de a verifica dacă angajatorii respectă legea.
Lia Olguța Vasilescu (PSD) spune că prin această lege, se pierd 1,5 miliarde lei din impozitarea muncii part-time și 3 miliarde lei din supraacciză. „Dacă nu îi vreți (n.r. banii), nu e niciun fel de problemă. Să vedem cum o să închideți bugetul”, a spus Lia Olguța Vasilescu. Aceasta a mai spus că prin impozitarea muncii part-time la nivelul salariului minim, contractele de muncă au trecut din economia gri în economia albă. Vasilescu a dat exemplul „buticarilor” care plăteau contribuții pentru angajați la nivelul de 4 ore, deși munceau 8 sau 10 ore. În această situație, angajații sunt dezavantajați și la calculul pensiei. Chiar dacă a criticat legea, Vasilescu a spus că PSD votează pentru.
Pe de altă parte, susținătorii legii spun că nu este corect să fie pedepsiți cei care chiar lucrează part-time, pentru că există muncă la negru. Statul român are obligația de a verifica munca la negru, a spus Attila Korodi (UDMR).
Chiar dacă este inițiată de PNL, legea a ajuns să fie discutată în comisie după o decizie de luni a PSD. Proiectul de lege fusese adoptat tacit de Senat.
De asemenea, premierul Ludovic Orban a afirmat în urmă cu o săptămână că „trebuie desființată supraacciza la combustibil, care a fost o mare prostie”. Orban a precizat că va fi făcută o analiză. „Deşi astăzi pare să producă bani, poate să fie un semnal foarte bun dacă renunţăm la ea”, a mai spus Orban.
La începutul lunii noiembrie, Ministerul de Finanțe a anunțat, într-un răspuns la o interpelare adresată de Florin Roman, deputat PNL, că statul român a colectat din septembrie 2017 până în prezent suma de aproximativ 5,8 miliarde de lei, prin introducerea supraaccizei la carburanți.
Potrivit răspunsului Ministerului de Finanțe la interpelarea adresată de Florin Roman, statul român a încasat din supraacciza la carburanți următoarele sume: „septembrie-decembrie 2017- 917,4 milioane lei impact din acciză: ianuarie-decembrie 2018- 2.754,1 milioane lei; ianuarie-septembrie 2019- 2.177,4 milioane lei”, potrivit răspunsului Ministerului de Finanțe.
Ministerul precizează că majorarea accizei la carburanți nu este evidențiată separat în execuția bugetară: „Majorarea accizei pe litru de carburant, începând cu data de 15 septembrie 2017, nu este evidențiată separat în execuția bugetară, ci se regăsește în totalul încasărilor din accize. Potrivit execuției de casă a bugetului de stat, acciza încasată este evidențiată distinct pentru fiecare categorie de produs accizabil (benzină, motorină, etc)”.